اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بازگشایی چاه‌های بحران برای آبیاری باغات دهاقان/ خرس قهوه‌ای، تهدیدی برای عشایر است

فرماندار شهرستان دهاقان با اشاره به خشکسالی و تشدید آن در سال جاری گفت: با توجه به ضرورت حفظ باغات شهرستان چاه‌های بحران شهرستان طبق زمان‌بندی مدیریت جهاد کشاورزی و اداره آب منطقه‌ای برای آبیاری باغات بازگشایی می‌شود.

بازگشایی چاه‌های بحران برای آبیاری باغات دهاقان/ خرس قهوه‌ای، تهدیدی برای عشایر است

به گزارش خبرگزاری فارس از دهاقان،حشمت‌الله ثالثی بعد از ظهر امروز در جلسه پیشگیری،هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان دهاقان با بیان این‌که این شهرستان هم اکنون در وضعیت زرد طبق جدول رنگ‌بندی قراردارد اظهار داشت: از ابتدای اپیدمی کرونا مورد مثبت کرونایی در شهرستان داشتیم،میانگین سنی مبتلایان در سال ۱۳۹۹ ۴۵ سال بوده که این رقم در سال جاری به ۴۲ سال رسیده است.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان دهاقان با بیان این‌که تعداد ۴۲ مورد مرگ قطعی بر اثر کرونا در شهرستان داشتیم گفت: ۱۷ مورد از این فوتی‌ها مربوط به دو ماه فروردین و اردیبهشت سال جاری است.

وی انجام واکسیناسیون را عمده‌ترین فعالیت جاری شبکه بهداشت و درمان دانست و گفت: ۲هزار و ۲۲۵ دوز واکسن طبق برنامه ملی واکسیناسیون در شهرستان دهاقان تزریق شده است.

داریوش بهرامی،رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دهاقان نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی پایگاه امداد جاده‌ای روستای دزج بیان کرد:  ساختمان این پایگاه تکمیل شده است و فقط  ساخت محوطه آن به دلیل  نبود اعتبارات مالی  نیمه تمام مانده ‌است.

وی با بیان این‌که  پایگاه امداد جاده‌ای فاقد ست نجات است گفت: نیاز است پیگیری‌های جدی در خصوص  تخصیص ست نجات انجام شود،تجهیزات کنترل سیلاب جمعیت هلال احمر شهرستان نیز باید توسعه داده شود

بهرامی از اعزام ۲ تیم امدادی به شهر سی‌سخت در زمان وقوع زلزله خبر داد و گفت: در بحران کرونا ۱۵۰نفر از نجات‌گران و جوانان هلال احمر در اختیار ستاد مقابله با بیماری کرونا شهرستان بود.

افتتاح ۱۵ خانه هلال در دهاقان

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دهاقان از  برگزاری آموزش‌های تخصصی برای  امدادگران شهرستان به منظور توان افزایی در موقع بحران و حوادث خبر داد و افزود: این آموزش‌ها به صورت فصلی در جمعیت  برگزار می‌شود.

وی افزود: ۱۵خانه هلال در سطح شهر و روستاهای شهرستان در حال فعالیت است که دهیاری‌ها همکاری خوبی در راهاندازی خانه‌های هلال انجام دادند.

ضرورت ایجاد کلانتری برای شهر گلشن

محمود قاسم‌پور،جانشین  فرمانده انتظامی شهرستان دهاقان نیز در این جلسه با بیان این‌که  ستاد فرماندهی این نیرو در شهرستان و همچنین کلانتری شهر دهاقان ساختمانی قدیمی دارد و  ممکن است در مواقع بحرانی آسیب جدی ببیند گفت: اعتباراتی برای  مرمت این اماکن تخصیص داده شد اما  ضرورت دارد نسبت به تخصیص اعتبار ویژه برای ساخت  مکان جدید اختصاص یابد،کلانتری‌های روستایی از وضعیت خوبی برخوردار است

وی افزود:  پلیس راهور شهرستان نیز فاقد ساختمان است و در حال حاضر در منازل  سازمانی شهرستان  مستقر شده است.

قاسم‌پور همچنین گفت:  در شهر گلشن نیز با توجه به  وسعت زیاد  نیاز است  یک کلانتری تأسیس شود  و باید در این خصوص اعتبارات مالی و همچنین نیروی انسانی مورد نیاز  از استان پیگیری شود.

جانشین فرماندهی انتظامی   شهرستان دهاقان به اقدامات این نیرو در بحران کرونا اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی شهرستان در  برقراری ایست و کنترل،اعمال قانون در مواقع منع تردد و برخورد با اصناف متخلف  ایفای نقش نمود.

کمبود تجهیزات اطفاء حریق در منابع طبیعی دهاقان

محمد جواد آقاسی ،رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دهاقان نیز با بیان این‌که شهرستان دهاقان دارای ۱۲۰هزار هکتار مرتع است گفت: در مواقعی که پوشش گیاهی مراتع دچار حریق می‌شود امکانات لازم برای اطفاء حریق را نداریم و امکانات آتش‌نشانی نیز به علت صعب‌العبور بودن مناطق امکان حضور ندارند.

وی بیان کرد: نیاز است خودروی حفاظت از منابع طبیعی و اطفاء حریق به اداره منابع طبیعی شهرستان اختصاص داده شود تا در موارد بحرانی بتوانیم از آن استفاده کنیم و از افزایش خسارت به منابع طبیعی جلوگیری کنیم.

آقاسی با اشاره به تعداد بند‌های ذخیره آب در شهرستان دهاقان اشاره کرد و گفت : ۴بند خاکی و ۴ بند سیمانی با ظرفیت ذخیره آب ۲میلیون متر مکعب در شهرستان دهاقان وجود دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دهاقان با اشاره به اجرای طرح‌های آبخیزداری در این شهرستان بیان کرد: علی‌رغم کمبود منابع مالی در سال‌های اخیر ۱هزار و ۵۰۰هکتار جنگل کاری در شهرستان انجام شده است.

مجید نادری،رئیس اداره امور عشایر شهرستان‌های شهرضا و دهاقان نیز در این جلسه با بیان این‌که ۲۰۴ خانوار عشایری با جمعیت بیش از هزار نفر در این شهرستان حضور دارند گفت: با همکاری شبکه بهداشت و خیرین اقلام بهداشتی و بسته‌های معیشتی در اختیار عشایر قرار گرفت.

وی ادامه داد: مرمت جاده‌ها و ساخت مخازن آب هر ساله در دستور کار این اداره قرار دارد و پیگیری‌ها برای تکمیل این امکانات ادامه دارد، اصلاح گردنه دشتک نیاز به اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی دارد.

خرس قهوه‌ای؛ تهدیدی برای عشایر دهاقان

نادری همچنین از توزیع ۱۲۹ دستگاه پنل خورشیدی در میان عشایر دهاقان خبر داد و گفت : این دستگاه‌ها با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان با مشارکت دولت و عشایر توزیع شد.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان‌های شهرضا و دهاقان با اشاره به حمله خرس قهوه‌ای به دام عشایر دهاقان در روزهای اخیر گفت: فارغ از موضوع خسارت ،عشایر نگران امنیت خود هستند و باید هرچه سریع‌تر برای پاکسازی منطقه از این حیوان گزنده چاره‌اندیشی شود،بنابر گفته عشایر بیش از ۱ خرس در منطقه عشایری دهاقان وجود دارد.

وی با بیان این‌که این اداره شهرستان‌های شهرضا، دهاقان و بخش جرقویه را برعهده دارد گفت: برای تسهیل در انجام امور عشایر محترم نیاز است دفتر نملایندگی این اداره در شهرستان دهاقان ایجاد شود تا از رفت و آمد عشایر به شهرضا کاسته شود.

رها سازی 70 درصد از سطح زیر کشت دهاقان به علت خشکسالی

احمد تیموری،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان  با بیان این‌که  کشاورزان  چند سال است با مهمان نا خوانده خشکسالی روبرو هستند  افزود: باید برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص جلوگیری از خشک شدن باغات شهرستان انجام شود.

وی ادامه داد: میانگین بارندگی در استان اصفهان ۱۳۵ میلی‌متر بوده است و با توجه به این‌که بارش در زمان خاص و با مقدار مورد نیاز انجام نشده متأسفانه شرایط را با بحران مواجه کرده است.

تیموری با بیان این‌که سطح زیر کشت محصولات زراعی دهاقان در سال جاری۵ هزار و ۲۰۰ هکتار است گفت: به علت خشکسالی ۷۰درصد از این مزارع به صورت کامل رها شده است و ما بقی نیز در معرض بحران است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان افزود: هزار و ۵۰۰هکتار باغ در شهرستان دهاقان داریم که برای آبیاری ۷۰ درصد از باغات با مشکل مواجه هستیم، ۴۰ درصد از قنوات شهرستان دهاقان نیز رها شده و آبی ندارد.

وی با بیان این‌که اولویت فعلی حفظ باغات شهرستان است که ثمره زحمات چندساله کشاورزان است گفت: ۸ چاه بحران در شهرستان داریم که باید هماهنگی‌های لازم برای آبیاری باغات از این چاه‌ها انجام شود.

تیموری با بیان این‌که قنوات شهرستان به بازسازی و لایروبی احتیاج دارد گفت : ۵۰ رشته قنات در اولویت هستند که باید اعتبارات آن پیگیری شود.

سید علی سجادی،فرماندار دهاقان  در این جلسه اظهار داشت:فتح خرمشهر و پیروزی بزرگ، ایران اسلامی را غرق در شادی و سرور کرد و که تجدید خاطره آن در خرداد هر سال، باعث افتخار و غرور ملی ما و تحسین و آفرین بر غیرت جوانان ایرانی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد گفت: باید با مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در شوراها و ریاست جمهوری سرنوشت شهر و کشور عزیزمان را رقم بزنیم.

سجادی با تقدیر از زحمات  ادارات و ارگان‌های شهرستان در حوزه مدیریت بحران گفت: در بحران کرونا  دستگاه‌های عضو مدیریت بحران همکاری خوبی را با ستاد کرونا انجام دادند.

فرماندار شهرستان دهاقان با اشاره به خشکالی و تشدید آن در سال جاری گفت:  با توجه به ضرورت حفظ باغات شهرستان  چاه‌های بحران شهرستان طبق زمان‌بندی مدیریت جهاد کشاورزی و  اداره آب منطقه‌ای برای آبیاری باغات بازگشایی می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۲/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول