سیده زهرا معصومی در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان، ضمن تبریک روز جهانی مامایی به ماماها، اساتید و دانشجویان این رشته و با آرزوی موفقیت برای آنها اظهارکرد: پنجم ماه می میلادی از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی، «روز جهانی ماما» نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه روز جهانی ماما با هدف بزرگداشت ماما و آگاهیبخشی نسبت به اهمیت کار مامایی است گفت: برای نخستین بار در سال ۱۹۸۰ این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد شد و سپس از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمیاعلام شد.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با تاکید به اینکه هـدف از روز جهانـی ماما، بزرگداشت مامایی و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و اهمیت کار مامایی است افزود: این روز فرصت مناسبی برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسؤولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تامین سلامت جامعه است.
وی فعالیت مامایی را شامل آموزش دوران بارداری، آمادهسازی والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری دانست و به فاصلهگذاری مناسب بین فرزندان و مراقبتهای کودک و بعضی از بیماریهای زنان در این راستا اشاره کرد.
معصومی با بیان اینکه ماما میتواند در بیمارستانها، درمانگاهها، واحدهای بهداشتی، منازل و هر شکل دیگری از ارائه خدمات مامایی فعالیت کند گفت: حیطه خدمات مامایی بسیار وسیع و از ابتدای تولد تا انتهای عمر را شامل میشود.
وی با اشاره به اینکه فعالیت مامایی ابعاد مختلف بهداشتی در زمینه سلامت باروری، مشاوره، آموزش و آگاهی در دوران بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی را در برمیگیرد افزود: این آموزشها ضامن سلامت خانواده است.
وی با بیان اینکه این اهداف با کمی توجه و سرمایهگذاری قابل دستیابی هستند عنوان کرد: ارائه مراقبتهای مامایی با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن، عامل مهم کاهش مرگ و میر مادران است.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: در حال حاضر رشته مامایی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، کارشناسی ارشد مامایی با گرایشهای آموزش مامایی، بهداشت باروری، مامایی جامعه، مامایی قانونی و مدیریت و نیز مقطع دکترای تخصصی (Ph.D) مامایی و سلامت باروری در کشور وجود دارد.
تحصیل ۱۴۰ دانشجوی مامایی در دانشگاه علوم پزشکی همدان
وی خاطرنشان کرد: در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان در مقاطع کارشناسی مامایی و کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، ۱۴۰ نفر دانشجو مشغول به تحصیل هستند.
معصومی اضافه کرد: گروههای آموزشی مامایی و بهداشت مادر و کودک متشکل از ۱۱ عضو هیئت علمی توانمند در مرتبههای دانشیاری، استادیاری و مربی با سابقه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی گسترده مشغول به هدایت و آموزش دانشجویان این رشته هستند تا آنها مهارتهای لازم و کافی را برای فعالیت در این حرفه پیدا کنند.
مشکلات حرفه مامایی
وی به مخاطره افتادن استقلال حرفه مامایی را از مهمترین مشکلات کنونی جامعه مامایی در ایران دانست و گفت: این در حالی است که بنابر تعاریف سازمان بهداشت جهانی و دستورالعملهای وزارت بهداشت، رشته مامایی کاملا مستقل تعریف میشود.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا عدم عقد قرارداد دفاتر خصوصی، اداری و سازمانهای بیمه با ماماها را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: در تمام دنیا خدمتدهنده زیر پوشش بیمه قرار میگیرد چه خدمت از سوی پزشک باشد و چه ماما، اما در کشور ما اینگونه نیست.
وی تصریح کرد: عدم اجرای فرایند ارجاع بیمار و عدم عقد قرارداد سازمانهای بیمهگر و پذیرش سونوگرافی در دفترچه بیمه از سوی ماماهای کشور موجب میشود، بیماران نتوانند از بیمه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی استفاده کنند.
معصومی تاکید کرد: با توجه به شیفتهای شب طولانی و محیط کاری استرسزا، مامایی باید جزو مشاغل سخت و زیان آور شناخته شود در حالی که هنوز به صورت کامل از مزایای این قانون برخوردار نشده است.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی کشور و اپیدمی کرونا، ماماها و اساتید و دانشجویان مامایی همانند سایر پرسنل درمانی به عنوان مدافعین سلامت در کنار بیماران و مادران باردار مبتلا حضور داشته و اقدامات درمانی، آموزشی و مشاورههای را با نهایت دقت ارائه میکنند و این خدمات تا کنترل بیماری کرونا همچنان ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/89026/