اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

صدرنشینی لرستان در جدول بیکاری/ مسوولان استان آمار رسمی را قبول ندارند!

بر اساس آخرین آمارگیری نیروی کار که در سال 99 انجام شده لرستان با میزان 15.2 درصد به صدر جدول بیکارترین استان‌های کشور رسیده است، اما مدیر کل اقتصادی استانداری لرستان معتقد است که اقتصاد استان در سال 1400 نسبت به 92 رشد بسیاری داشته است.

صدرنشینی لرستان در جدول بیکاری/ مسوولان استان آمار رسمی را قبول ندارند!

خبرگزاری فارس لرستان_ محمد عبدالله زاده، بر اساس آخرین آمارگیری نیروی کار که در سال ۱۳۹۹ از سوی مرکز آمار ایران  اعلام شده است لرستان با میزان ۱۵.۲ درصد به صدر جدول بیکارترین استان‌های کشور رسیده است.

 

البته شایان ذکر است که در این رتبه چهار محال بختیاری نیز لرستان را همراهی می‌کند و این دو استان شانه به شانه یکدیگردر جدول بیکاری کشور پیش می‌روند.

این آمار در حالی اعلام شده است که مسئولان استانداری سال گذشته معتقد هستند که با وجود کرونا دستاوردهای بزرگی در حوزه اشتغال زایی داشته‌اند اما این آمار رسمی نشان می‌دهد که این صحبت‌ها حداقل از دیدگاه مرکز آمار تنها در حد یک ادعا است.

مردم لرستان که طی ۴۳ سالی که از عمر انقلاب گذشته است در تمام شرایط حساس پشتیبان اصلی انقلاب بوده‌اند و همین مردم  انتظار دارند چالش بیکاری که زندگی اکثر خانواده‌های این منطقه را تحت تاثیر قرار داده توسط مسئولین با انجام اقدامات جهادی و هوشمندانه رفع شود.

 

علت فرهنگی یکی از متهمان صدرنشینی لرستان در میزان اشتغال زایی است

در همین راستا برای تحلیل کارشناسانه و دقیق‌تر این آمار به سراغ مدیرکل اقتصادی استانداری لرستان رفتیم.

نامدار صیادی با اشاره به اینکه این آمار بر اساس داده‌هایی است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که از طریق روش‌های خاص آمارگیری تهیه می‌کند ، اظهار داشت: پس از تهیه این داده‌ها به مرکز آمار ایران ارسال می‌شود و آن‌ها اقدام  به تحلیل و  انتشار آنان می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از علت‌هایی که باعث شده که همیشه استانی همچون لرستان در صدر آمارهای بیشترین میزان بیکاری کشور باشد بحث‌های فرهنگی است زیرا بخش عظیمی از مردم استان در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می‌کنند ولی از دیدگاه فرهنگی خودشان این کارها شغل محسوب نمی‌شود و وقتی که از آنان در مورد بیکار شاغل بودنشان سوالی پرسیده می‌شود اکثرا اعلام می‌کنند بیکار هستند.

مدیرکل اقتصادی استانداری لرستان بیان کرد: میزان بیکاری بسیاری از استان‌های کشور در این لیست نزدیک به یک‌دیگر است و تنها اختلاف آنان در حد یک یا دو درصد است که این میزان تاثیر زیادی در وضعیت اشتغال زایی استان ندارد.

 

مردم لرستان مطمئن باشند که اقصاد لرستان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۲ بسیار رشد داشته است

صیادی با بیان اینکه مردم لرستان مطمئن باشند که اقصاد لرستان در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۲ بسیار رشد داشته است، تصریح کرد: وقتی حجم اقتصادی یک استان بالا می‌رود طبیعتا میزان اشتغال زایی نیز رشد می‌کند در نتیجه طی هشت سال گذشته در حوزه اشتغال زایی اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته این نیز یک واقعیت است که استان لرستان جز استان‌های صنعتی کشور نیست و این موضوع نیز مربوط به یک دولت نبوده بلکه طی سالیان متمادی ایجاد شده است.

مدیرکل اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به چند مورد از رشدهای اقتصادی که در لرستان انجام شده است، اظهار داشت: سال ۹۲ در لرستان تنها ۲۷ هزار هکتار از مزارع استان تحت آبیاری با سیستم‌های نوین بودند اما این آمار در سال ۹۹ به ۶۰ هکتار رسیده است و این مقدار افزایش حتما شغل‌های بسیاری ایجاد کرده است.

میزان تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال 92، بالغ بر 700 هزار تن افزایش داشته است

صیادی افزود: در سال ۹۲ در لرستان تنها هفت هکتار گلخانه وجود داشت اما این آمار سال گذشته به هفتاد هکتار رسیده است و امسال نیز مقدار آن افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی که مهمترین بخش اقتصاد لرستان را تشکیل داده است در سال ۹۲ میزان محصولات کشاورزی و دامی استان دو میلیون و  ۲۲۷ هزار تن بوده است اما این آمار در سال ۹۹ به دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده است که این افزایش ۷۰۰ هزار تنی نشان‌دهنده ایجاد شغل‌های بسیاری طی هفت سال گذشته در استان بوده است.

به گزارش فارس؛ بسیاری از مردم، اهالی رسانه، کنشگران سیاسی و اقتصادی و ... در روزهای اخیر انتقادات جدی به عملکرد مسوولان که به رسیدن لرستان به صدر جدول بیکاری شده است داشته‌اند و این در حالی است که مسوولان استانی این آمار را قبول ندارند.

با وجود اقداماتی که برای توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال در لرستان صورت گرفته است اما مسوولان آماری دقیق از اینکه در یک سال گذشته نسبت به ادوار قبل چه تعداد به جامعه بیکار لرستان اضافه شده است و چند نفر به لیست بیمه شدگان استان اضافه یا کم شده است، اشاره‌ای ندارند.

انتهای پیام/85020

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول