اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

مدیران و کارمندان خود را خدمت‌گذار مردم بدانند

دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از لرستان با اشاره به احکام و اخلاق کارمندی در دین مبین اسلام، گفت: مدیران، کارمندان و کارکنان باید مردم را به عنوان ارباب و خود را به عنوان خدمت گذار ببینند.

مدیران و کارمندان خود را خدمت‌گذار مردم بدانند

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، حجت الاسلام رضا حقیان در کارگاه آموزشی زندگی بر مدار رمضان که با موضوع احکام و اخلاق کارمندی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، با همکاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان در بستر فضای مجازی برگزار شد، با اشاره به روایاتی از ائمه معصوم(ع)، اظهار داشت: در حکومت اسلامی مسئولیتی که به یک مدیر و کارمند واگذار می شود یک امانت الهی محسوب می‌شود.

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان، با اشاره به اهمیت امانت از نگاه دین مبین اسلام، افزود: امانت تقسیم بندی ویژه‌ای دارد که متاسفانه به علت عدم تبین این تقسیم بندی جامعه ما نسبت به اقسام امانت و طبقه بندی اقسام امانت با ذکر مصادیق آن شناخت کمتری دارد.

وی ادامه داد: اولین قسم از اقسام امانت، امانت بین انسان و خود انسان است مانند عمر و سلامتی که امانت الهی هستند.

حقیان افزود: قسم بعدی امانت از نگاه دین مبین اسلام امانت بین انسان و دیگران است یعنی اینکه انسان یک چیزی را به عنوان امانت به دیگران واگذار می کند.

وی تصریح کرد: این قسم از امانت هم تقسیم بندی ویژه‌ای دارد، گاهی امانت مالی است یعنی اینکه شخصی مالک یک ساختمان است که براساس عقد اجاره این ملک را به اجاره می‌دهد، اما عین ملک امانت است.

حقیان افزود: قسم بعدی امانت بین انسان و دیگران، امانت شرعی است که انسان چیزی را به عنوان امانت به شخصی دیگر تا مدتی معین می‌سپارد که معمولا جامعه ما به این قسم از امانت شناخت بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: قسم سوم امانت از نگاه دین مبین اسلام، امانت بین خدا و انسان است که به استناد آیات و رویات، خداوند یک سری پدیده ها و امور را به عنوان امانت به طور مشخص به انسان سپرده است که باید این امانات را بشناسیم و سعی کنیم نسبت به این امانات الهی خیانت نکنیم.

وی با بیان اینکه واجبات اماناتی از جانب خداوند متعال به انسان هستند، ادامه داد: نماز، روزه و دیگر واجبات امانت الهی محسوب می شود.

حقیان افزود: به طور خاص مسئولیت در دین مبین اسلام امانتی از جانب خداوند متعال به انسان ها درحکومت اسلامی است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان ادامه داد: مسئولیتی که به مدیر، کارمند و خادمان سپرده می شود، از نگاه دین مبین اسلام امانت است و باید سعی کنیم نسب به این امانت الهی امانت دار باشیم و خیانت نکنیم.

وی با اشاره به روایاتی افزود: در حدیثی از امام علی (ع) نسبت به اشعث ابن غیث نقل شده است که می فرمایند:« این مسئولیتی که به شما واگذار شده، طعمه نیست، ابزاری برای رسیدن به منافع مالی نیست، بلکه این یک امانت الهی است و شما باید نسبت به این امانت الهی ، امانت دار باشید.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان ادامه داد: اگر چناچه انسان نسبت امانتی که از طرف خداوند به این شخص سپرده شده، کوتاهی کند، کیفر شدید و سختی در انتظار وی خواهد بود.

حقیان بیان کرد: با توجه به سیره امام علی(ع) و روایاتی که از آن حضرت نقل شده است ما را به مولفه‌های می‌رساند که اگر چناچه این شاخص‌ها توسط یک کارمند و مدیر رعایت شد، آن شخص از نگاه دین مبین اسلام امانتدار محسوب می‌شود.

وی با برشمردن شاخصه‌های که از بیانات امام علی(ع) به اشکال مختلف خطاب به مدیران و والیان آن زمان بیان شده است، گفت: رعایت تقوا و مکارم اخلاقی نخستین شاخص مورد تاکید امام علی (ع) است.

حقیان افزود: مشورت دیگر شاخصه مهم مورد تاکید در سیره امام علی (ع) است که در قرآن کریم و روایات مورد تاکید قرار دارد.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در 2 سوره نسبت به موضوع مشورت توصیه فرموده است، ابراز کرد: خداوند در امور مختلف به مشورت دستور داده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان افزود: کارمند و مسئول ما اگر اهل مشورت باشد در انجام امور محوله موفق تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: دومین اصل اساسی که همه ما را در امانت داری موفق خواهد کرد، مشورت کردن است.

حقیان ادامه داد: بحث نظم در کار دیگر اصل مهم مورد تاکید سیره علوی است که باید کارکنان در آمدن و رفتن ها و انجام وظایف خود باید منظم باشیم چرا که اگر منظم نباشیم نمی‌توانیم وظیفه‌ای را که در حکومت اسلامی پذیرفته‌ایم را بهخوبیانجام دهیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان با بیان اینکه آشنایی به تکلیف دیگر اصل مهم مورد تاکید در سیره علوی است، خاطر نشان کرد: مدیران و کارمندان اگر دنبال امانت داری است و می خواهد از امانت مدیریت و مسئولیت سپرده شده را به خوبی انجام دهد باید به نسبت به تکالیف الهی و ظایف سازمانی خود شناخت پیدا کند.

وی ادامه داد: اصل بعدی که مکمل اصل شناخت است، تعهد برای وظایفی است که نسبت به آن شناخت یافته‌ایم.

حقیان خدا را در وظایف خود و انجام وظایف ناظر بدانیم و یقین داشته باشیم اگر به خاطر خدا وظایف خود را شناخیتم و دقیق انجام دادیم، خداوند متعال سنگینی کار و عملکرد ما را آشکار می کند و حمایت میکند که این اصل یکی از سنت های الهی است که در روایات بیان شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان افزود: فلسفه وجودی تشکیل حکومت گره گشایی از کار مردم و مدیریت اوضاع و وظایف نسبت مردم است.

حقیان با اشاره به اینکه مردم به عنوان ارباب به کارکنان رجوع می‌کنند، بیان کرد: کارمندان و کارکنان باید مردم را به عنوان ارباب و خود را به عنوان خدمت گذار ببینند، اگر با این دید به مسئولیت نگاه کردیم، امانت دار خوبی خواهیم شد.

وی اظهار کرد: اما اگر خود را ارباب مردم در نظر گرفتیم و برخورد توام با تکریم با مردم نداشتیم یقینا امانت دار خوبی نیستیم.

حقیان افزود: از نگاه دین مبین اسلام شکل گیری حکومت و ساختاری که تعریف شده و سازمان هایی که در این ساختار تعریف شده، تمام به منظور خدمت به مردم است.

وی تصریح کرد: اگر با تعهد عمل کردیم امانت دار محسوب می شویم و اگر بی تفاوت باشیم نسبت به امانت الهی خیانت کردیم.

دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان لرستان ادامه داد: اصل دیگر در امانت داری، عدالت در کار است، باید نسبت به زیر مجموعه ای که داریم، همکاران و مردم باید عادلانه برخورد کنیم، اگر عادلانه رفتار کردیم امانت دار خوبی هستیم.

حقیان عنوان کرد: امانت داری در جایی تحقق می یابد که نسبت به همه مراجعین، اطرافیان، زیر مجموعه و مافوق عادلانه رفتار کنیم و ظلم نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: اصل بعدی تشویق نسبت به کارکنان ساعی و خدوم و تنبیه کارکنانی است که اهل کار، نظم و پاسخگویی نسبت به وظایف خودشان نیستند.

حقیان افزود: با انجام صحیح این امور می توانیم امانت دار خوبی در مسئولیتی که پذیرفته ایم باشیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان با بیان اینکه اصل از نگاه امام علی(ع) انتقاد پذیری است،اذعان داشت: این مهم به عنوان یک مولفه در روایاتی که از امام علی(ع) نقل شده است آمده است. 

وی اظهار کرد: از نگاه دین مبین اسلام مدیریت و مسئولیت پذیرفتن در حکومت اسلامی امانتی از جانب خداوند است و امانت داری در صورتی تحقیق می یابد که به این اصول پایبند باشیم.

حقیان ادامه داد: اگر ما ابتدا وظایف خودمان را بشناسیم و بعد از شناخت وظایف براساس اصولی که از نگاه امام علی(ع) استخراج شده است کار خود را به خوبی انجام دهیم و یقین داشته باشیم که امانت دار خوبی هستیم و این امانت داری باعث برکت در زندگی دنیوی و اخروی ما خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول