اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

اسکلت نیمه کاره حاصل انتظار ۱۲ ساله مجتمع‌های فرهنگی دشتستان

با گذشت ۱۲ سال از کلنگ زنی مجتمع‌های فرهنگی شبانکاره، سعدآباد، آبپخش در شهرستان دشتستان، این پروژه‌ها در حد اسکلت‌های نیمه کاره‌ مانده و هر رهگذری با تماشای این اسکلت‌ها در ذهن خود از هزینه‌های مالی صرف شده افسوس می‌خورد.

اسکلت نیمه کاره حاصل انتظار ۱۲ ساله مجتمع‌های فرهنگی دشتستان

خبرگزاری فارس - شهرستان دشتستان، داوود بحرینی: شهرستان دشتستان به عنوان بزرگ‌ترین شهرستان استان بوشهر قلمداد می‌شود. این شهرستان علاوه بر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی در بخش فرهنگ نیز بسیار با اهمیت بوده است و نیروی انسانی پویا و فعالی در این زمینه دارا است.

در سال ۸۸ در اوایل شروع دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، غلامحسین زارعی فرماندار وقت شهرستان دشتستان خبر از احداث سه مجتمع فرهنگی، هنری در بخش‌های شبانکاره، سعدآباد و آبپخش را داد.

خبر آقای فرماندار برای اهالی فرهنگ و هنر بسیار ارزشمند بود و بسیاری معتقد بودند زمینه برای بروز ظرفیت‌های فرهنگی دشتستان بیشتر خواهد شد.

اسکلت‌های نیمه کاره‌ بعد از ۱۲ سال از کلنگ زنی

اکنون با گذشت ۱۲ سال از کلنگ زنی فقط اسکلت‌های نیمه کاره‌ای در سه بخش ذکر شده (شبانکاره، سعدآباد، آبپخش) دیده می‌شود و هر رهگذری با تماشای این اسکلت‌ها در ذهن خود از هزینه‌های مالی صرف شده افسوس می‌خورد.

حمیده ماحوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت استان بوشهر در سال ۹۵ در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلان کرد: مجتمع‌های فرهنگی به زودی تکمیل خواهد شد تا شاید چنین سخنانی التیام بخش به دوستداران فرهنگ و هنر باشد.

خبرنگار فارس در همین خصوص به سراغ فاطمه کرمپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان بوشهر رفت. کرمپور اظهار کرد: از بدو ورود به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تمام پروژه‌های عمرانی استان در دستور کار و پیگیری قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان بوشهر تصریح کرد: اما علیرغم تمام پیگیری‌ها به دلیل مشکلات مالی دولت، به تمام دستگاهها ابلاغ شد که فقط برای پروژه‌هایی که ۷۰ درصد پیشرفت دارند اعتبار تعلق قرار می‌گیرد.

در ادامه گزارشمان به سراغ فعالین فرهنگی و اجتماعی مناطق شبانکاره، سعدآباد و آبپخش رفتیم و پای صحبتشان نشستیم.

فعالان فرهنگی چه می‌گویند؟

عبدالمجید قاسمی یکی از فعالین فرهنگی منطقه شبانکاره اظهار کرد: احداث مجتمع فرهنگی در مناطق مختلف دشتستان با توجه به ظرفیت‌ها نیاز بود.

وی افزود: اما عدم بهره برداری آن را تاکنون چیزی جز عدم پیگیری شوراهای شهر، نمایندگان اسبق مجلس شورای اسلامی و فرمانداران اسبق شهرستان نمی‌دانم.

محمدرضا علیپور از چهره‌های فعال اجتماعی و فرهنگی آبپخش در گفتگو با فارس ابراز داشت: تا جایی که اطلاع دارم و شنیده‌ام مجتمع هلی فرهنگی در سعدآباد به خصوص شهر آبپخش دارای معارض هستند و اداره‌های منابع طبیعی و راه و شهرسازی معترض هستند و یکی از عوامل مهم را جانمایی نامناسب می‌دانم.

این شهروند آبپخشی ادامه داد: عدم مطالبه گری مردم و پایین بودن توقعات هم بخش دیگری از مشکلات ما می‌باشد اگر مطالبه گری کنیم بدون شک بسیاری از مشکلات حل خواهند شد.

علیرضا قاسمی چهره فرهنگی و بخشدار سابق بوشکان ابراز داشت: باور و دیدگاه بنده این است که با توجه به وسعت و گستردگی این مناطق ضرورتی نداشت و یا مسؤولین امر می‌توانستند در فضای کاربردی و مالی کوچک‌تری این اقدام را در دستور کار قرار می‌دادند.

قاسمی در ادامه گفتگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: شاید دلیل دیگر نبود انجمن‌های ادبی و فرهنگی در سه منطقه باشد که با یک نگاه گذرا می‌توان تعطیلی نمایندگی ارشاد را مثال زد.

فرسودگی اسکلت‌ها با گذر زمان

حال ۱۲ سال از کلنگ زنی مجتمع‌های فرهنگی در سه منطقه بزرگ شهرستان دشتستان می‌گذرد و تنها چیزی که در این میان مشاهده می‌شود یک فضای اسکلتی بی روح می‌باشد که اگر همچنان بی‌توجهی‌ها ادامه داشته باشد شاهد فرسودگی بیشتر خواهیم بود.

اما آنچه همیشه حائز اهمیت بوده است، دولت‌ها باید در کنار طرح و برنامه‌ریزی پروژه‌ها نسبت به زمان بهره برداری توجه کنند تا نه هزینه مالی افزایش پیدا کند و نه پول بیت المال به هدر رود.

دوستداران فرهنگ و هنر دشتستانی همچنان چشم انتظار روشن شدن چراغ‌های مجتمع‌های فرهنگی می‌باشند و حال باید دید آیا مسؤولان کام اهالی فرهنگ را شیرین خواهند کرد یا خیر؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول