اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

خشکسالی و بحران پیش روی کشاورزان لرستانی/ خسارت کشاورزان چگونه جبران می‌شود؟

با توجه به بروز خشکسالی و کاهش منابع آبی در لرستان، مسوولان از کشاورزان می‌خواهند که محصولات آبدوست کشت نکنند. این موضوع باعث شده بسیاری از کشاورزان دچار خسارت مالی شوند و از دولت بخواهند که به جای اعلام ممنوعیت‌ و محدودیت‌ها از آنها حمایت داشته باشد.

خشکسالی و بحران پیش روی کشاورزان لرستانی/ خسارت کشاورزان چگونه جبران می‌شود؟

خبرگزاری فارس لرستان، محمد عبدالله زاده، از ابتدای سال آبی تا به امروز شاهد 341 میلی‌متر بارندگی در لرستان بوده‌ایم که این میزان نسبت به بلند مدت کاهش ۳۸ درصدی و نسبت به سال گذشته کاهش ۴۳ درصدی داشته است.  

با مطالعه جمله بالا به این نتیجه می‌رسیم که لرستان در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته در حوزه کشاورزی حرف زیادی برای گفتن ندارد.

مشکل برای لرستان آنجا بحرانی تر می‌شود که استانی که ۱۱ درصد آب‌های جاری کشور از آن عبور می‌کند نصف میانگین سایر استان‌های کشور زمین‌های کشاورزی آبی دارد.

این بحران در استان باعث شد که مسئولان لرستان در جلسه‌ی شورای آب استان تدابیری بیندیشند که مهمترین مباحث مطرح شده در این جلسه به شرح ذیل است.

 

حجم سدهای لرستان نسبت به سال گذشته 23 درصد کاهش داشته است

داریوش حسن نژاد در همین زمینه اظهار داشت: نتایج حاصل از تراز آب زیر زمینی در شهرستان‌های نورآباد،بروجرد، دورود و الشتر بیشترین افت را استان نشان می دهد، همچنین در حال حاضر  ۵۷ درصد حجم مخازن سدها پر است که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش ذخیره آب را نشان می دهد .

وی با اشاره به اینکه افت بسیار محسوس ورودی سدها قابل توجه بوده و روند افزایش سطح مخازن علیرغم بسته بودن دریچه سدها ثابت بوده و افزایش تراز نداشته است، تصریح کرد: رها سازی سدها باید به تاخیر افتد تا در ماه‌های تیر و مرداد پاسخگوی نیاز پایین دست نباشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان تغییر الگوی کشت، مسدود کردن چاه های غیر مجاز، کنترل اضافه برداشت چاه های مجاز، نصب کنتور هوشمند در همه چاه ها و تغییر آبیاری سنتی به مدرن را از جمله اقدامات موثر و مقابله با چالش های آبی در استان برای عبور از شرایط کم آبی و پیک مصرف تابستان برشمرد و همکاری همه آحاد مردم و دستگاه های اجرایی را برای تحقق آنها  ضروری دانست .

کشت محصولات آب دوست  در بعضی از مناطق لرستان ممنوع است

 

 

در ادامه  این جلسه معاون عمرانی استانداری لرستان تاکید کرد : در نقاطی که به تشخیص آب منطقه ای و جهاد کشاورزی با کاهش شدید سفره های آب زیر زمینی روبرو هستند، کشت برنج، هندوانه و سایر محصولات پر آب بر ممنوع بوده و با متخلفین مطابق قانون برخورد خواهد شد.

با توجه به صحبت‌های مسئولان در این حوزه به این نتیجه می‌رسیم که امسال بایستی کشت محصولات آب‌دوست در لرستان ممنوع باشد اما آیا دولت تدابیری برای حمایت از کشاورزان اندیشده است یا خیر زیرا معمولا در لرستان با آغاز فصل بهار کشاورزان کشت محصولات آب‌دوست را آغاز می‌کنند و این کشت‌ها معیشت بسیاری از خانوارهای لرستانی را تامین می‌کند.

 همچنین مسئولان استان وقتی قوانینی مبنی بر محدودیت برای کشاورزان ایجاد می‌کنند، می‌بایست برنامه‌ای در راستای  پرداخت خسارت به کشاورزان را تدوین کنند زیرا بیکاری کشاورزان عواقب وخیمی برای  جامعه دارد از قبیل حاشیه‌نشینی، فقر، بیکاری و...

بر اساس قانون هیچکس به کشاورزان نمی‌تواند در مورد نوع محصول کشت شده‌اش امر و نهی کند

در پی صحبت مسوولان برای شنیدن صحبت‌های کشاورزان به سراغ آنان رفتیم.

صمد خسروی یکی از کشاورزان خرم‌آبادی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: امسال پس از طی کردن فرایندهای زیادی موفق به دریافت تسهیلات کشاورزی شدم و این تسهیلات را در حوزه کاشت محصولات آب‌دوست مانند یونجه سرمایه گذاری کردم.

او ادامه داد: پس از کشت محصول در فصل زمستان در حال حاضر که بایستی با آبیاری محصولم به سود برسم مسئولان استان ممنوعیت کشت محصولات آب‌دوست در لرستان را مطرح کرده‌اند این در حالی است که هیچکس به کشاورزان نمی‌تواند در مورد نوع محصول کشت شده‌اش دستور دهد.

آیا مسئولان معیشت و اقساط کشاورزان را پرداخت می‌کنند؟

این کشاورز با بیان اینکه ما نیز امسال متوجه خشکسالی که در استان و کشور رخ داده هستیم، تصریح کرد: در همین راستا ما نیز خواستار کمک به مسئولان برای حل این مشکل هستیم اما آیا مسئولان معیشت و اقساط تسهیلات  کشاورزان را تامین و پرداخت می‌کنند؟

یکی دیگر از کشاورزان استان در همین رابطه خاطرنشان کرد: چند سالی است که با توجه به استقبال مردم استان از برنج محلی اقدام به کاشت این محصول کرده‌ایم و خوشبختانه از همین طریق توانسته‌ایم معیشت خانوار خود را تامین کنیم.

جواد ویسکرمی با اشاره به صحبت‌ها مسئولان استان در ارتباط با محدودیت‌های کشت محصولات آب‌دوست در لرستان بیان کرد:  چگونه در شرایط جغرافیایی خاص منطقه و زمین‌هایی که تنها مختص به کاشت برنج هستند اقدام به کاشت محصولاتی کنیم که هیچگونه اطلاعاتی در حوزه کاشت و برداشت آن‌ها نداریم.

بر اساس دستور وزارت جهاد کشاورزی امسال شاهد کشت  محصولات آب‌دوست در لرستان هستیم

  در بخش پایانی گزارش برای اینکه متوجه شویم آیا دولت از ابزاری قانونی برای اعمال این محدودیت‌ها برای کشت محصولات برخوردار است یا نه به سراغ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان رفتیم.

جواد صالحیان با اشاره به اینکه امسال وزارت جهاد کشاورزی برای استان سهمیه کاشت هفت هزار و 500 هکتار چغندر قند، 6 هزار و 500 هکتار سیب زمینی و چهار هزار هکتار برنج در نظر گرفته است، اظهار داشت: این اعداد ارقام نشان می‌دهد که امسال در فصل بهار با توجه به قانون شاهد کشت محصولات آب‌دوست هستیم.

وی با بیان اینکه تا به امروز حجم زیادی از سهمیه استان در محصولات چغندر قند و سیب زمینی توسط کشاورزان کاشته شده است، افزود: بر اساس قانون نمی‌توان کشاورزان را مجبور به عدم کشت و کار در زمین خود کرد و اگر این افراد توسط دولت به دستگاه قضا معرفی شوند بر اساس قانون نمی‌شود با آنان برخورد خاصی کرد.

تدابیر مسئولان برای ممنوعیت کشت محصولات آب‌دوست بیشتر جنبه فرهنگی دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: با توجه به این موضوع تمام تدابیری که در استان اندیشیده شده بیشتر جنبه فرهنگی دارد و خود کشاورزان بایستی با توجه به خشکسالی سال جاری به این نتیجه برسند که کشت محصولات آب‌دوست خود را حداقل به نصف برسانند.

 صالحیان با بیان اینکه برخورد با کشاورزان غیر بومی نیز وقت خود صاحب زمین خواستار دادن اجاره آن شده راهکار قانونی ندارد بلکه بایستی از جنبه فرهنگی به آن رسیدگی شود، تصریح کرد: معمولا مناطقی مانند پل هرو، الشتر و نورآباد بیشترین زمین ‌های واگذاری به کشاورزان غیر بومی را به خود اختصاص می‌دهند.

 

برنج‌کاران کشت محصول خود را نصف نکنند امسال با ضرر زیادی مواجه می‌شوند

وی ادامه داد: امسال بیشترین مشکل را در حوزه کشت برنج داریم و در صورتی‌که که کشاورزان میزان کشت خود را نصف نکنند با ضرر بسیار بزرگی در تابستان مواجه خواهند شد و سازمان جهاد کشاورزی با توجه به هشدارهایی که به آنان داده هیچگونه حمایتی از آنان نخواهد کرد.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: به کشاورزان لرستانی توصیه می‌کنیم به جای کشت برنج به سراغ محصولاتی مانند چغندر قند و و علوفه بروند زیرا از نظر مصرف آب این محصولا حداقل نصف برنج نیازمند آب هستند و از نظر اقتصادی سودی معادل به برنج دارند.

سهم لرستان از میزان آب ذخیره سازی شده کشور تنها نیم درصد است

صالحیان با اشاره به اینکه ۱۴۰ هزار هکتار زمین آبی در لرستان وجود دارد که نیمی از آنان از آب چاه استفاده می‌کنند و نیم دیگر از آب های جاری، اظهار داشت: سالانه در لرستان اجازه بهره برداری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به بخش کشاورزی می‌دهند که از این مقدار برای ۵۰۰ میلیون متر مکعب سد داریم .

وی با بیان اینکه سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب آب در سدههای کشور ذخیره می‌شود، ادامه داد: کل ظرفیت آبی لرستان ۲۰۸ میلیون متر مکعب است که امسال به علت خشکسالی ۱۲۷ میلیون متر مکعب آن پر شده است.

انتهای پیام/۸۵۰۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول