اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

به بار نشستن تخصص جوانان ایرانی/ بومی‌سازی و صادرات دستگاه ضدعفونی هوا با یک دهم قیمت خارجی

یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی، تولید و صادرات دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا با پلاسمای سرد شده که در روزهای کرونایی می‌تواند با نصب در بیمارستان‌ها و منازل نقش موثری در کاهش شمار افراد مبتلا داشته باشد.

به بار نشستن تخصص جوانان ایرانی/ بومی‌سازی  و صادرات دستگاه ضدعفونی هوا با یک دهم قیمت خارجی

فرشته سادات طباطبایی قمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس درباره طراحی و تولید دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا با پلاسمای سرد گفت: فناوری استفاده شده در این شرکت، فناوری پلاسمای سرد بوده که قابل استفاده در صنایع مختلف است.

پلاسمای سرد، یک روش نوین برای ضدعفونی محیط است و بدون آسیب وارد کردن به بافت‌های انسانی، میکروب‌ها را از بین می‌برد. استفاده از فناوری پلاسمای سرد با قابلیت حذف و از بین بردن انواع میکروارگانیسم ها شامل ویروس، قارچ و باکتری؛ فیلتر فتوکالیستی با نانوذرات با قابلیت از بین بردن ترکیبات آلی فرار (VOC)، مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و بو های نامطبوع و باکتری‌ها است.

این فناور افزود: با تولید دستگاه های ضدعفونی و تصفیه کننده هوا به حوزه بهداشت و درمان به عنوان نخستین حوزه، ورود کردیم که دلیل آن هم بیماری کرونا همزمان با تأسیس شرکت بود.

طباطبایی قمی با اشاره به اینکه این دستگاه مجوز وزارت بهداشت و درمان را گرفته است، ادامه داد: دستگاه تولیدی این شرکت بیش از ۹۰ درصد در نابودی ویروس کرونا اثربخشی دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه دستگاه ضدعفونی‌کننده هوا مبتنی بر پلاسمای سرد توسط متخصصان ایرانی طراحی و تولید شده گفت: در حال حاضر این دستگاه در ۶ مدل در سبد محصولات این شرکت موجود و چهار مدل از آن در حال تولید است.

وی یادآور شد: مدل‌های دستگاه ضدعفونی‌کننده هوا مبتنی بر پلاسمای سرد تنها از لحاظ حجم هوادهی متفاوت هستند؛ به عنوان مثال یک مدل از این دستگاه برای کاربر قابل حمل و نقل در اماکن مختلف است.

طباطبایی افزود: دستگاه ضدعفونی کننده هوا با فناوری پلاسمای سرد هیچ ماده مصرفی ندارد بلکه دستگاه هوا را مکش می‌کند؛ با توجه به اینکه‌ پلاسمای سرد همان رعد و برق است در درون دستگاه اتفاقی شبیه رعد و برق میافتد و میکروارگانیسم‌ها ازبین می‌روند و هوای تمیز را خارج می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه این دستگاه‌ها حجم هوادهی متفاوتی دارند ادامه داد: دستگاه‌های پلاسمای سرد تولیدی که در مدل همراه ساخته شده‌ تا سه ساعت شارژ و قابل استفاده می‌شود و بزرگترین مدل از این دستگاه تا ۴۵۰ متر مکعب قابلیت پاکسازی هوا را داراست.

این فناور گفت: دستگاه ایرانی ضدعفونی هوا با پلاسمای سرد یک دستگاه کامل است که کارایی چندین دستگاه را دارد؛ این دستگاه تهویه، تصفیه و ضدعفونی هوای محیط اطراف را انجام می‌دهد؛ دستگاه ضدعفونی هوا با پلاسمای سرد دارای فیلترهای نانویی و همچنین فناوری پلاسمای سرد که یک فیلتر فعال است، هستند.

طباطبایی قمی با اشاره به اینکه این دستگاه مجوزهای لازم را دریافت کرده ادامه داد: نمونه خارجی این دستگاه چند برابر دستگاه ایرانی قیمت دارد و در حال حاضر این دستگاه به کشورهای اندونزی، هند، عمان و بغداد صادر می‌شود و قرار است به کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه نیز صادر شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در پایان درخصوص کارایی این دستگاه در مقابل ویروس کرونا گفت: کارایی این دستگاه در برابر ویروس کرونا اثبات شده؛ نزدیکترین ویروس موجود به ویروس کرونا که قابلیت تست روی این دستگاه داشت، تست شده و نتیجه آن در نابودی ویروس مثبت بوده است. باتوجه به تفاوت فاحش قیمت خارجی این دستگاه با نمونه ایرانی می‌توان با نصب آن در بیمارستان‌ها به میزان قابل توجهی در کاهش انتشار این ویروس موفق عمل کرد و این مهم تنها با همکاری وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها میسر می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول