اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تنش پسابرگزیت میان انگلیس-فرانسه/ناوهای انگلیس روانه جزیره «جرزی» شدند

رسانه‌ها گزارش داده‌اند در پی شدت گرفتن تنش‌های پسابرگزیت میان لندن و پاریس، انگلیس دو فروند کشتی نیروی دریایی خود را روانه جزیره جرزی کرده است.

تنش پسابرگزیت میان انگلیس-فرانسه/ناوهای انگلیس روانه جزیره «جرزی» شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت انگلیس اعلام کرد همزمان با تشدید تنش‌ها با فرانسه بر سر حق ماهی‌گیری، دو فروند ناو نیروی دریایی سلطنتی به عنوان «اقدام احتیاطی» روانه «جزیره جرزی» شده است.

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه‌ای گفت لندن این اقدام را برای جلوگیری از تهدیدهای قایق‌های فرانسوی مبنی بر بستن راه‌های آبی اتخاذ کرده است.

دولت فرانسه همچنین تهدید کرده برق جزیره جرزی را که متعلق به انگلیس است قطع خواهد کرد. نزدیک به ۹۵ درصد از برق این جزیره از طریق کابل‌های زیردریایی تأمین می‌شود.

مسئله حق ماهی‌گیری یکی از موانع توافق در مذاکرات بر سر جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) بود. دولت محلی جرزی در چارچوب توافقنامه برگزیت از ماهی‌گیران فرانسوی خواسته بود برای ادامه فعالیت در این منطقه مجوز دریافت کنند.

ماهی‌گیران فرانسوی معتقدند مجوزهای صادرشده از سوی مقام‌های جزیره جرزی حق آنها را زایل می‌کند. دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد با مقام‌های جرزی در خصوص این مسئله در تماس است.

یک سخنگوی پلیس دریایی فرانسه روز پنجشنبه گفت فرانسه هم دو ناو گشت‌زنی را عازم این جزیره کرده است. مقام‌های فرانسه روز دوشنبه مقر نمایندگی خود در جرزی را تعطیل کردند.

رسانه دولتی انگلیس بی‌بی‌سی گزارش داده نمایندگان دولت محلی جرزی و فرانسه روز پنجشنبه برای رایزنی در خصوص این مناقشه دیدار کردند. یک مقام انگلیسی گفت: «در حال رایزنی با مقام‌های فرانسوی برای گوش دادن به نگرانی‌های آنها در خصوص حقوق ماهی‌گیری هستیم.»

جزیره جرزی یکی از جزیره‌های کانال مانش است که در ۱۴ مایلی ساحل فرانسه واقع شده است. این جزایر با آنکه از لحاظ فنی بخشی از پادشاهی متحده انگلیس نیست توسط دولت انگلیس نمایندگی می‌شوند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول