اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

منافع سهامداران خرد در اولویت مقررات‌گذاری/نیاز ۳۰ میلیارد دلاری برای افزایش کارایی پتروشیمی‌ها

رئیس سازمان بورس گفت: حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پالایشگاهی لازم است تا کارایی این حوزه بیشتر و در آن نوسازی ایجاد شود و بازارسرمایه برای تامین این میزان سرمایه‌گذاری و تامین مالی، مناسبترین محل است.

منافع سهامداران خرد در اولویت مقررات‌گذاری/نیاز ۳۰ میلیارد دلاری برای افزایش کارایی پتروشیمی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، امروز یکشنبه ٢۶ اردیبهشت ماه، سازمان بورس و اوراق بهادار میزبان مدیران صنعت پالایشگاهی بود. در این کنفرانس ویدیویی که به طور مجازی و با حضور مدیران شرکت‌های فعال در صنعت پالایشگاهی از جمله شرکت پالایش نفت شیراز، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس و انجمن پالایشگاه نفت برگزار شد، دکتر محمد علی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، برگزاری جلسات میز صنعت را راهی برای رفع دغدغه‌ها و مسایل مربوط به صنایع بورسی دانست و گفت: با جلسات هم اندیشی می‌توان برای تامین مالی شرکت‌ها و افزایش سرمایه گذاری ها و نیز حل مشکلات راه‌حل‌هایی پیدا کرد. براین اساس و از این پس، برای تمامی صنایع بورسی، میز صنعت مرتبط با آن برگزار می شود. 

وی به تشکیل اولین جلسه میز صنعت در سازمان بورس اشاره کرد و افزود: در جلسه امروز که به بررسی مسایل  صنعت پالایشگاهی اختصاص دارد، مشکلات موجود مطرح و موانع و چالش های این حوزه رفع می شود. 

صنعت پالایشگاهی، بخش بزرگی از بازار است

وی بخش مهمی از بازارسرمایه را مربوط به صنعت پالایشگاهی و شرکت های این حوزه عنوان کرد و افزود: باید برای تامین مالی پروژه های این صنعت و افزایش سرمایه‌گذاری در آن از فرصت‌های بازارسرمایه استفاده کنیم. بر این باوریم که می‌توانیم قدرت بازار سرمایه را در کنار قدرت و توان صنایع قرار دهیم و با این رویکرد، فعالیت ها به نحو بهتری پیش می روند.  

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بررسی مسایل و مشکلات مطرح شده توسط شرکت های فعال حوزه پتروشیمی و پالایشی، گفت: در نظر داشته باشید که منافع ۵۷ میلیون نفر سهامدار در شرکت‌های مختلف بازارسرمایه و مسایل مربوط به این بازار ظهور و بروز پیدا می کند. از طرفی بخش بزرگی از سهامداران سهام عدالت که حدود ۵۰ میلیون نفر می شوند مالک سهام شرکت‌های پالایشگاهی بزرگ هستند.

منافع سهامداران خرد در اولویت مقررات‌گذاری 

دهقان دهنوی اضافه کرد: بنابراین سیاست‌گذاری‌ها و مقررات‌گذاری‌ها بر ارزش دارایی‌های مردم تاثیرگذار است و قانون‌گذار نباید بدون توجه به منافع سهامداران خرد تصمیم گیری کند؛ البته در حال حاضر این توجه و ملاحظه به وجود آمده است.

وی سازمان بورس را حامی منافع سهامداران به خصوص سهامداران خرد دانست و اضافه کرد: در سمت دیگر میز صنایع، مدیران شرکت ها هستند که از مسایل و مشکلات مربوط به صنعت اطلاع دارند؛ همچنین انجمن ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌هایی که در هر صنعتی قرار دارند، نقش مهمی در هم افزایی مسایل صنایع مختلف ایفا می کنند. با حضور مدیران و نمایندگان اصناف در میز صنعت سازمان بورس، همه توان فکری و اجرایی در کنار هم جمع و راهکارهای عملی و اجرایی برای رفع مشکلات تدوین می شود.

۳۰ میلیارد دلار، نیاز برای افزایش کارایی در صنعت پتروشیمی

وی با اعلام تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه صنعت پالایشگاهی، گفت: با اعطای مجوز تاسیس شرکت های تامین سرمایه به شرکت‌های پالایشگاهی، انتظار می رود که این تامین سرمایه ها حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه برای پیشبرد اهداف صنعت پالایشگاهی تامین کنند. البته این رقم، مقداری ارزی و مقداری ریالی است.

رییس سازمان بورس ادامه داد: برای تامین این میزان سرمایه می توان از انواع روش ها و ابزارهای موجود در بازارسرمایه بهره برد. افزایش سرمایه شرکت ها، انتشار اوراق، تشکیل صندوق پروژه های اختصاصی برخی از این موارد هستند. بنابراین باید از هم اکنون برای آینده این صنعت برنامه مشخصی داشت. سازمان بورس هم کمک می‌کند تا با کمک همه ابزارها، تامین مالی لازم در این صنعت انجام شود.

سازمان بورس در خط اول مبارزه با محدودیت هاست

وی یکی از اولویت های سازمان بورس را مبارزه با محدودیت ها دانست و گفت: بسیاری از محدودیت‌های موجود مانند ثبت سفارش و تعهد ارزی باید کنار رود. به محض رفع مسایل تحریمی باید این محدودیت ها به سرعت برداشته شود، زیرا این موضوع اثر زیادی بر سودآوری شرکت ها دارد.

دهقان دهنوی خطاب به مدیران شرکت های پالایشی افزود: در خصوص طرح ها و برنامه ها به خصوص برنامه های توسعه ای خود به طور صادقانه و با سرعت اطلاع رسانی کنید تا سهامداران در جریان وقایع قرار بگیرند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول