اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

بررسی ماهیت و نحوه تحقق دولت اسلامی با حضور حجت‌الاسلام الهی راد

سومین جلسه از سلسله نشست‌های گفتمان دولت اسلامی با موضوع ماهیت و نحوه تحقق دولت اسلامی با حضور حجت‌الاسلام صفدر الهی راد و به همت جامعه اسلامی دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد.

بررسی ماهیت و نحوه تحقق دولت اسلامی با حضور حجت‌الاسلام الهی راد

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس ، سومین جلسه از سلسله نشست های گفتمان دولت اسلامی با موضوع ماهیت و نحوه تحقق دولت اسلامی با حضور حجت الاسلام صفدر الهی راد به همت جامعه اسلامی دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد.

براساس این گزارش، در این نشست، حجت الاسلام صفدر الهی راد عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در تبیین معنا و ماهیت دولت اسلامی گفت: پنج مرحله در حرکت انقلاب اسلامی وجود دارد که می توان به انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی ، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی اشاره کرد تا در بستر انقلاب باورهای اسلامی پیاده شود. نظام اسلامی همان حکومت اسلامی است یعنی ساختاری متناسب با جامعه پیاده می کند که ظرفیت تحقق ارزش ها و باور هارا داشته باشد

وی افزود: سومین مرحله دولت است، یعنی بدنه حاکمیت؛ مثلا قوه مجریه و دستگاه های آن، قوه مقنّنه و قضاییه. نهادهایی مثل صدا و سیما، ارتش، حوزه های علمیه، دانشگاه، آموزش و پرورش هم نوعی دولت هستند! چرا که مشروعیت خود را از نظام گرفته اند و در بدنه جامعه تاثیر گذار اند دولت یعنی هر فرد یا نهادی که مشروعیت خود را از نظام میگیرد و بر بدنه جامعه تاثیر گذار است.

حجت الاسلام  الهی راد همچنین در باب معنای اسلامی بودن دولت بیان کرد: دولت اسلامی یعنی دولتمردن ما اولا قوانین و حرکات آنها مبتنی بر اسلام باشد و ثانیا خود دولتمردان از بن دندان معتقد به اصول اسلامی باشند چرا که انها ارزشگذاری دولت را بر عهده دارند و برای پیاده سازی اسلام مشروعیت را از نظام گرفته اند.

وی در تبیین معنای جامعه و تمدن اسلامی اظهار داشت: جامعه اسلامی ینی "عموم مردم" که قرار است اسلامی باشند یعنی اولا بر اساس باورها و ارزشهای اسلامی تربیت شوند و ثانیا در مقام عمل بر اساس باور ها و ارزشها حرکت کنند. تمدن اسلامی نیز مجموعه جوامع در جغرافیای مختلف است که بر اساس باورهای اسلامی عمل کنند و بدین‌وسیله میتوان اهداف اسلام را در سطح بین المللی پیاده کرد.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه جامعه تحت تربیت دولت بوده و برای اصلاح جامعه و مردم نیاز است قوانین اجتماعی اسلام پیاده شود و رفتارهایشان مبتنی بر تربیت اسلامی باشد در باب رابطه بینش ها، گرایش ها و کنش ها در جامعه تاکید کرد: کنش یک جامعه زمانی اسلامی می شود که گرایشات آن جامعه اسلامی باشد و زمانی گرایش بر حسب اصول اسلامی است که بینش اسلامی باشد، یعنی بدنه حاکمیت مثل رییس جمهور ، مدیران کل و مسئولین، بینش های اسلامی را با رفتار خودشان در جامعه پیاده کنند تا دولت اسلامی شکل گیرد .برای مثال، مدرسه نوعی جامعه است و مدیران و معلمان مدرسه دولت اند؛ چرا که مشروعیت خود را از نظام گرفته اند و اثر گذار اند.

وی ادامه داد: اگر معلمان و مدیران که وظیفه تعلیم و تربیت و اثر گذاری را بر عهده دارند خود تربیت اسلامی نداشته باشند و از بن دندان معتقد به ارزش های اسلامی نباشند، حرکت و رفتار دانش آموزان نیز اسلامی نخواهد بود یا در مورد دانشگاه اگر اساتید دانشگاه سکولار باشند و بر خلاف جریان توحید حرکت کنند، دانشجویان آنها نیز بر اساس مبانی فکری اساتید تربیت خواهد شد. یا در نهاد صدا و سیما اگر نویسنده و کارگردان و... بر اساس باور های اسلامی تربیت نشده باشند فرهنگ غیراسلامی را به مردم القا خواهد کرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) یادآور شد: اگر در دولت وزرا و رئیس جمهور و کارگزاران دولت و نهادهای سیاسی و امنیتی و اجتماعی از بن دندان معتقد نباشند و بر اساس ارزش های اسلامی حرکت نکنند حوزه های دیگر نیز همچون بانک ها و وزارت آموزش و پرورش و وزارت خارجه و ... نیز اسلامی نخواهند بود زیرا همانطور که اگر رئیس جمهور یک کشور دچار التقاط فکری و اعتقادی باشد، فکری که به جامعه تزریق می کند نیز بر خلاف اصول اسلامی است و فضای فکری و فرهنگی جامعه تغییر خواهد کرد. فکر جامعه اسلامی زمانی اصلاح می شود که فکر دولت اسلامی اصلاح شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول