اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

انقلاب اسلامی می‌تواند موازنه جدیدی را در جهان ایجاد کند

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به عوامل زمینه‌ساز انقلاب اسلامی و همچنین آفت‌های آن، گفت: از نظر شهید مطهری انقلاب اسلامی می‌تواند موازنه جدیدی را در جهان ایجاد کند.

انقلاب اسلامی می‌تواند موازنه جدیدی را در جهان ایجاد کند

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، سیدمحمدمهدی موسوی‌مهر، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما در پانزدهمین همایش حکمت مطهر با محوریت اسلام و ایران در قرن جدید مقاله‌ای با عنوان گفتمان انقلاب اسلامی در تلقی شهید مطهری از انقلاب اسلامی ارائه داد و گفت: شهید مطهری فیلسوف آینده است. ایشان انقلاب را به معنای شکوفا شدن ذکر کردند و چهار عنصر نارضایتی، انکار وضع موجود، تغییر درونی و ابزار تکامل را همواره مورد توجه قرار دادند. 

وی با بیان اینکه یک تفاوت عمده در انقلاب علوم سیاسی وجود دارد، افزود: شهید مطهری انقلاب را شامل دو نحوه فردی و اجتماعی می‌داند و جنبه فردی را از جنبه اجتماعی مهم‌تر می‌دانستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به اینکه انقلاب از نظر منظر فردی از نظر شهید مطهری طغیان است، گفت: طبقه‌های انقلاب از منظر شهید مطهری اجتماعی، سیاسی، معنوی و دینی است. ما در آثار شهید مطهری انقلاب را با عنوان نهضت می‌شناسیم که به نوعی کفر به طاغوت نیز به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تبعیض و‌ شکاف طبقاتی، تسلط غیرمسلمان بر سرنوشت مردم، نقض مقررات اسلامی مثل کشف حجاب، مبارزه با ادبیات فارسی، بریدن پیوند با سایر کشورهای اسلامی پیش از انقلاب موج‌ می‌زد و این نوع مشکلات زمینه‌ساز انقلاب اسلامی شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های نظریه انقلاب اسلامی شهید مطهری توجه به رهبری است، تصریح کرد: ازدیدگاه شهید مطهری رهبری یک جامعه باید در کنار اسلام‌شناس و آگاهی به زمانه، ضعف و زبونی نداشته و در اسارت دام طمع نباشد. علاوه بر این، استقلال روحانیت نباید بهم ریزد.

موسوی‌‌مهر با اشاره به آفت‌های انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: از نظر شهید مطهری نفوذ اندیشه بیگانه، ناتمام گذاشتن انقلاب تا پیروزی کامل، رخنه فرصت طلبان، ابهام در طرح‌های اجرایی، سستی در اعتقاد به عنوان آفت‌های انقلاب به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه شهید مطهری وضعیت آینده انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار دادند و آن را بسیار بسیار امیدوارکننده دانستند، گفت: از نظر ایشان انقلاب اسلامی می‌تواند موازنه جدیدی را در جهان ایجاد کند. نکته دیگر این است که آزادی و عدالت اجتماعی باید به درستی تعریف شود؛ به طوری که از نظر شهید مطهری استقلال در ابعاد مکتبی و اقتصادی و سیاسی تبیین می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول