اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تحلیلی بر کتاب من می‌آیم / این کتاب سندی بر اعزام رزمندگام به جنگ است

نویسنده، محقق و مدرس ادبیات و تاریخ شفاهی گفت: این کتاب یکی از هزاران سند بر اعزام رزمندگان به جنگ است، واقعیت این است که این افراد برای کشتن و تخریب کردن نرفتند بلکه میل به شهادت در راه خدا داشتند، پس این اسناد ابعاد اندیشه‌ا‌ی و فرهنگی در بر دارد.

تحلیلی بر کتاب

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، علیرضا کمره‌ای نویسنده، محقق و مدرس ادبیات و تاریخ شفاهی در نشست نقد و بررسی کتاب "من می‌آیم" با محتوای خاطرات "سیده زهرا حمیدی" همسر سردار شهید "سید منصور نبوی"، اظهار کرد: این کتاب نوشته خانم مریم طالبی خواهرزاده مرجع روایت و صاحب خاطره خانم سیده زهرا حمیدی همسر شهید منصور نبوی است.

وی افزود: نویسنده و مولف این اثر راوی متن است کسی است که یک ماجرا را از غیر خود روایت می‌کند و مرجع روایت کسی است که مرجع خاطره و جان، شاهد و کنشگر وقایع بوده و رویدادها پیش روی او محقق شده است.

کمره‌ای تصریح کرد: البته ممکن است که محقق، راوی و مرجع روایت یک نفر باشد یعنی شخصی خاطرات خودش را خودش بنویسد، همچنین در خاطره‌نویسی ممکن است که یک واسطه مطالبی را بشنود و بنویسد، ولی در این کتاب خانم طالبی راوی بلاواسطه است یعنی بدون واسطه در جریان این زندگی قرار گرفته است.

این استاد برجسته تاکید کرد: خانم طالبی در این کتاب به چند نکته مهم توجه کرد که شامل؛ اینکه از ۶ سالگی تا ۱۹ سال بعد با خانواده خاله خود همراه و از نزدیک با احوالات این خانواده آشنا می‌شود و رنج‌های پنهان این زن در زمان جنگ، بعد از آن به وقت چرخاندن چرخ خیاطی و غیره را به تصویر کشیده است.
  
کمره‌ای خاطرنشان کرد: در جهت اتمام این کار سفارش به چند نکته ضروری است،  تعداد جلسات گفت‌وگو، مجموع ساعت ضبط صدا، چگونگی تبدیل متن گفتاری به نوشتاری و کتابت مشخص نیست، و برای مخاطب جای سوال دارد، همچنین باید دید گفتار و گویش مازندرانی در روایت چگونه است و راوی کجاها از چه اصطلاحات محلی استفاده کرد، این متن باید بوی شمال و شاعرانگی آن را بدهد، ولو اینکه در پی نوشت معنی فارسی واژه های بومی بیاید.
 
وی ادامه داد: جاهایی که متن باید توضیح‌دهنده رخداد باشد باید از زبان فارسی استفاده کرد، ولی در گفت‌وگوها و کنایات می‌توان از لهجه استفاده کرد، زبان و لهجه مهم است.
 
کمره‌ای بیان کرد: این کتاب یکی از هزاران سند بر اعزام رزمندگان به جنگ است، واقعیت این است که این افراد برای کشتن و تخریب کردن نرفتند بلکه میل به شهادت در راه خدا داشتند، پس این اسناد ابعاد اندیشه‌ا‌ی و فرهنگی در بر دارد.

نویسنده، محقق و مدرس ادبیات و تاریخ شفاهی با اشاره به اینکه اگر با دید محققانه به این کتاب نگاه کنیم موارد گسترده‌ای احصا می‌شود، گفت: یکی از نکاتی که در این کتاب آمده این است که مسئله زن و جنگ همواره مغفول مانده به آن پرداخته نشده، جنگ خصلت مردانه دارد و با ازدواج مردان با زنان، زنان را وارد می‌کند، جنگ با اتمام آتش بس برای مردان تمام می‌شود ولی برای زنان تمام نمی‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: زن پس از شهادت مرد، زندگی و فرزندان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، دفاع مقدس با قهرمان خود که مادران و همسران شهدا است ادامه پیدا کرد.
 
کمره‌ای تصریح کرد: صبر و حوصله خانم سید زهرا حمیدی همسر شهید جای تقدیر دارد و حسن کار محسوب می شود، کل محتویات این کتاب همچون تاروپود به هم تنیده است، همچنین جریان روایت‌گری که بانوان در این اثر شروع کردند، موفق بوده و اگر درست پایش شود بعدها تاثیر خوبی در حوزه ادبیاتی کشور دارد.
 
این محقق تصریح کرد: در مقابل انتشار این کتاب، ما با یک حرکت مردمی سروکار داریم که از لحاظ جامعه شناسی اهمیت دارد اینکه چطور در شمال اعضای یک خانواده تحت تاثیر جنگ قرار می‌گیرند و تاریخ فرهنگی را با زبان خاطرات بیان می‌کنند، در ضمن ما در خاطره‌نویسی نه با پروژه بلکه با جریان روبرو هستیم. پروژه پایان پذیر است اما این روایت‌ها هر پنج سال یک بار باید بازخوانی شوند چراکه همواره پویا، زنده و فعال هستند.
 
وی در پایان اذعان کرد: کتاب "من می‌آیم" تجربه زیستن همسر و مادر فرزندان یک شهید است که اگر خوب بیان شود می‌تواند الگویی در حوزه اجتماعی و فرهنگی باشد و بدانیم چگونه می‌توانیم از شرایط سخت عبور کرد، این کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای می‌تواند تحریرش ادامه پیدا کند.

به گزارش فارس؛ نشست نقد و بررسی کتاب "من می‌آیم" نوشته مریم طالبی امرئی با همکاری خانواده سردار شهید سید منصور نبوی، حوزه هنری مازندران و شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در دو نوبت صبح و عصر در این شرکت برگزار شد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول