اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف اعلام کرد: افتتاح سرکنسولگری ایران در حلب/ آمادگی ایران برای نظارت بر انتخابات سوریه

وزیر امور خارجه با اعلام آمادگی ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت که با موافقت بشار اسد و وزارت خارجه سوریه امروز سرکنسولگری ایران در حلب افتتاح می‌شود.

ظریف اعلام کرد: افتتاح سرکنسولگری ایران در حلب/ آمادگی ایران برای نظارت بر انتخابات سوریه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات سوریه در دمشق به سر می‌برد امروز (چهارشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «بشار اسد» رئیس جمهور و «فیصل المقداد» همتای سوری خود در جمع خبرنگاران گفت: از دولت و مردم سوریه برای مهمان‌نوازی گرم و صمیمانه قدردانی و پیشاپیش عید سعید فطر را تبریک می‌گویم.

وی افزود: امروز در دیدار با آقای بشار اسد و فیصل المقداد وزیر خارجه موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی را پیگیری کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اهمیت انتخابات آینده در سوریه موضوع مشترک ایران و سوریه است که در این زمینه اعتقاد داریم این انتخابات برای صلح، ثبات و امنیت و پیشرفت در سوریه اهمیت بسیار زیادی دارد.

*  آمادگی داریم به عنوان ناظران این انتخابات در آن حضور داشته باشیم

ظریف گفت: آمادگی داریم به عنوان ناظران این انتخابات در انتخابات حضور داشته باشیم و امیدواریم مردم سوریه با حضورشان در این انتخابات آینده خود و نظم و امنیت در سوریه را تضمین کنند.

* معلوم است که اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل با مقاومت روبرو خواهد شد

وزیر امور خارجه بیان کرد: امروز همچنین در مورد وضعیت در قدس شریف و فلسطین و شکسته شدن هیمنه رژیم صهیونیستی در کنار جنایات این رژیم و اهمیت جامعه بین‌المللی از مردم فلسطین صحبت کردیم.

وی اظهار داشت: درباره وضعیت در مناطق اشغالی و احتمال شدت گرفتن وضعیت صحبت کردیم. معلوم است که اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل با مقاومت روبرو خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: این وظیفه جامعه بین‌المللی است که با مداخله مانع ادامه تجاوزات اسرائیل شود.

* امروز سرکنسولگری ایران را در حلب افتتاح خواهیم کرد

ظریف ادامه داد: یک خبر بسیار مهم هم دارم که با موافقت بشار اسد و وزارت خارجه سوریه امروز سرکنسولگری خودمان را در حلب افتتاح خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امیدوارم این اقدام باعث گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین ایران و سوریه شود.

* مناسبات تهران و ریاض

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و عربستان اعلام کرد: ما آماده‌ایم و پیش از این نیز هم آماده برقراری مناسبات نزدیک با عربستان سعودی بودیم. قطعا برادران سوری ما نیز همیشه از همکاری در جهان عرب استقبال کرده‌اند و ما نیز همین رویکرد را داریم.

ظریف یادآور شد: تماس‌هایی با عربستان داشته‌ایم و امیدواریم این تماس‌ها از طریق همکاری‌های بعد بین ایران و عربستان برای صلح و ثبات در منطقه و به خصوص یمن که در حال حاضر از فاجعه انسانی عظیمی در رنج است، بینجامد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه همچنین در بدو ورود به دمشق در جمع خبرنگاران گفته بود: شرایط بسیار ویژه‌ای داریم و قرار بود در آستانه انتخابات سوریه سفری به این کشور داشته باشم و با دوستان سوریه درباره این واقعه مهم صحبت کنیم. متاسفانه اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی که از روز جهانی قدس شدت گرفته و اتفاقات کم سابقه‌ای در مسجد الاقصی و سرزمین‌های اشغالی و بمباران غزه اتفاق افتاده، شرایط بسیار وخیمی را در منطقه ایجاد کرده است و سوریه به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز محور مقاومت در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد.

ظریف افزود: علاوه بر گفت‌وگوهای ما درباره انتخابات سوریه و حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سوریه چه در مسیر بازسازی و چه در مسیر مبارزه با تروریسم با آقای بشار اسد، فیصل المقداد وزیر خارجه و سایر دوستان سوری و دوستان فلسطینی درباره وضعیت کنونی فلسطینی اشغالی هم صحبت خواهیم کرد. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه ایران در هفته‌های گذشته و در چارچوب دیپلماسی رمضان به قطر، عراق، کویت و عمان سفر و با مقامات این کشورها دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخته بود.

آنگونه که ظریف در پست اینستاگرامی امروز به آن اشاره کرده قرار است سفری چند روزه به منطقه و اروپا داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول