اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

اولویت، خاموشی منازل مسکونی نیست/ برنامه‌ریزی مدیریت مصرف برای ادارات، صنایع و کشاورزی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: امسال متأسفانه به‌دلیل کم‌بارشی‌ها و گرمای زودهنگام هوا، با مشکلات مربوط به برخی خاموشی‌ها مواجه شده‌ایم و حتی ۲ نیروگاه نیز از مدار خارج شده‌اند، اما در جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران طی روزهای اخیر، تصمیماتی اتخاذ شده است که حتی‌الامکان در رابطه با منازل مسکونی خاموشی نداشته باشیم.

اولویت، خاموشی منازل مسکونی نیست/ برنامه‌ریزی مدیریت مصرف برای ادارات، صنایع و کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با خاموشی‌های روزهای اخیر گفت: بسیاری از نیروگاه‌ها به‌صورت برق‌آبی هستند، زمانی‌که ما بارندگی نداشته باشیم و نیروگاه‌های ما آورده نباشند ما با مشکل قطعی برق مواجه می‌شویم.

وی افزود: امسال متأسفانه به‌دلیل کم‌بارشی‌اها و گرمی زودهنگام هوا، با مشکلات مربوط به برق مواجه شده‌ایم و حتی ۲ نیروگاه نیز از مدار خارج شدند.

این مسؤول ادامه داد: سال گذشته در این زمان، بسیاری از چاه‌های کشاورزی آغاز به‌کار نکرده بودند، در صورتی‌که امسال چاه‌های کشاورزی استان از 15 اسفند ماه، یعنی 2 ماه زودتر از موعد آغاز به‌کار کرده‌اند.

مهدیخانی اظهار کرد: حدود 30 درصد از برق در حوزهٔ کشاورزی مانند مرغداری‌ها، دامداری‌ها و صنایعی که با موضوعات کشاورزی در ارتباط هستند، مصرف می‌شود.

این مسؤول عنوان کرد: در جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران که در روزهای اخیر برگزار شده، قرار شد برنامهٔ قطعی برق مناطق به استان اعلام شود، البته اولویت ما خاموشی منازل مسکونی نیست، اما در برخی موارد به‌دلیل گرمای هوا در بعضی از ترانس‌ها و حوزه‌ها اتصالی‌هایی به‌وجود می‌آید که موجب قطعی برق منازل می‌شود.

وی تأکید کرد: اولویت برای خاموشی‌ها منازل نیستند، بلکه اولویت با حوزه‌های صنایع، کشاورزی و حوزهٔ عمومی مانند پارک‌ها و معابر است.

کاهش یا تغییر ساعات اداری باید در دستور کار قرار گیرد

مهدیخانی یادآور شد: پیشنهاد همکاران ما در اداره‌برق استان، کاهش ساعات کاری ادارات است که با رایزنی‌های صورت گرفته قرار شد ساعات کاری ادارات کم شود یا ساعات کاری به 6،30 الی 12 تغییر یابد؛ یعنی پس از این ساعت، ادارات و بانک‌ها فعال نباشند، جلسات ادارات نیز قبل از ساعت 12 یا پس از ساعت 17 تشکیل شود که هوا خنک‌تر باشد و در پیک مصرف نباشیم، زیرا معمولاً ساعات پیک مصرف از ساعت 10 الی 17 است و لازم است در ساعات اوج مصرف، مدیریت مصرف انرژی را داشته باشیم تا بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم.

وی اذعان کرد: هم‌چنین در جلسات روزهای اخیر مطرح شد که واحدهای صنعتی، تعطیلی روز جمعه را با یک روز کاری تعویض کنند، برای مثال شنبه یا یکشنبه را تعطیل کنند و جمعه روز کاری صنایع باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در ادامه بیان کرد: مردم نیز حق دارند که از وضعیت قطعی برق در برخی مناطق گلایه داشته باشند و لازم است همکاران ما یک برنامهٔ مشخص و مدون برای قطعی‌ها داشته باشند.

مهدیخانی بیان کرد: نکتهٔ حائز اهمیت دیگر این است که برخی از این خاموشی‌ها دست استان نیست و از سوی تهران است، اگر کاهش باری که از استان مطالبه دارند محقق نشده باشد، برای برخی مناطق خاموشی می‌دهند که در روزهای اخیر متأسفانه شاهد این موضوع بودیم که برق منطق‌ ای که بیمارستان رازی در آن قرار دارد قطع شد و با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و نیاز بیماران کرونایی به دستگاه‌های اکسیژن‌سازی که با برق کار می‌کنند، دچار مشکل شدیم، البته بیمارستان ها دارای دیزل ژنراتور هستند اما ما انتظار داریم همکاران حتماً برنامهٔ مشخصی برای خاموشی‌ها به ما بدهند.

ادارات و صنایع باید روزانه ۲ ساعت از دیزل ژانراتور استفاده کنند

این مسئول اضافه کرد: ما از مدیران ادارات و صنایع نیز انتظار داریم در حوزه ی مدیریت مصرف انرژی ها با ما همکاری کرده و ادارات و شرکت هایی که دیزل ژنراتور دارند روزانه حدود 2 ساعت از دیزل ژنراتور استفاده کنند.

مهدیخانی ادامه داد: در کنار همکاری ادارات، مردم نیز باید در این شرایط همکاری کنند، زیرا برخی موضوعات مانند کم بارشی ها و به تبع آن کمبود منابع انرژی، در حیطه ی اختیارات ما نیست و ما نمی توانیم در این زمینه کاری کنیم، بنابراین تقاضا و توقع ما از مردم این است که مردم نیز مصرف انرژی های برق، آب و گاز را مدیریت کنند تا بتوانیم در کنار یکدیگر از این شرایط عبور کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین اظهار کرد: خوش بختانه همکاران قول داده اند مسیرهایی که چاه های آب وجود دارد قطعی برق نداشته باشند، زیرا برق و آب به نوعی مانند حلقه های زنجیر به یکدیگر متصل هستند، در مسیری که می خواهیم خاموشی بدهیم چاه آب نیز وجود دارد، وقتی برق قطع می شود، دیگر موتورها کار نمی کنند که آب را از زمین پمپاژ کنند و در زمینه ی آب نیز با مشکل مواجه می شویم، در جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران این مسئله نیز مطرح شد که در مسیرهایی مانند مهدی آباد و اقبالیه به سمت تاکستان به دلیل چاه های آبی که وجود دارد، خاموشی نداشته باشیم.

وی اذعان کرد: در بیمارستان ها نیز ما دیگر شاهد خاموشی نخواهیم بود، البته بیمارستان ها دارای دیزل ژانراتور هستند، اما دیزل ژنراتور برای یک زمان خاصی است و این گونه نیست که در شرایط خاص فعلی 24 ساعته بتوانیم از آن استفاده کنیم، همکاران قول داده اند که نقاط حساس را رصد کنند تا دیگر در بیمارستان ها شاهد قطعی برق نباشیم، مگر این که شرایط خاصی مانند خرابی ترانس در نزدیکی بیمارستان ها اتفاق بیفتد.

مهدیخانی عنوان کرد: مردم نیز باید در زمینه ی مدیریت مصرف انرژی ها با ما همکاری کنند، شاید به چشم نیاید اما با مصرف روزانه یک لیتر آب کمتر و یا خاموش کردن یک لامپ اضافه می توانیم در این شرایط دست به دست یکدیگر دهیم و از این شرایط عبور کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: مردم فهیم ما همواره در شرایط بحرانی از مسئولین پیشروتر بوده اند، در این مسئله نیز بی شک می توانند با ما همکاری کنند، زیرا انرژی ارثیه ای نیست که به دست ما رسیده و مختص ما باشد، این موضوعی است که آیندگان نیز در آن سهم دارند و لازم است آن را به درستی مدیریت کنیم تا آیندگان در مورد ما قضاوت خوبی داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول