اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

زنگ خطر لاغری دانش‌آموزان در خراسان‌جنوبی

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این آمار نشان می دهد مواد معدنی و ویتامین های لازم و کافی به دانش آموزان نمی‌رسد، افزود: اگر این شرایط بهبود پیدا نکند در آینده با مادران و پدرانی روبرو خواهیم بود که نخواهند توانست به وظایف خودشان عمل کنند و از بنیه بدنی کافی برای اداره یک زندگی هم برخوردار نخواهند بود.

زنگ خطر لاغری دانش‌آموزان در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، پروژه ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم به عنوان یک بسته تحولی برگرفته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ۱۵ شهریور ماه سال ۹۹ به اداره‌های کل آموزش و پرورش استان‌ها با هدف آگاهی بخشی برای کنترل و مدیریت وزن دانش آموزان ابلاغ شد. طرحی که نتایج آن در دو مرحله ارزیابی و به استان‌ها ابلاغ شد و به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در هر دو مرحله لاغری سهم دانش‌آموزان استان از این برآورد بوده است.

به گفته حمیدی در دامنه لاغر و خیلی لاغر دانش‌آموزان استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و یزد قرار دارند، در دامنه اضافه وزن، استان‌های شهر تهران، مازندران و گیلان و در دامنه چاقی، به ترتیب استان‌های گیلان، شهر تهران و مازندران قرار دارند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بر اساس آمار طرح کوچ زنگ خطر لاغری دانش آموزان در استان بصدا درآمده است، گفت: خراسان‌جنوبی جزو ۴ استانی است که دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر زیادی نسبت به آمار کشور دارد.

گلدانی مقدم با بیان اینکه این آمار نشان می دهد مواد معدنی و ویتامین های لازم و کافی به دانش آموزان نمی‌رسد، افزود: اگر این شرایط بهبود پیدا نکند در آینده با مادران و پدرانی روبرو خواهیم بود که نخواهند توانست به وظایف خودشان عمل کنند و از بنیه بدنی کافی برای اداره یک زندگی هم برخوردار نخواهند بود.

۱۲ درصد دانش آموزان استان لاغرند

وی با اشاره به نتایج طرح کوچ که بصورت ملی اجرایی شده است، ادامه داد: بر این اساس ۷۰ درصد دانش آموزان استان طبیعی، ۱۲ درصد لاغر و خیلی لاغر و ۱۸ درصد هم دارای اضافه وزن و چاقی می باشند.

ارائه پیشنهاد تغذیه رایگان دانش آموزان و مدارس کم برخوردار به وزارت خانه

وی از ارائه پیشنهاد برقراری تغذیه سالم برای دانش آموزان و مدارس کم برخوردار استان به وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: سال تحصیلی آینده این طرح بصورت حضوری اجرایی می شود که می توان نتایج دقیق‌تر و جزئیات بیشتری از وضعیت سلامت دانش آموزان را کسب کرد.

سبک زندگی و تغذیه ای دانش آموزان باید تغییر کند

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه علاوه بر لاغری، چاقی دانش آموزان هم باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: اگر چاقی دانش آموزان کنترل نشود در آینده دچار دیابت؛ کبد چرب، فشار خون و ناراحتی قلبی خواهند شد.

گلدانی مقدم با اشاره به اینکه تلاش داریم دانش آموزان را از سمت بی تحرکی و بی فعالیتی بسمت تحرک و شادابی و ورزش سوق دهیم، ادامه داد: سبک زندگی و تغذیه دانش آموزان باید تغییر کند.

اجرای طرح کوچ در دو مرحله

وی با اشاره به اجرای طرح کوچ بصورت رسمی از مهر ۹۹ در سطح مدارس استان، بیان کرد: در ابتدا قد و وزن دانش آموزان در سامانه تعبیه شده ثبت شد و در مرحله دوم طرح نیز بعد از سه ماه بار دیگر این مشخصات از دانش آموزان خواسته و در سامانه بارگذاری شد.

وی با اشاره به اختتامیه این طرح در اسفند ماه ۹۹ و اعلام نتایج آن در چند روز اخیر گفت: هنوز در استان جلسه‌ای برای تصمیم گیری در این زمینه برگزار نشده ولی تلاش می‌شود جلساتی در سطح وزارت خانه و شورای آموزش و پرورش استان برگزار و تصمیماتی برای ارتقای سطح سلامت و تغذیه دانش آموزان اتخاذ شود.

راه اندازی پویش کمک به دانش آموزان کم برخوردار

گلدانی مقدم از راه اندازی پویشی با هدف جذب کمک‌های مردمی و خیرین برای کمک به تغذیه دانش آموزان کم برخوردار به عنوان یکی از پیشنهادات مطرح شده یاد کرد و افزود: مواد خوراکی مانند چیپس، پفک و... باید از وعده غذایی دانش آموزان حذف شود که در این بین والدین نقش مهمی می‌توانند داشته باشند.

گلدانی مقدم به برگزاری وبینارهای مجازی و آموزش حرکات ورزشی مناسب توسط مربیان ورزش در شبکه شاد با همین مضمون اشاره کرد و افزود: انجام ورزش های صبحگاهی و پیاده روی برای دانش آموزان ضروری است که به این مقوله کمتر توجه می شود.

وی بیان کرد: ثابت شده کسی که از کودکی ورزش می کند ۱۰ تا ۱۲ سال به طول عمرش افزوده می شود.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول