اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

بررسی دریافت هزینه بیشتر از مشترکان پرمصرف برق و واریز به حساب کم مصرف‌ها

اردکانیان گفت: پیشنهاد دریافت هزینه بیشتر برای کنترل قطعی یا جلوگیری از گرانی برق در تابستان، از مشترکان پرمصرف در زمان پیک و واریز به صورت یارانه به حساب مشترکان کم مصرف یکی از موضوعاتی است که وزارت نیرو در حال بررسی آن است.

بررسی دریافت هزینه بیشتر از مشترکان پرمصرف برق و واریز به حساب کم مصرف‌ها

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز (سه شنبه 28 اردیبهشت) در حاشیه حضورش در کمیسیون انرژی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیش از 64 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود، اظهار داشت: دولت باید در زمینه برق در کشور تنها یک تنظیم گر باشد، توانیر باید خود را از میان خریدار و فروشنده خارج کرده و تنها ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده را برقرار کند.

وی افزود: مصرف کنندگان بزرگ برق در کشور باید بتوانند برق مورد نیاز خود را از تولیدکننده از بازار بورس خریداری کنند.

وزیر نیرو همچنین درخصوص صادرات برق نیز اظهار کرد: موضوع صادرات برق از وجوه مختلف مطرح شده و تلاش می کنیم طی هفته های آتی یک مسیر شفاف و روشنی را با حضور اعضای کمیسیون انرژی تدوین کنیم. البته باید در این جلسه بخش خصوصی نیز حضور داشته باشد تا درباره پیشنهادات، فرصت ها، محدودیت ها و نقص های دستگاه اجرایی در این زمینه مباحث لازم بررسی و حل و فصل شود.

اردکانیان ضمن تاکید بر وجود تغییر اقلیم بیان کرد: تغییر اقلیم در گذشته تنها یک نظریه بود، اما اکنون به یک موضوع ثابت شده و طبیعی که براساس آن منطقه ما در یک شرایط حدی قرار دارد، یعنی کشور ما یا در یک شرایط خشکسالی شدید یا ترسالی شدید قرار گرفته و دیگر کمتر شاهد یک شرایط نرمال خواهیم بود.

وزیر نیرو ادامه داد: متوسط بارش باران در سال در کشورهای دیگر 750 میلیمتر است، اما در ایران این رقم در حدود 250 میلیمتر بوده و ما در یک منطقه خشک قرار داریم. به طور مثال بهار سال 98 تعداد 25 استان درگیر سیل و ترسالی شدید شد، اما در مقابل تابستان 1397 دچار یک خشکسالی شدید بودیم که این روند امسال نیز تکرار خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی کشورمان طی 50 سال اخیر گفت: دولت دوازدهم 2 سال درگیر خشکترین شرایط سالی خود بود و 2 سال نیز درگیر ترسالی شدید بود، بنابراین باید زندگی در این کشور را با برنامه و پذیرش واقعیت ها پیش برد و با بهار سیلاب ها، بتوان آب شیرین را برای سال های خشک ذخیره کرد.

اردکانیان تصریح کرد: پیش از این به مدیریت مصرف توجه زیادی نمی شد و توانیر تنها یک تولیدکننده برق بود، اما اکنون با توجه به شاخه علوم اجتماعی و بکارگیری مهندسان، مصرف را مدیریت می کند. مجموعه دولت اصلاح الگوی مصرف را یک امر فرهنگی و توصیه ای تلقی نکرده، بلکه آن را یک موضوع سازمانی می داند.

وی تاکید کرد: براساس بند (ی) تبصره 8 بودجه سال 1400 باید با دریافت تعرفه بالا از مشترکان پرمصرف به مشترکان کم مصرف محروم زیرنظر کمیته امداد امام (ره) تخفیف داد. البته براساس مصوبه دولت تعرفه پرمصرف ها 16 درصد هم افزایش می یابد.

اردکانیان اظهار داشت: در تابستان پیش رو افزایش بیش از این برای تعرفه ها وجود ندارد، ما از مهرماه سال گذشته برای این تابستان برنامه هایی را تدوین کردیم که امیدواریم در زمینه اجرا با مشکل مواجه نشویم.

وزیر نیرو همچنین در بحث میزان مصرف برق دستگاه های استخراج رمزارزها نیز گفت: در محاسبات وزارت نیرو اعداد کنونی به دلیل مصرف برق برای تولید رمزارزها وجود نداشت و ما در کنار بانک مرکزی و وزارت صمت، پیگیر ساماندهی رمزارزها در کشور هستیم و با متخلفان نیز برخورد خواهیم کرد و تلاش می کنیم که امسال با توصیه ها و همراهی مصرف کنندگان بدون مشکل پیش برویم.

وی افزود: در نشست امروز پیشنهادی در کمیسیون انرژی مطرح شد مبنی بر اینکه برای کنترل قطعی یا جلوگیری از گرانی برق در تابستان، از مشترکان پرمصرف در زمان پیک مصرف، هزینه بیشتری دریافت شود و به صورت یارانه به حساب مشترکان کم مصرف واریز شود که ما این موضوع را به طور جدی بررسی خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول