اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

برق از سر لرستان پرید

این روزها قطع برق یکی از بحران‌های نوظهور لرستان است که سبب آشفتگی اجتماعی شده، به گونه‌ای که شرایط اقتصادی کسب و کارها در دوران کرونا و رکود اقتصادی از یک طرف و اکنون قطع مکرر برق از سوی دیگر موجب نارضایتی عمومی از عملکرد مدیران و برنامه‌ریزان استانی شده است.

برق از سر لرستان پرید

خبرگزاری فارس لرستان- بهنام فروتن‌نیا؛ این روزها قطع برق یکی از بحران‌های نوظهور لرستان است که سبب آشفتگی اجتماعی شده، به گونه‌ای که شرایط اقتصادی کسب و کارها در دوران کرونا و رکود اقتصادی از یک طرف و اکنون قطع مکرر برق از سوی دیگر موجب  نارضایتی عمومی از عملکرد مدیران و برنامه‌ریزان استانی شده است.

خاموشی‌های سراسری اخیر در شرایطی به وجود آمده که منطق کارشناسی بر آن حاکم نیست، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و ورزشی از یک‌سو و تعطیلی کارخانجات از سوی دیگر به همراه دورکاری کارکنان و تغییر سبک زندگی مردم در استفاده از لامپ‌های کم مصرف و کنتورهای برق سه زمانه هیچ توجیهی برای شرکت برق ندارد.

اگر چه درصدی از آن به کاهش بارندگی مرتبط است، اما هنوز پشت سدهای تولید برق خشک نشده که کشور با یک پس‌رفت ۳۰ الی ۴۰ ساله به دهه شصت و خاموشی‌های دوران جنگ تحمیلی برگردد.

در حالی که مدیران شرکت برق دلایل متعددی را برای توجیه خاموشی‌های اخیر اعلام می‌کنند، اما شفاف‌سازی و اقناع افکار عمومی قدری سخت است.

بررسی آمار و ارقام ارائه شده در خصوص میزان مصرف برق نگران کننده است و تاسف‌آورتر اینکه مدیران برقی برنامه‌ریزی و نظارت مناسبی بر نحوه هدر رفت یا شناسایی نقاط آسیب نداشته و صرفا با توصیه‌هایی نظیر گرمای زودرس امسال شرایط مصرف برق را نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌ کرده و عبور از وضعیت شکننده کنونی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و همکاری  مشترکان انرژی است و باید مدیریت مصرف به صورت آگاهانه در تمامی بخش‌ها اعمال شود.

به‌دلیل کاهش بارش‌های بهاری چاه‌های کشاورزی نیز زودتر از سال‌های قبل فعالیت خود را آغاز کردند که این مهم مصرف برق را به‌صورت غیرمتعارف بالا برده است. مصارف خانگی و وسایل سرمایشی به‌خصوص در جنوب کشور نیز به‌دلیل گرمای شدید زودتر از سال گذشته وارد مدار شدند که جبران تداوم مصرف بی‌رویه انرژی  یا باید از طریق خاموشی دادن به مشترکان باشد و یا با مدیریت بهینه مصرف و همراهی هدفمند مردم مصرف کاهش یافته و تعادل در تولید و مصرف برق ایجاد شود.

حدود ۲۶ هزار مگاوات از ۶۰ هزار مگاوات برق مورد نیاز در پیک تابستان فقط صرف وسایل سرمایشی می‌شود و درخواست از مشترکان برق این نیست که این وسایل را به طور کلی از مدار خارج کنند، بلکه انتظار می‌رود کولرهای اضافی را از مدار خارج کنند و کولرهای گازی را نیز روی دمای ۲۴ ۲۵ درجه به بالا تنظیم کرده و کولرهای آبی را در دور کند استفاده کنند.

صنایع و کشاورزی متعهد می‌شوند که مصرف خود را از بار اوج مصرف به یک ساعت دیگر منتقل کنند و از این بابت پاداش‌هایی هم داده می‌شود. تابستان بسیار سختی امسال در پیش است، چرا که علاوه بر کاهش بارش‌ها و محدودتر شدن استفاده از پتانسیل نیروگاه های برق آبی، شاهد افزایش دما، شرایط کرونایی ، استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز هستیم که همگی باعث شده تا تراز تولید و مصرف بهم خورده و منفی باشد. مدیریت این شرایط نیازمند همکاری مسئولین، دستگاه‌های اجرایی، مشترکان خانگی، صنایع و کشاورزان است.

از سوی دیگر بررسی تازه ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می‌دهد  مصرف برق از مرز ۵۴ هزار مگاوات گذشته و به ۵۴ هزار و ۴۴۸ مگاوات برای روزهای نخست خردادماه رسیده که پارسال و در همین بازه زمانی ۴۴ هزار و ۵۳۸ مگاوات برق مصرف شد که با افزایش بیش از ۹ هزار مگاوات مواجه شده است.

در حالیکه سخنگوی صنعت برق می‌گوید: مراکز مجاز استخراج رمز ارز دستگاه های خود را با هدف کمک به پیک بار شبکه خاموش کرده بودند. همچنین برق چهار دستگاه اجرایی قطع شده بود تا روند مصرف برق مدیریت شود. این امر نشان دهنده آن است که در روزهای آینده با مصارفی بسیار بیشتر روبرو خواهیم شد که همین امر موجب اعمال خاموشی های برنامه‌ریزی شده خواهد شد.

با بررسی شواهد و اظهار نظر مسئولین برقی می‌توان به سرنخ هایی از جنس روز ارزها رسید که عامل اصلی کاهش انرژی برق در کشور است، روز ارزهای مجاز و غیرمجاز که حالا با بی‌تفاوتی مسئولین نظارتی چون مجلس،دستگاه قضایی نه تنها به روح و روان مردم آسیب می‌زند، بلکه اقتصاد خرد و بنگاه‌های اقتصادی کوچکی که کرونا آنها را تا مرز ورشکستگی برده و حالا قرار بود در کاهش موج پنجم قدری از خسارات وارده جبران شود اما قطع مکرر برق نه تنها رونقی به مشاغل نداده که اندک سرمایه را هم از دست می‌دهند.

بنگاه‌های کوچک مانند خیاطی، آرایشگری، داندانپزشکی، فیزیوتراپی، مکانیکی، پنچرگیری، فروشگاه مواد غذایی، قصابی و.... در معرض آسیب هستند. از طرفی فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان نا توانی در برگزاری صحیح آزمون الکترونیکی به واسطه قطع برق،کاهش سرانه مطالعات و افت تحصیلی از پیامدهای فرهنگی و افزایش فساد مواد غذایی فروشگاه‌ها و  خطر سلامتی مردم، افزایش نارضایتی عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی از پیامدهای بی‌برنامگی و ناتوانی مدیران در بحران برق لرستان محسوب می‌شود.

بی برنامه‌گی که حتی تنظیم ساعت‌های خاموشی محله‌ایی را هم نمی‌تواند مدیریت کند، روی کاغذ چیزی نوشته و عملا"خاموشی‌ها در ساعاتی دیگر اتفاق می افتد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول