اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رئیس جمهور قرقیزستان بر تقویت نیروهای مسلح این کشور تاکید کرد

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به ضرورت اصلاح نیروهای مسلح و تقویت توانایی دفاعی این کشور گفت: ما باید ارتش را مطابق با یگان‌های ویژه کاملاً آموزش دیده و مجهز به فناوری برای انجام عملیات نظامی مختلف سازماندهی کنیم.

رئیس جمهور قرقیزستان بر تقویت نیروهای مسلح این کشور تاکید کرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان طی پیامی به مردم این کشور از امضای قانون اساسی خبر داد.

در پیام رئیس جمهور آمده است: ما شاهد حوادثی هستیم که تمامیت ارضی و امنیت قرقیزستان را تهدید می‌کند. تمام اقدامات لازم برای حفظ صلح و ثبات انجام شده است. عمیقاً به خانواده‌های قربانیان و مجروحان حوادث مرزی تسلیت می‌گویم و در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات لازم برای بازسازی منطقه و ایجاد شرایط عادی زندگی اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما زمان کمی داریم و دیگر نمی‌توانیم اشتباه کنیم. انشاالله راهی برای برون رفت از این مخمصه پیدا خواهیم کرد.

جباراف به مشکلات کشور از زمان استقلال تاکنون اشاره کرد و از تخریب ارزش‌های سنتی، فرهنگی و معنوی مردم، عدم همبستگی جامعه، رکود سیستم مدیریت دولتی،  تضعیف اقتصاد و وابستگی کشور به نیروهای خارجی به ویژه نفوذ در منابع و مراکز مهم نام برد.

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به وضعیت اقتصادی این کشور گفت: کسری بودجه نسبت به سال‌های گذشته 3 برابر شده و به 3 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. در پایان سال بدهی خارجی 58 درصد تولید ناخالص داخلی بود و به یک سطح بحرانی رسید.

وی افزود: در نتیجه عدم توانایی و مهارت مقامات و سیاستمداران که منافع ملی و پروژه‌های سرمایه گذاری را نادیده می‌گیرند، بخش‌های استراتژیک ما مانند انرژی و معدن  آسیب دیده اند به ویژه اینکه کشاورزی ما به سمت رکود رفته است.

جباراف با اشاره به اهدافی مانند افزایش ورود سرمایه گذاران به کشور، افزایش حجم صادرات، تامین امنیت در کشور و جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی و تنظیم قیمت در بازار بیان داشت: اصلاحات اقتصادی در ابعادی مانند توسعه سیاست‌های مالی، قضایی، حقوق بشر، حمل و نقل و تدارکات و همچنین اصلاحات در سیاست‌های تجارت خارجی صورت خواهد گرفت. دیجیتال سازی باید به عنصر اصلی اصلاحات تبدیل شود.

وی افزود: همچنین یک قانون جدید برای کاهش تعرفه‌های پرداخت‌های اجتماعی در دستور کار قرار دارد که برای بررسی به مجلس فرستاده شده است.

رئیس جمهور قرقیزستان از تقویت و حمایت از حقوق مالکیت خصوصی، توسعه حمل و نقل در چارچوب پروژه «یک کمربند ، یک جاده» ، ساخت خط آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان، انحلال صندوق املاک دولتی و انتقال اموال دولتی که مشمول خصوصی سازی نمی‌شوند به وزارتخانه‌ها، ادارات و ارگان‌ها به عنوان برنامه دولت در یک سال آینده یاد کرد. 

وی ضمن تضمین امنیت انرژی در کشور، به توسعه کشاورزی با اصلاحات اراضی و نوسازی مدیریت زمین اشاره و بیان کرد که هدف استراتژیک اصلاح بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی است. بخش استراتژیک دیگر اقتصاد، صنعت معدن خواهد بود.

جباراف ادامه داد: اکنون سرمایه گذاری در فناوری های پیشرفته و تولید نوآورانه که مبتنی بر علم است، بسیار مهم است. اول از همه لازم است از توسعه «اقتصاد دانش - اقتصاد خلاق» بهره برد.

وی در بخش دیگری از پیام خود را به مسئله زنان اختصاص داد و اظهار داشت: ما باید نقش زنان را به عنوان یک نهاد ارزش آفرین در جامعه مدرن تقویت کنیم. بنابراین من فوراً دستور می‌دهم که برنامه ها و پروژه های ملی را در زمینه مراقبت و حمایت از مادران و کودکان اجرا کنند.

رئیس جمهور قرقیزستان همچنین به دیگر دغدغه‌های دولت مانند حفظ ارزش‌های ملی و زبانی، تقویت مراکز بهداشتی و درمانی و اصلاح سیستم آموزشی، تشویق افراد به کسب دانش و مهارت‌های مدرن مورد نیاز جامعه و تهیه مسکن ارزان اشاره کرد.

وی در مورد سیاست خارجی خود گفت: ما به همکاری خود با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که یک پروژه برجسته و مشخص سیاست خارجی است، ادامه خواهیم داد. ما در نظر داریم همکاری‌هایی را در قالب دو جانبه و در چارچوب جلسات سران کشورهای آسیای مرکزی و همچنین در قالب 5 + 1 توسعه دهیم.

جباراف با اشاره به ضرورت اصلاح نیروهای مسلح ، تقویت توانایی دفاعی کشور و جلوگیری و مبارزه با افراط گرایی، تروریسم و ​​جرایم بین المللی بیان داشت که ما باید ارتش را بر اساس اصل یگان‌های ویژه کاملاً آموزش دیده و مجهز به فناوری برای انجام عملیات نظامی در شرایط کوهستانی سازماندهی کنیم.

همچنین در پایان به ضرورت حذف موقعیت های تکراری در دفاتر ریاست جمهوری و دولت  اشاره کرد و بیان داشت که یک واحد کنترل برای 4 حوزه قدرت اجرایی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول