اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

خلع ید زمین‌های بلااستفاده در زنجان با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: با توجه به مراجعات روزافزون سرمایه‌گذاران صنعتی و خالی نبودن زمین در برخی شهرک‌های صنعتی استان خلع ید زمین‌هایی که در مهلت مقرر مورد استفاده قرار نگرفته مورد تاکید قرار گیرد،

خلع ید زمین‌های بلااستفاده در زنجان با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مهرداد سلطانی ظهر امروزدر جلسه کارگروه امور زیربنایی استان زنجان اظهار کرد: مطالعات شهرک‌های صنفی بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه در بحث تصویب شهرک‌های صنفی، باید مکان‌یابی مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: این مهم نیازمند مطالعات منظومه روستایی، مطالعات طرح جامع اشتغال روستایی و مطالعات آمایش سرزمینی است.

وی افزود: هر سه مطالعات در استان به پایان رسیده و در دسترس‌ قرار دارد و انتظار می‌رود از آن در موضوع مکان‌یابی استفاده شود.

سلطانی با اشاره به اینکه باید شهرک‌های صنفی به گونه‌ای مستقر شود که زمین‌های کشاورزی مستعد از حیز انتفاع خارج نشده تا شهرک صنعتی ایجاد شود، گفت: در رابطه با شهرک‌های صنعتی داخل حریم شهری نیز مسؤولیت به عهده فرمانداران است و سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان باید مشاوره لازم را از فرمانداری دریافت کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه با توجه به مراجعات روزافزون سرمایه‌گذاران صنعتی و خالی نبودن زمین در برخی شهرک‌های صنعتی استان خلع ید زمین‌هایی که در مهلت مقرر مورد استفاده قرار نگرفته باید مورد تاکید قرار گیرد، افزود: این موضوع در سالی که به نام تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده، بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اولویت‌بندی در خلع ید و واگذاری زمین‌ها، تصریح کرد: باید ظرفیت‌های جدیدی باز و یا ایجاد شود، علاوه‌ بر آن در بحث توسعه نیز استعدادها مورد توجه قرار گیرد تا توسعه صنعتی استان متوقف نشود.

سلطانی با اشاره به اینکه در توسعه صنعتی باید به محدودیت‌ها توجه شود، افزود: همچنین در واگذاری‌ها توجه به توزیع متوازن و سند آمایش سرزمینی باید مورد توجه جدی و عملیاتی قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه در شهرک کهناب مربوط به صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات بوده و چنین صنایعی در این شهرک مستقر هستند و فقط صنایع پاک تا رده ۳ می‌توانند در این شهرک مستقر شود، گفت: باید مستقر نشدن واحدهایی که مجوز دریافت کرده و هنوز مستقر نشده‌اند، پیگیری شود تا صنایع فناورمحور اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان ایجرود سازمان صمت استان و شرکت شهرک‌های صنعتی پیگیری عملکرد مجموعه پتروشیمی را داشته باشد و نتیجه تعیین‌تکلیف زمین‌ها را پس از یک ماه به این کارگروه برای تصمیم‌گیری اعلام کند، گفت: در صورت قانع‌کننده نبودن پاسخ، تصمیم  مقتضی برای زمین‌های بلااستفاده این مجموعه گرفته می‌شود.

مشکل آب در شهرک‌های صنعتی ابهر

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شهرک صنعتی اشراق یک در کیلومتر ۵ جاده فرودگاه به مساحت ۴۲۲ هکتار اراضی در اختیار و ۲۷۰ هکتار زمین صنعتی است، اظهار کرد: در این شهرک ۷۵۶ قرارداد وجود دارد که ۵۲۱ مورد آن به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر ۷.۶ هکتار زمین صنعتی قابل واگذاری وجود دارد.

محسن عباسی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی زنجان ۲ (نوآوران) در کیلومتر ۱۰ اتوبان زنجان - تبریز در ضلع جنوبی به مساحت ۱۸۰ هکتار زمین صنعت و ۲۸۰ هکتار اراضی در اختیار قرار دارد، عنوان کرد: در این شهرک ۵۰۰ قرارداد وجود دارد که ۱۲۰ مورد آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در این شهرک فاقد محدودیت تا رده ۶ ضوابط استقرار در زون‌های همگن را داشته و در حال حاضر ۸ هکتار زمین صنعتی قابل واگذاری دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با بیان اینکه در شهرک صنعتی زنجان ۳ به مساحت ۲۱ هکتار و ۴۰ هکتار اراضی در اختیار قرار دارد، عنوان کرد: در حال حاضر در این شهرک ۴۸ قرارداد وجود دارد و اکثر قراردادها بسته شده و پذیرنده صنایع پاک از جمله صنایع مستقر مانند برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات است.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل صنایع ابهر، تامین آب است، ادامه داد: شهرک‌های صنعتی حاضر در این شهرستان مشکل آب داشته و نباید صنایع‌آب‌بر در آن مستقر شوند.

توسعه 3 برابری شهرک صنعتی زنجان یک

 رئیس‌ سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در گذشته مقرر شده بود که شهرک صنعتی زنجان یک توسعه نداشته باشد، ولی سه برابر توسعه داشته و داخل حریم شهری شده است، اظهار کرد: در رابطه با شهرک کهناب نیز باید توجه ویژه‌ای شود تا صنایع آلاینده و بالاتر از رده ۳ در آن مستقر نشوند؛ چراکه ۵۰ درصد آب شرب زنجان از اطراف آن منطقه تامین می‌شود.

جواد تاراسی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی افق ابهر بهترین خاک مستعد کشاورزی را دارد، گفت: در شهرستان‌های سلطانیه، ابهر و خرم‌دره به دلیل استعداد بالای کشاورزی خاک، می‌توان شهرک‌های صنعتی را که توان توسعه صنعتی ندارد را به بخش کشاورزی واگذار کرد.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول