اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال جهان

حرف‌های خواندنی داور معروف آلمان؛ داور دیکتاتور نیست و نمی توان او را حذف کرد/ ورزش در آینده دیجیتالی تر می شود

داور معروف و تحصیل کرده فوتبال آلمان و جهان گفت:داور هیچوقت دیکتاتور نیست.

حرف‌های خواندنی داور معروف آلمان؛ داور دیکتاتور نیست و نمی توان او را حذف کرد/ ورزش در آینده دیجیتالی تر می شود

به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر فلیکس بریش اظهار داشت: داور در گذشته هیچوقت دیکتاتور نبوده است.همیشه راه هایی  برای برقراری ارتباط باکمک ها  داشته است. به نظرم داور کنونی، مسئول تر از  قبل است.همانگونه که وظایف دیگران در فوتبال افزایش یافته، همین برای داوران نیز مسئولیت بیشتری ایجاد کرده است. آنها حتی ارتباط بهتری با بازیکنان و سایر اعضا تیم ها  دارند.

این داور 45 ساله معروف ژرمنی که در رشته حقوق تا مقطع دکترا تحصیل کرده، مصاحبه ای مفصل با هفته نامه کیکر انجام داد که در پی می آید:

*آقای دکتر بریش، شما به رکورد 300 قضاوت در بوندس لیگا رسیدید. دست یابی به این حد نصاب برای شما چه اهمیتی دارد؟

این رقم بالایی است که فقط شاید داوران معدودی به آن بتوانند برسند. تاکنون در آمار ثبت شده، فقط داورانی مثل ولفگانک اشتارک و مارکوس مرک به آن رسیده اند. ضمن آنکه حتی بازیکنان زیادی در بوندس لیگا به این تعداد حضور در لیگ نمی رسند. پس باید عنوان کرد  از این بابت خوشحالم و به آنچه کسب کرده ام، می بالم.

*اولین قضاوت شما در بوندس لیگا در تاریخ 28 اوت سال 2004 بود. آن موقع بازی هرتابرلین مقابل ماینتس را سوت زدید. هنوز از آن بازی خاطره ای دارید؟

بله البته . هنوز هم خوب می توانم آنچه 17 سال قبل رخ داد، را به یاد بیاورم.آن موقع یک هدف داشتم که بابتش برای یک دوره کاری بلندمدت سخت کارکردم. به هرحال از آن موقع مدت زیادی گذشته است. یادم می آید در آن بازی برای هرتابرلین «فردی بوبیچ» به عنوان مهاجم بازی می کرد و دیتر هوینس هم مدیر تیم بود. در نقطه مقابل ماینتس، همین یورگن کلوپ، سرمربی کنونی لیورپول را به عنوان مربی داشت. چه جالب بود در آن بازی پال داردای و مارکو رزه، دو مربی کنونی تیم های بوندس لیگایی، مقابل هم بازی می کردند.حالا هم در بوندس لیگا می بینید که این دو در نقش سرمربی برابر هم حضور دارند.

*در این مدت طولانی با بزرگان فوتبال آلمان  برخورد و دیدار داشته اید. با شخصی هم رفاقت کرده اید؟

در این دوره طولانی با خیلی ها برخورد داشته ام. به عنوان مثال هانو بالیچ یکی از آن ها بوده است.در کنارش فوتبال بازی کردم و 20 تا 30 مرتبه هم بازی هایش را سوت زدم. اولین مرتبه در تیم دوم والدهوف مانهایم بود و بعد تا تیم اصلی باشگاه فرانکفورت بالا آمد. ماریو گومس هم چهره دیگری بود. او در تیم جوانان اشتوتگارت توپ می زد که برای اولین بار او را دیدم. در این زمان ها توانستم با شخصیت هریک آشنا شوم.من بازهم تاکیدمی کنم شناخت شخصیت اما برخوردهای ما، هیچوقت به سطح معاشرت و رفاقت تبدیل نشدند.من همیشه با مدیران، مربیان و بازیکنان، در برخوردم ترکیبی از نزدیکی و فاصله را داشته ام. این تنها راهی بود که می توانستم در داوری تصمیمات سخت و مهمی بگیرم.

*اما گاه و بیگاه در هتلی که تیم ها بازی داشتند، شما و همکاران داور تان اقامت داشتید.

بله. ما از پروتکل های تعیین شده، پیروی کردیم. اما همیشه حد خود را حفظ کرده و فاصله ها را رعایت کردم.

*تجربه مثبت یا منفی هم داشته اید؟

اجازه دهید این طور پاسخ دهم که از طریق تجربه های منفی من به عنوان یک داور پیشرفت کردم و آبدیده شدم. یک مورد مثال مسابقه یک چهارم نهایی د اف ب پوکال(جام حذفی آلمان) در سال 2006 بود. بازی میان سن پائولی و وردربرمن انجام می شد. زمین چمن پوشیده از برف بود و در واقع امکان بازی کردن وجود نداشت. اما به عنوان یک داور جوان به این باور نرسیدم که سریع اعلام لغو بازی دهم. هر دو تیم هم حاضر شدند و سن پائولی که آن موقع دسته سومی بود، برنده شد اما وردبرمنی ها که باختند از من خیلی انتقاد کردند. چند سال قبل با شرایطی مشابه در لوته، من اعلام لغو بازی را دادم. آن تجربه قبلی به من کمک کرد که چنین عمل کنم. بعد هم که ماجرای  آن گل موشک وار بازی  لورکوزن پیش آمد. آنچه بعد از آن برایم اتفاق افتاد را برای هیچکسی آرزو نمی کنم. البته همان انتقادات تند و تیز باعث شدند تا در کارم قویتر شوم.

*می توانید برای ما توضیح دهید اگر یک داور چنین تصمیم اشتباهی بگیرد، در محدوده زندگی شخصی او چه چیزی اتفاق می افتد؟

خب، کار برای داور خیلی سخت می شود. چون شما نمی توانید تصمیم اشتباه تان را در یک کمد بگذارید و پی زندگی تان بروید. شاید در کوتاه مدت بتوانید مقاومت کنید و این کار را بکنید اما تحت فشار قرار می گیرید. این مساله باعث شد تا من بیشتر و عمیق تر روی آنچه انجام دادم، پردازش کنم. به همین خاطر از همان اوایل کار سعی کردم تکنیک های روحی و روانی را یادبگیرم و از حمایت معنوی خانواده ام نیز برخوردار شوم.البته در زندگی خصوصی سعی کردم همیشه یک محیط بسیار پایدار ایجاد کنم. همین به من بیشترین کمک را در چنین اوضاعی کرد.

*نسبت به زمانی که کارتان را به عنوان داور شروع کردید، فوتبال چه تغییراتی کرده ؟

در این سال های که کار می کنم، شاهد تغییرات گسترده و زیادی بوده ام. به خصوص از نظر فیزیکی و آمادگی جسمانی داوران، تحولات گسترده ای صورت گرفته اند. در بوندس لیگا، وضعیت بیرونی بسیار تغییرکرد. در سال 2004 به خاطر جام جهانی 2006 ورزشگاه های زیادی ساخته یا مرمت شدند. بعد همه چیز کاملا درخشان شد. فوتبال بسیار رونق گرفت و بسیاری از بازی ها حتی به مدت 10 سال توسط تماشاگران پیش فروش شدند. تا این که شیوع کرونا پیش آمد. هواداران نمی توانستند تحت این شرایط به ورزشگاه ها بیایند.

در محدوده کاری داوران پیشرفت های فنی زیادی صورت گرفت. از هدست گرفته تا اسپری ضربه آزاد و بعد هم سیستم ویدیو چک. همه این ها برای افزایش کیفی فوتبال بود.

*با این نوآوری ها چگونه کنار آمدید ؟

خب، هر سه یا چهار سال چیزی نو و تغییری اساسی در کارداوری ایجاد شد. در لیگ قهرمانان مدتی 6 داورداشتیم. چون 2 داور مسئول خط دروازه بودند. من از این تحولات در کار داوری همیشه استقبال کردم و به سرعت تلاش کردم با هرنوآوری آشنا و بر آن مسلط شوم. با این حال فکر می کنم بزرگترین تغییر در حوزه فیزیکی رخ داد. به عنوان یک داور جوان مطمئنا تناسب اندام و نشاط بیشتری داشتم. اما سعی کردم همیشه از فیزیکم نهایت مراقبت را به عمل آورم. من برنامه دقیق آمادگی بدنی را روز به روز دنبال کردم. به همین خاطر حالا هم در شرایط بدنی بسیار خوبی هستم.

*به پدیده ویدیو چک چه حسی دارید؟

از این فن آوری حس خوبی دارم. من به این پدیده به چشم یک چتر حمایتی نگاه می کنم. خب در آن بازی بحث انگیز لورکوزنی ها که من تصمیم اشتباهی در مورد گل گرفتم،اگر فن آوری ویدیو چک بود، مسلما جلوی اشتباهم گرفته می شد. آن موقع متاسفانه نتوانستم از اشتباه پرهیز کنم. حتی اجازه ندادم وارد صحبت های معمول داخل زمین شوم. آنها هم بهتر این قضیه را نمی دانستند.اما حالا وضع متفاوت است. 

*در گذشته حرف اول و آخر را در داوری فوتبال می زد.اما حالا یک تیم کامل همکار در اطرافش دارد. خط نگه داران به اضافه داور چهارم و همینطور داوران ویدیوچک به او اطلاعات می دهند. از شما می پرسیم به این نحو داوران از دیکتاتورهای مطلق مستطیل سبز به مدیرانی دموکرات تغییرچهره داده اند؟

نه. داور در گذشته هیچوقت دیکتاتور نبوده است.همیشه راه هایی  برای برقراری ارتباط باکمک ها  داشته است. به نظرم داور کنونی، مسئول تر از  قبل است.همانگونه که وظایف دیگران در فوتبال افزایش یافته، همین برای داوران نیز مسئولیت بیشتری ایجاد کرده است. آنها حتی ارتباط بهتری با بازیکنان و سایر اعضا تیم ها  دارند.

*فکر می کنید در آینده ای نزدیک در چه بخش های شرایط کاری داوران دستخوش تغییرات بعدی شوند؟

فکر می کنم در امور دیجیتالی ، در آینده ای نزدیک شاهد یکسری نوآوری ها باشیم. اتفاقاتی که فقط خاص فوتبال نیست بلکه شامل کل ورزش نیز می شود. من فکر می کنم در بخش آزمایش ها، برخوردهای بدنی و خطاهای سنگین، دیجیتال به کمک بیاید.

*امکان دارد این پیشرفت های علمی، کار را به جایی برساند که بگوییم دیگر لزومی به حضور داور در بازی نیست؟

نه. شما هیچوقت نمی توانید با هیچ ابزاری داور را جایگزین کنید. او برای مدیریت و قضاوت صحیح بازی مورد نیاز است. یکی از مهم ترین وظایفش برخورد با مردم است.در حالیکه فن آوری فقط می تواند در تصمیم گیری های فردی کمک کند. اما داور باید پردازش نهایی را انجام دهد و مدیریت و تصمیم منطقی وصحیحی بگیرد.

*با توجه  به شرایط سنی آیا هیچ به دوران پایانی داوری تان فکر کرده اید؟

نه. هنوز چیزی به ذهنم نرسیده است.

*دوست دارید بعد از دوران بازنشستگی داوری، در بخش های مدیریتی کارکنید؟

من در دانشگاه دررشته حقوق تحصیل کرده ام. بنابر این فرصت های زیادی در زندگی حرفه ای دارم. با توجه به شرایط موجود کرونایی، نمی توانم در مورد آینده ام در حیطه داوری چیزی بگویم.  در آینده ای نزدیک ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد که براساس آن می توان تصمیم گیری صحیحی داشت. البته از انجام فعالیت های گوناگون استقبال می کنم.اما ترجیح می دهم در این مورد حالا تصمیم نگیرم و به وقتش برنامه ام را مشخص کنم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول