اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ابهام در سرنوشت شناسنامه دار شدن هزاران باغ پایتخت/اختلاف نظر بین بهشت و آرژانتین بالا گرفت!

درحالی که عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار مشخص شدن وضعیت شناسنامه دار شدن باغات شهر تهران شد، رئیس سازمان فضای سبز شهرداری تهران گفت که 3 سال پیش لیست شناسنامه دار شدن بیش از 3 هزار باغ به شورا داده شده و شناسنامه دار شدن 720 باغ دیگر در دستور کار است.

ابهام در سرنوشت شناسنامه دار شدن هزاران باغ پایتخت/اختلاف نظر بین بهشت و آرژانتین بالا گرفت!

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مدیریت فعلی شهری از زمانی که روی کار آمده مدام بر گذشتگان می‌تازد که شهر را فروختند و باغات را تخریب کردند و آنها در این دوره به دنبال حفظ باغات هستیم. البته مصوبه لغو برج‌باغ‌ها هم در این دوره از مدیریت شهری تصویب شد و قرار بود که تکلیف تعدادی از  پرونده‌ها که قبل از صدور مصوبه مجوز ساخت و ساز گرفته بودند مشخص شود، اما این امر هم رخ نداد. کش و قوس‌ها بر سر موضوع باغات ادامه داشت تا اینکه قرار شد برای باغات شناسنامه تهیه شود هر چند که تهیه شناسنامه باغات از دور قبلی مدیریت شهری پایتخت کلید خورده بود. 

سرنوشت شناسنامه دار شدن باغات و اراضی مشجر مشخص شود

زهرا نژادبهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورا خواستار مشخص شدن سرنوشت تهیه شناسنامه باغات و اراضی مشجر شد. 

 وی ادامه داد: شورای شهر در راستای اجرای ماده 2 قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، مصوب سال 1359 شورای انقلاب و اصلاحیه آن و همچنین ماده یکم مصوبه ساماندهی صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مشجر شهر تهران ابلاغی به شماره 160.2309.7165 در تاریخ سوم تیر 96 مصوبه شناسنامه تک‌باغات و اراضی مشجر را در تاریخ 27 آذر 97 به تصویب رسانید.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: این تصمیم در تداوم رویکرد حفاظت و توسعه فضای سبز در پایتخت توسط شورای شهر اتخاذ شد و یکی از قطعات کلیدی تکمیل پازل عملکردی دوران کنونی در مدیریت شهری تهران است. 

نژادبهرام اضافه کرد:‌ مطابق بند یکم این مصوبه، شهرداری موظف شد از طریق کمیسیون ماده 7 آئین‌نامه اجرایی ماده یکم قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب 15 اردیبهشت 98 شورای عالی استان‌ها و اصلاحات بعدی آن نسبت به اظهارنظر کارشناسی در خصوص رؤیت اراضی مشجر برداشت شده اقدام نموده و گزارش نتایج حاصله را ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه به منظور بررسی فرایند کارشناسی تشخیص باغات و تصویب در صحن شورا به شورای شهر ارائه کند. 

20 ماه گذشت و هنوز اقدامی صورت نگرفته است

وی در ادامه تأکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع و گام مهمی که در خصوص تعیین نوعیت اراضی مشجع (شناسایی 6183 پلاک مشجر و تهیه شناسنامه برای 3228 قطعه آن تا زمان مصوبه مذکور) برداشته شد، انتظار می‌رفت در طی این مدت گزارش مدون و جامعی به شورای شهر ارائه شود. 

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت:‌ متأسفانه با گذاشت حدود 20 ماه از پایان زمان تعیین شده برای انجام تکلیف شهرداری، طبق مصوبه مذکور و علی‌رغم پیگیری‌های مکرر هنوز هم اقدام مشخصی صورت نپذیرفته است، لذا با توجه به اتمام مهلت مقرر در مصوبه و نقش بی‌بدیل تهیه شناسنامه باغات و اراضی مشجر در حفاظت و صیانت حداکثری از ریه‌های تنفسی پایتخت انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر شهرداری نسبت به ارائه گزارش و نتایج اقدامات صورت گرفته به اعضای شورای شهر جهت سیر قانونی اقدام کند.

بعد از اظهارنظر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران به سراغ علی‌محمد مختاری  رئیس سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران که در میدان آرژانتین مستقر است رفتیم. هر چند که مدیران شهری تأکید دارند که در زمان مدیریت نجفی، شهردار اول تهران لیست تعدادی از باغات به شورا ارائه شده و شناسنامه لازم برای آنها تهیه شده است.

در سال 97، برای بیش از 3 هزار و 400 باغ شناسنامه تهیه شد/شهردار لیست را به شورا داد

علی محمد مختاری در این باره به خبرنگار فارس گفت: در سال 97، برای بیش از 3 هزار و 400 باغ شناسنامه تهیه شده و این شناسنامه از طریق دفتر شهردار تهران به شورای شهر تهران ارائه شد. 

وی ادامه داد: برای اینکه باغات شناسنامه‌دار شوند و ما بتوانیم وارد باغ‌های خصوصی شویم، باید از دادستانی مجوز گرفته و با پلیس وارد باغ شویم، چرا که لکه‌های مشجری هستند که دراختیار مالک است، البته ما تعدادی از آنها را شناسایی و نوع گونه گیاهی، تعداد گونه‌های گیاهی را شناسایی و به شورا تقدیم کرده‌ایم. 

رئیس سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران اضافه کرد: 3 هزار و 428 قطعه باغ و اراضی مشجر، شناسنامه‌دار شده و ما تحویل شورا داده‌ایم و از آن زمان به بعد هم برای 720 باغ مجوز گرفته و در حال انجام شناسنامه برای آنها هستیم. 

تاکنون 4 هزار و 148 قطعه باغ‌ها و اراضی مشجر شناسنامه‌دار شده و مابقی هم خردخرد در حال انجام شدن است. باز هم تأکید می‌کنم برای اینکه وارد باغات شویم، باید مجوز مراجع قانونی را داشته باشیم. 

مختاری در پاسخ به اینکه شناسنامه 720 باغ دیگر چه زمان آماده ارائه به شورای شهر است گفت: در حال حاضر در کمیسیون‌ها بندبند آن در حال بررسی است. 

براساس این گزارش، در سال 97 نامه‌ای به شماره 10.30830 از طرف شهردار وقت به رئیس شورای شهر داده شده است و این نامه در خصوص شناسنامه تک‌باغات و اراضی مشجر بوده که به انضمام آن لوح فشرده و گزارش توجیهی مربوطه هم جهت مراحل تصویب به شورا ارائه شده است. همچنین رونوشت این نامه به میرزایی معاون وقت برنامه‌ریزی  ارسال شده است و همچنین در تاریخ 14 مهر 97 نامه دیگری ارسال شده است. 

برخی مدیران شهری تأکید دارند که سه سال پیش تعدادی از باغات که شناسنامه‌دار شده و مشاور آن  شفیق مجری طرح جامع تهران بوده تهیه شده و به شورای شهر ارائه شده است. 

مصوبه برج‌باغ‌ها در این دوره مدیریت شهری لغو به جای آن مصوبه خانه‌باغ تصویب شد. زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در این باره گفت: در شورای پنجم در راستای شفافیت و حفاظت از باغات، مصوبه برج‌باغ لغو و خانه‌باغ را تصویب کردیم و در قالب کمیسیون ماده 7 پشت باغات تهران ایستادیم. پرونده‌ها را بررسی و و هر پروانه و پایان کاری که می‌خواهد صادر شود حتما باید استعلام کمیسیون ماده 7 را داشته باشد. 

خرید باغ از طریق اخذ جرائم قطع درخت

وی ادامه داد: اجازه باغ‌کشی و نابودی درختان را نمی‌دهیم و این اقدام تاکنون انجام شده بود. حتی اگر درختانی هم به ناگزیر قطع شدند تأکید کردیم که جابجا شوند و جرائمی اخذ شوند. از طریق همان جرائم باغاتی خریداری شد. 

وی تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم نگهداری از باغات موجود و باقیمانده تهران است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما بدون هیچ‌گونه چشم‌پوشی در صورتی که شاهد باشیم باغات تهران با کوچکترین تحرک در خطر قرار بگیرند به طور جدی برخورد می‌کنیم و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد این سرمایه‌ها نابود شود.

براساس این گزارش، مدیران شهری تأکید دارند که از باغات حفاظت کرده‌اند هر چند که در جریان لغو مصوبه برج‌با‌غ‌ها برخی از شهروندان گله‌مند هستند و موضوع درحال بررسی است. از سویی مدیران شهری تأکید دارند که شناسنامه باغات تهیه شده و از سوی دیگر، برخی از اعضای شورا هشدار می‌دهند که ماههاست از لایحه شورا گذشته و شهرداری توجهی به این موضوع نکرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول