اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دلِ خون مردمِ گِردخون؛ روستایی در همسایگی شیراز

گردخون، روستایی در شهرستان شیراز که به دلیل وجود انواع و اقسام مشکلات تاب و توانی برای مردمش باقی نگذاشته است.

دلِ خون مردمِ گِردخون؛ روستایی در همسایگی شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در چند کیلومتری شهر شیراز روستایی به نام گردخون واقع شده است که به دلیل نزدیکی به این کلانشهر روز به روز بر جمعیت آن اضافه می شود و طبق آخرین خبرها بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

به گفته معتمدین این روستا، گردخون بیش از ۱۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بیش از ۷۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی دارد.

به دعوت اهالی این روستا و به منظور بررسی از نزدیک و تهیه گزارش میدانی به گردخون رفتیم، جایی که در بدو ورود به آن، از دو سوی جاده با انبوهی از زباله به ما خوش آمد گفته شد.

چنین به نظر می رسید که دپوی زباله برخی مناطق اطراف همان ورودی روستای گردخون است.

مشکلات این روستا عدیده است که حتی در یک نگاه می توان به خیل آن پی برد، از جاده گرفته تا موضوعات و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و تفریحی که مردم این منطقه با آن دست به گریبان هستند.

انبوه مشکلات عمرانی گردخون

در بحث عمرانی مهم ترین موضوعات وضعیت کوچه ها، ساخت و سازهای غیرمجاز و زه کش می باشد که ظاهر بسیار نازیبایی را برای این روستا رقم زده است.

به جز چند کوچه محدود، مابقی بدون آسفالت بوده و وضعیت بسیار بدی دارد، پر از چاله و چوله به نحوی که هر خودرویی امکان عبور و مرور در آن را ندارد.

چند کوچه آن نیز قرار بوده که آسفالت شود اما پیمانکار در حین زیرسازی کار را رها کرده و با دادن شیب اشتباه به کوچه، اغلب اوقات پر از آب و زباله است.

به گفته اهالی در شرایط معمولی عبور و مرور از این کوچه بسیار سخت است، وای به روزی که نمی باران در روستا ببارد، آنگاه دیگر امکان عبور و مرور برای بسیاری از خانه های این کوچه میسر نیست.

یکی از اهالی این روستا گفت: به دلیل فضاحت کف کوچه ها حتی ماشین پلیس در مواقع بروز حادثه از ورود به کوچه ممانعت می کند و ماشین های زباله نیز که به ناچار باید وارد کوچه ها شوند، زود به زود خراب می شوند.

موضوع دیگری که در این منطقه به دلیل نزدیکی به شیراز شایع می‌باشد، تفکیک و فروش زمین های کشاورزی به مردم و انجام ساخت و سازهای غیرمجاز در آن است که نیاز به توجه و نظارت بیش از پیش دارد.

وضعیت روشنایی در گردخون نیز تعریفی ندارد. جاده اصلی که از شیراز به این روستا می رسد، تقریبا شب هنگام تاریک مطلق است. بلوار اصلی گردخون در شب شاید گفت بتوان چشم چشم را می بیند اما وضعیت کوچه ها در حد صفر است.

طبق گفته اهالی این روستا به همین دلیل بعد از تاریکی شب جرم و جنایت در کوچه و پس کوچه های گردخون بسیار می شود و هرکسی جرات تردد در کوچه ها را ندارد.

وضعیت فاضلاب روستای گردخون نیز جای هیچگونه حرف و حدیثی نمی گذارد، بسیاری از خانه ها فاضلابشان به کوچه ریخته می شود که سرمنشأ بسیاری از مریضی ها و بیماری ها است، برخی دیگر نیز دارای چاه فاضلاب هستند که به دلیل جنس زمین بسیار سریع پر شده و هزینه بسیاری را برای تخلیه آن باید پرداخت.

موضوعات و مشکلات فرهنگی در گردخون به وفور یافت می شود و در واقع این روستا دچار فقر فرهنگی شده که کودکان و نوجوانان آن با این وضعیت در حال رشد و بزرگ شدن هستند.

به دلیل ارزان بودن زمین و خانه نسبت به شهر شیراز، جمعیت زنان مطلقه در گردخون بالاست. همچنین ارزان بودن زمین سبب شده بسیاری از اغنیای شیرازی خانه ای را خریده و گهگاه برای تفریح و خوش گذرانی به آن سر بزنند و در مابقی مواقع به صورت روزانه به هر کسی که بخواهد، کرایه داده می شود و به محلی برای انواع فساد و فحشا تبدیل شده است.

یکی از فروشندگان در این روستا گفت: متاسفانه در بحث فساد و فحشا در گردخون علاوه بر وجود زنان بدکاره، دخترانی با سن های پایین در حد ۱۲ تا ۱۳ سال هستند که روسپیگری کارشان است. 

فرهنگسرا، سرای محله، کتابخانه و حتی مسجد فعالی در گردخون وجود ندارد. درب پایگاه بسیج را نیز بسته اند و از فعالیت جوانان در آن ممانعت می‌کنند.

مواد مخدر نیز در این روستا به راحتی پیدا می شود و طبق گفته ساکنین آنجا غالب مواد مخدر در دست یک نفر است که همه مردم روستا نیز وی را می شناسند.

از دیگر مشکلات بارز در گردخون تولید و توزیع مشروبات الکلی است و وضع تاحدی وخیم است که طبق گفته علیزاده، یکی از اهالی روستای گردخون در این روستا بیش از ۵۰ دیگ عرق گیری وجود دارد و مشتری هایی ثابت نیز از شیراز دارند.

متاسفانه در این روستا به وجود داشتن جمعیتی در حدود هشت هزار و ۵۰۰ نفر اما هیچگونه امکانات ورزشی و تفریحی نظیر سالن ورزشی، چمن مصنوعی، پارک و یا حتی یک باشگاه بدنسازی وجود ندارد و به چشم دیدیم که تفریح بسیاری از جوانان روستای گردخون سیگار کشیدن شده است.

امنیتی که به شدت کم است

یکی از لوازم ضروری برای داشتن یک زندگی راحت و با آسایش، داشتن امنیت از ابعاد مختلف است.

در گردخون به دلایل مختلف از جمله وجود اراذل و اوباش، مواد فروشان، مشروب فروشان و شرایط محیطی نظیر کوچه های غیرقابل تردد و تاریکی حاکم بر روستا در شب ها سبب شده امنیت این روستا پایین آمده و تردد در آن پسِ تاریکی شب بسیار سخت و دلهره‌آور باشد.

متاسفانه به دلیل فاصله زیاد، کمبود نیرو و گستره بسیار زیاد کلانتری گلسرخ، گشتی نیز در این منطقه وجود ندارد و حتی زمانی که تماسی با ۱۱۰ یا کلانتری از سوی اهالی روستای گردخون صورت می گیرد، گاهی اوقات با فاصله چندین ساعته به محل می آیند.

بر همین اساس آمار سرقت نیز در این روستا بالا بوده به نحوی که یکی از اهالی می گفت جرات اینکه یک لحظه در خانه را باز بگذارد به ویژه در هنگام شب ندارد.

عدم جمع آوری زباله، سگ های ولگرد، نبود یک پزشک یا حتی پرستار، فقر و بیکاری و سوداگری زمین از دیگر مشکلات و معضلات روستای گردخون در جوار کلانشهر شیراز می باشد.

قول های فرماندار و سایر مقاماتی که عملی نشده

هر از گاهی خبری مبنی بر بازدید و سرکشی فرماندار و دیگر مسئولان شهرستانی و حتی استانی از روستای گردخون به گوش می‌رسد. بازدیدهایی که به طور معمول با وعده و وعیدهایی همراه است اما متاسفانه غالب آنها تاکنون به مرحله اجرا و عمل نرسیده و مردم این روستا را شاکی کرده است.

گردخون هرچه زودتر به شیراز ملحق شود

دهیار روستای گردخون در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: به دلیل فاصله کم روستا تا شیراز، جمعیت روستا درحال افزایش می‌باشد درحالیکه منابع ما محدود است.

رویا زارع زاده از برنامه ریزی برای بهبود وضعیت جمع آوری زباله و کف سازی و آسفالت معابر خبر داد.

وی درخصوص پیشه اصلی مردم گردخون گفت: شغل اصلی مردم گردخون کشاورزی و دامپروری بوده که به مرور زمان به سمت کارگری رفته است.

این مقام مسوول با گلایه از تفکیک زمین های کشاورزی عنوان کرد: متاسفانه در روستا شاهد تفکیک زمین های کشاورزی به ابعاد کمتر از ۵۰ متر و فروش به مردم هستیم.

وی با بیان اینکه باید هرچه زودتر روستای گردخون به شهر شیراز اضافه شود، اضافه کرد: گردخون محل حاشیه نشینان شهر شیراز است و مشکلات گردخون گریبان شیراز را خواهد گرفت لذا مطلوب است هرچه زودتر این الحاق رقم بخورد.

دهیار روستای گردخون با بیان اینکه جلسات متعددی همراه با ارائه دلیل و مدرک برای ضرورت الحاق گردخون به شیراز با مسئولان شهری داشته ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده، اذعان داشت: آسیب های اجتماعی، مشکلات عمرانی و دیگر مشکلات و معضلاتی که هم اکنون در گردخون داریم، به شیراز تسری خواهد یافت.

وی درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز نیز گفت: همانند تفکیک زمین های کشاورزی، ساخت و سازهای غیرمجازی در این روستا انجام شده یا در حال انجام است که متاسفانه به دلیل اینکه دهیاری نیرویی ندارد، توان مقابه را نیز نداریم.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول