اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کوشکی: برای تحول در سیاست خارجی نیازمند افرادی هستیم که کارشناس این عرصه باشند

استاد دانشگاه تهران با ذکر این نکته که تعریف از سیاست خارجی باید عوض شود، گفت: برای تحول در سیاست خارجی نیازمند افرادی هستیم که کارشناس این عرصه باشند.

کوشکی:  برای تحول در سیاست خارجی نیازمند افرادی هستیم که کارشناس این عرصه باشند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «محمدصادق کوشکی» تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران امروز (سه‌شنبه) راهبردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، عنوان کرد که ما هنوز تعریف درستی از سیاست خارجی نداریم.

وی همچنین گفت که انقلاب اسلامی به وزارت خارجه صادر نشده و افزود: سازوکار وزارت خارجه به هیچ عنوان با انقلاب اسلامی تحول پیدا نکرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار داشت: اگر دولت آینده بخواهد در سیاست خارجی تغییری ایجاد کند، گام اول این است که تعریف از سیاست خارجی باید عوض شود. اگر تعریف فعلی باشد، یک روز ترکمانچای را امضا می‌کنیم، یک روز گفت‌وگوی انتقادی انجام می‌دهیم، یک روز برجام و یک روز گفت‌وگوی وین.

کوشکی افزود: در قرن ۲۱ میلادی هستیم و باید متناسب با روزگار خود سیاست خارجی را تعریف کنیم. سیاست خارجی از انتهای قرن ۱۸ بر روی وزارت خارجه چنبره زده است.

وی به بحث دیپلماسی عمومی نیز اشاره کرد و ادامه داد: دیپلماسی عمومی ظرفیتی است که نمی‌شناسیم و هیچ پرونده‌ای برای آن باز نکرده و سراغش را نمی‌گیریم، در حالی که اصل انقلاب اسلامی دیپلماسی عمومی است.

کوشکی به دیپلماسی اقتصادی هم پرداخت و گفت: دیپلماسی اقتصادی یعنی ببینیم کجا می‌توانیم با حفظ منافع و رابطه اقتصادی، امتیازات در راستای منافع ملی به دست بیاوریم، ولی این نیازمند آن است که سیاست خارجی از شکل فعلی خارج شود.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: برای تحول در سیاست خارجی نیازمند افرادی هستیم که کارشناس این عرصه باشند. 

وی اظهار داشت: چرا همیشه برای تولید علم، بحث نانو را مطرح می‌کنیم؟ تولید علم در سیاست خارجی نیاز است و نباید تولید علم در این حوزه صفر باشد.

به گفته کوشکی دستگاه سیاست خارجی از اتاق عمل تخصصی‌تر است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: دولت آینده اگر تغییری در سیاست خارجی ندهد، خواسته ناخواسته راهی را خواهد رفت که از زمان فتحعلی شاه ایجاد شده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول