اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

محکومیت قطعی 18 نفر به رد مال و حبس در پرونده «پروژه رضوان قم»+سند

پرونده «پروژه رضوان» پس از رسیدگی در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی با صدور حکم نهایی مختومه شد و درحال حاضر پرونده مذکور در مرحله اجرای احکام است و شکات به تناسب طلبی که از شرکت دارند در حال تسویه حساب هستند.

محکومیت قطعی 18 نفر به رد مال و حبس در پرونده «پروژه رضوان قم»+سند

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، «رضوان» پروژه‌ای مسکونی در شهر قم بود که در نخستین روزهای دهه ۹۰ آوازه بلند آن بسیاری از مردم را با امید خانه‌دار شدن برای پیش خرید به سمت شرکت انبوه‌سازی کشاند.

تبلیغات در بستر فضای مجازی با عنوان «مسکن ارزان قیمت در بهترین نقطه شهر» موجب شد که نه تنها بومیان استان قم بلکه از سایر شهرستان ها هم برای خرید خانه روانه این استان شوند و سرمایه زندگیشان را به حساب شرکت انبوه سازی آپکوپارس با عاملیت مهدی درخانی بریزند.

پروژه ای با ۱۳۲ واحدکه در حرکتی خزنده و آرام توسط متهمان با استفاده از خلاء قانون به ۱۳۰۰ خانواده فروخته شد. انتظاری ۸ ساله برای خانه دار شدن مردم را جان به لب کرد و برملا شدن ماجرای نیرنگ و کلاه برداری آواری شد برسر مردمی که اغلب از طبقه متوسط و یا پایین جامعه بودند.

سال ۹۷ روزهای پایانی خود را سپری می کرد که مدیرعامل این شرکت انبوه سازی با شکایت تنها چند نفر از مال باختگان بازداشت شد و همدستان وی در این پروژه کلاه برداری گمان نمی‌کردند که فضای مجازی بتواند موجب آگاهی همه مال باختگان شود و با پیگیری جدی مردم و حمایت قانون همگی بازداشت و روانه زندان شوند.

مردم در طول این مدت با مشکلات فراوانی مواجه شدند که از آن جمله می شود به تهدیدهای مختلف از سوی عوامل متهمان که در بیرون زندان برای آزادی ارباب هایشان تلاش می کردند اشاره کرد.

با این حال در ماه‌های انتهایی سال گذشته پرونده «پروژه رضوان» پس از رسیدگی در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی با صدور حکم نهایی توسط قاضی قاسمی مختومه شد و درحال حاضر پرونده مذکور در مرحله اجرای احکام است و شکات به تناسب طلبی که از شرکت دارند در حال تسویه حساب هستند.

۲۰ سال حبس برای ۱۰ نفر از متهمین

بنا بر دادنامه صادره ۱۸ متهم در این پرونده محکوم شده‌اند. بیشترین میزان محکومیت مربوط به متهمین ردیف دوم الی ششم، نهم، دوازدهم، سیزدهم، پانزدهم و شانزدهم؛ مهدی درخانی، علی کریم‌نیا، محسن اسدی، محمد سخا، ابوالفضل آقاجانی ، ابوطالب احمدی، رضا محمدی عزیزی، محمد معصوم، محمد نصرآبادی، رحمت االله سینایی مهر است که به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق وصول سپرده از مردم و حیف و میل نمودن اموال و کلاهبرداری شبکه ای و باندی علاوه بر رد اموال شکات که از متهمان مذکور شاکی شدند به ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

البته در این پرونده سنگین که حجم اطلاعات آن در دادنامه بیش از ۳۰ هزار صفحه در ۱۴۵ جلد عنوان شده است، به اتهامات متنوعی از جمله کلاهبرداری، تحصیل مال از طریق نامشروع یا سوء استفاده و تقلب از امتیازات، تشکیل یا رهبری شبکه کلاهبرداری و کلاهبرداری باندی، غصب عنوان ، مزاحمت برای بانوان و اطفال در اماکن عمومی یا معابر، مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای و باندی از شکات، جریحه دار نمودن عفت عمومی، تحصیل مال از طریق نامشروع، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی و فروش مال غیر رسیدگی شده است.

پرونده‌ای سی هزار صفحه‌ای!

به بیان دادنامه رسیدگی از پرونده بیش از سی و ساعت در ۱۱ روز متوالی زمان برده است و حکم صادره به علت رسیدگی پرونده در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی نهایی بوده و قابل تجدید نظر نیست.

حجم اموال ضایع شده در این پرونده نزدیک به صد میلیارد تومان است که علاوه بر استرداد آن، متهمان پرونده به پرداخت جریمه‌هایی چند ده میلیارد تومانی نیز محکوم شده‌اند.

فایل مستند دادنامه «پروژه رضوان» قم را می‌تواند در پیوست زیر دریافت کنید:

   

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول