اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

پشت صحنه| وقتی کرونا دکور برنامه را بزرگ می کند!/ احترام به زبان ساده در «دعوت»

ویژه برنامه افطار «دعوت» همچون سال‌های پیش تلاش می‌کند مفاهیم عرفانی و معنوی را با زبانی ساده و دوست داشتنی به مخاطبان منتقل کند و در ساخت حال خوش بینندگان در لحظه‌های افطار سهیم باشد.

پشت صحنه| وقتی کرونا دکور برنامه را بزرگ می کند!/ احترام به زبان ساده در «دعوت»

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: ماه مبارک رمضان در رسانه ملی یکی از فرصت‌های ویژه برنامه‌سازی است چرا که مخاطبان زیادی در لحظه‌های افطار تا سحر به صورت خانوادگی و دسته‌جمعی پای گیرنده‌های رادیویی و تلویزیونی خود می‌نشینند و همراه برنامه‌های رسانه ملی هستند. از این رو، هر سال در ایام ماه ضیافت الهی برنامه‌های مختلفی با محوریت فضای معنوی و عرفانی این ماه توسط شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی تولید و پخش می‌شود؛ یکی از ویژه برنامه‌هایی که با رویکرد خانواده ایرانی از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود ویژه برنامه «دعوت» به تهیه‌کنندگی مجتبی کشاورز است. ویژه برنامه‌ای که از نامش مشخص است که ببننده‌ها را به تماشای قصه‌های ناب ایرانی دعوت می‌کند.

ویژه‌برنامه زنده شبکه یک سیما با عنوان «دعوت» با محوریت خانواده با حضور مهمانانی از جنس مردم سه سال است که قبل از افطار روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و امسال نیز این برنامه با سرفصل‌های مختلف و متنوع و با محوریت خاندان و بزرگ خاندان ایرانی و با نگاهی ویژه به خانواده ایرانی هر روز با تیتراژ «زیبای منی» با صدای حجت اشرف‌زاده ساعت ۱۹:۱۵ مهمان سفره‌های افطار ببینندگان شبکه یک سیما است.

**وقتی کرونا دکور برنامه را بزرگ می کند!

استودیو برنامه «دعوت» در سوله ای واقع در شمال شرقی تهران قرار دارد که البته دسترسی به آن خیلی سخت نیست. 

بعد از رسیدن به استودیو و گذشتن از در ورودی وارد سالن اصلی می‌شویم.سازندگان برنامه «دعوت» امسال فضای وسیعی را به این برنامه اختصاص داده‌اند که وقتی علت را از عوامل جویا شدیم شرایط شیوع کرونا علت اصلی بود. در حقیقت فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی دغدغه دست‌اندرکاران برنامه بود.

دکور در انتهای سالن اصلی طراحی و اجرا شده و طراحی صحنه فضای نسبتا بزرگی را به خود اختصاص داده است. پکانی که حجت‌الاسلام برمایی معمولا هر روز پلاتوی آغازین خود را با پایین آمدن از آن می‌گوید، در گوشه سمت راست قرار دارد و مسجد و گل دسته‌هایی که لاجرم انسان را به یاد لحظات ملکوتی و عرفانی اذان می‌اندازند نیز در طراحی صحنه قرار دارند که در آنها از رنگ سمبلیک ایرانی اسلامی آبی بهره گرفته شده است.

**احترام به زبان ساده

این برنامه همچون سال‌های پیش تلاش می‌کند مفاهیم عرفانی و معنوی را با زبانی ساده و دوست داشتنی به مخاطبان منتقل کند و در ساخت حال خوش بینندگان در لحظه‌های افطار سهیم باشد. ویژه برنامه «دعوت» بر محور مفاهیمی از جمله امید به زندگی، سبک زندگی ایرانی و اسلامی و دوام یک زندگی استوار است و تلاش می‌کند تا به تحکیم بنیان خانواده در جامعه ایرانی کمک کند و ارزش‌های یک زندگی استاندارد را به منصه‌ظهور بگذارد.

پس از رعایت پروتکل ها، عوامل آرام‌آرام وارد استودیو می‌شوند هنوز گروه کامل نیستند هر یک از افرادی که وارد استودیو شدند مشغول کار خود هستند؛ گروه سردبیری و کارگردانی چند ساعتی زودتر رسیده‌اند و همراه مهمانان مشغول صحبت هستند. مجتبی کشاورز تهیه‌کننده و کارگردان، محیا اسناوندی سردبیری و محمد آقایی‌فرد کارگردان هنری دور میزی نشسته و مشغول صحبت کردن با مهمانان هستند.

امروز فضل‌اله شریعت‌پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه یک نیز در استودیو حضور دارد؛ او هم از فضای برنامه بازدید کلی می‌کند و در جریان کلیت برنامه قرار می‌گیرد.

کمی بعد حجت‌الاسلام برمایی نیز وارد می شود، با عوامل خوش و بشی دارد و چند دقیقه‌ای از صحبت آنها می‌گذرد و در ادامه متنی که نویسندگان آماده کرده‌اند را با یکدیگر مرور می‌کنند.

 

**چالش مجری برای گرم کردن برنامه

یکی از ویژگی‌های شاخص برنامه «دعوت» که آن را از سایر برنامه‌ها متمایز کرده است، استفاده از کارشناس مذهبی در حوزه خانواده است. در «دعوت» که یک برنامه با ساختار گفتگو و تعامل بین کارشناس و مهمانان است، کارشناس بیشتر شنونده است تا گوینده. در این برنامه، کارشناس با مهمانان گفتگو می‌کند و به رسم همیشگی یک مجری پلاتوهای آنچنانی نمی‌گوید چرا که این برنامه بر مدار شنیدن صحبت‌های مهمان پیش می‌رود. مهمان برنامه به بیان روایت زندگی و داستان زندگی خود می‌پردازد و کارشناس هم سوال‌هایی از او می‌پرسد تا بعضا قصه یک زندگی پر فراز و نشیب و یا ساده را به تصویر بکشد. حجت الاسلام محمد برمایی که خود کارشناس حوزه خانواده است و فعالیت‌های پژوهشی و تجربی زیادی در این زمینه دارد تلاش می‌کند تا با کلام و سوال‌های خود برنامه را در مسیر درست هدایت کند و به بار روایی داستان‌ها کمک نماید زیرا هدف اصلی او این است که مخاطبان را با روش‌های دوام و بقای یک زندگی خوب و روابط سالم خانوادگی آشنا کند.

بعد از اتمام صحبت‌ها مهمان‌ها راهی اتاق گریم می‌شوند تا کم‌کم برای حضور در برنامه آماده شوند.چند دقیقه بیشتر تا آغاز برنامه باقی نمانده است. تصویربرداران پشت دوربین‌ها قرار گرفته و قاب‌های خود را می‌بندند. واحد سیار نیز در طبقه بالایی استودیو واقع شده که کارگردان تلویزیونی با سایر همکارانش در آن موارد نهایی را با چک می‌کنند.

 

**حضور یک مجری در قامت سردبیری

در این فاصله کوتاه، برمایی به اتاق گریم رفته و آماده شده است. نور صحنه روشن می‌شود، مهمان‌ها، مجری و همه عوامل آماده هستند. چند ثانیه بیشتر تا آغاز برنامه باقی نمانده است؛ مجتبی کشاورز بار دیگر صحبت‌های نهایی را با عوامل می‌کند، پشت دوربین‌ها می‌رود، تصاویر را چک می‌کند، با محیا اسناوندی سردبیر برنامه صحبت کوتاهی می‌کند به سمت محمد برمایی می‌رود و گپ کوتاهی هم با او می‌زند. محیا اسناوندی و محمد آقایی‌فرد پشت مانیتور پشت‌صحنه قرار می‌گیرند.

تیتراژ به پایان می‌رسد و دوباره به برنامه باز می‌گردیم؛ برنامه آغاز می‌شود برمایی گفت‌وگوی خود با مهمانان را آغاز می‌کند سوال و جواب‌ها، روایت داستان و روند برنامه  ادامه دارد. محیا اسناوندی نکات لازم را از طریق گوشی به محمد برمایی یادآوری می‌کند.

مجتبی کشاورز، محیا اسناوندی، محمد آقایی‌فرد و فضل‌الله شریعت‌پناهی که از ابتدا در استودیو حضور داشته‌اند پشت مانیتور قرار دارند و لحظه به لحظه برنامه را رصد می‌کنند.

حضور محیا اسناوندی برای اولین سال به عنوان سردبیر در این برنامه اتفاق قابل توجهی است؛ اسناوندی سال‌ها تجربه اجرا در رادیو و تلویزیون را دارد؛ او آشنا با قاب تصویر و تلویزیون است و آن‌طور که تا به این‌جای برنامه دریافت می‌شود نمره قابل قبولی را در زمینه هدایت روایات و ارایه برنامه داشته است. «دعوت» در این چندسال که روی آنتن بوده میزبانی خانواده‌هایی را برعهده داشته است که ضمن بازگو کردن قصه‌های خود در انتها به شکلی هم‌جهت با مخاطب می‌شوند و درکنار آنها قرار می‌گیرند؛ بنابراین سازندگان «دعوت» با نگاهی از جانب بیننده به مهمان، قصه‌ها، معضلات، آسیب‌ها، خوشی‌ها و ... می‌نگرد و ‌پایان به سوالات ذهنی مخاطب پاسخ می‌دهد زیرا در این صورت است که بیننده خود را جزوی از برنامه می‌داند که جواب سوالات و دغدغه‌های ذهنی‌اش می‌رسد.

منشی صحنه زمان باقی مانده تا آغاز برنامه را اعلام می‌کند ۱۰ ثانیه.شمارش معکوس آغاز شده و سکوت پشت‌صحنه را فرا می‌گیرد. محمد برمایی که در صحنه قرار دارد پلاتوی آغازین خود را می گوید. بعد از پایان پلاتو تیتراژ ابتدایی برنامه با صدای حجت اشر‌ف‌زاده با عنوان  «زیبای منی» پخش می‌شود. در فاصله‌ پخش تیتراژ مهمانان وارد می‌شوند و روی صندلی‌های خود می‌نشینند.

برنامه آغاز شده و گفت و گو گرم شده، اسناوندی نکته هایی را به مجری گوشزد می کند. لابه لای رفت و برگشت ها فرصتی دست می دهد تا با او گفت و گو کنیم.

 

**سوژه ها چگونه انتخاب می شوند؟

او در پاسخ به این سوال که سردبیری در برنامه «دعوت» و برنامه‌ریزی‌ها برای رفتن یک برنامه روی آنتن به چه شکل است؟، گفت: به عنوان مثال فرض کنید مهمان امروز ما خانم و آقایی هستند که بعد از ۳۲ سال به هم رسیده‌اند، بنابراین موضوع ما عشق و وفاداری است؛ بر اساس این موضوع منِ سردبیر به همراه گروه نویسنده سارا کنعانی دوست بسیار خوبم و افسانه جهرمیان باید متن را بنویسیم در واقع تلفیقی از متنی که خودم نوشته‌ام و متن نویسنده‌ها؛ این دو عزیز در امر نوشتن کنار تیم دعوت هستند.

وی ادامه داد: سپس با مهمان‌ها قرار ملاقات می‌گذاریم آنها را می‌بینم در خلال دیدار و گفت‌وگوهای مختلف با آنها به بسیاری از فاکتورها از جمله اغاز و پایان قصه، نحوه روایت، اوج و فرود و نحوه ی ورود و حضور کدامیک از شخصیت‌ها، مطرح شدن کدام بخش از داستان، پایان‌بندی دوکوپاژ، طراحی میزانسن و ... می‌رسم و با در نظر گرفتن تمامی این موارد سوژه را پرداخت می‌کنم به پردازش می‌رسانم.

وی اظهارداشت: تمام آنچه پرداخت شده است را به آقای برمایی انتقال می‌دهم؛ او بسیار خوش‌فکر است و با کلی ایده نو و خط فکری متفاوت همیشه همراه من است. البته ارتباط با آقای برمایی تا پایان هر قسمت وجود دارد تا به نقطه پایان داستان برسیم؛ در نهایت بعد از گفت‌وگوهای فراوان برنامه روی آنتن می‌رود. بعد از رفتن برنامه روی آنتن کارگردانی محتوا را هم انجام می‌دهم. در اینجا باید بگویم محمد آقایی‌فرد مدیر هنری برنامه «دعوت» است و پا به پای من در زمان پرداخت و کارگردانی محتوا بوده و هست؛ از او بابت همراهی‌هایش بسیار ممنونم.

**نظارت تهیه کننده بر برنامه چقدر است؟

اسناوندی که خود مجری تلویزیونی است، درباره اینکه مجتبی کشاورز چقدر شما را در به انجام رساندن وظیفه سردبیری و در واقع کارگردان محتوایی برنامه کمک کرده است؟، توضیح داد: به هر حال مجتبی کشاورز به عنوان تهیه‌کننده برنامه «دعوت» بایستی نگاهی اجمالی به کلیت کار داشته باشد؛ بخش‌های بسیاری نظارت او را می‌طلبد او تمام این موارد را در نظر دارد؛ مجتبی کشاورز بسیار خلاق است و در تمام مدت کار چه در زمان پیش‌تولید و چه الان که روی آنتن هستیم همواره همراه و کنار من بوده است.

وی تصریح کرد: به سهم خود از او تشکر می‌کنم که به من اعتماد کرد و سردبیری برنامه را به من سپرد؛ دعوت چند ساله ی مجتبی کشاورز؛ ابرو و اعتبار او بود که با سپردن سکان محتوایی به من اعتماد خودش را نشان داد.به‌علاوه از آقای شریعت‌پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه یک نیز بابت این اعتماد تشکر می‌کنم که اعتماد کردند و اجازه دادند تا بتوانم کار خود را انجام دهم.

 

وی درباره بازخوردهای برنامه نیز عنوان داشت: خدا را شکر تا کنون دوستان همکاران و مدیران راضی بوده‌اند البته این صحبت من به منزله این نیست که انتقادی به کار و نحوه عملکرد من وارد نیست اما خدا را شکر ما نمره قبولی را از مردم گرفته‌ایم البته که می‌توانسته مثلاً به جای نمره ۱۷ نمره ۲۰ هم باشد اما اما اتفاقی که بایستی رخ می‌داد افتاده است البته ما همواره سعی می‌کنیم در روزهای باقی‌مانده بهتر هم باشیم.

اسناوندی همچنین درباره بازخوردهای برنامه نیز گفت: ممکن است مهمانی باشد و سوژه دیگری جایگزین آن شود ممکن است به مهمان‌هایی در لحظه به لیست ما اضافه شوند به من و گروه «دعوت» معرفی شوند بنابراین باید آن را جابه‌جا کنم یا حذف کنم؛ هر مهمان خوبی که از طریق گروه پژوهش و محتوا به ما معرفی شود به طوری که به محتوای ما کمک کند حتماً جایگزین خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که نحوه ارتباط با آقای برمایی کار را برای شما سخت یا راحت کرده است؟ درواقع می‌خواهم بدانم ارتباط هم‌سو در مسیر محوریت و هدف برنامه شکل گرفته است؟، گفت: از آنجایی که آقای برمایی کارشناس خانواده هستند به نظر من کار تیم برنامه‌ساز خیلی راحت است زیرا ایشان به جا ورود می‌کنند اگر مهمان برنامه به بیراهه برود او با یک جمله نتیجه گیری اصولی میکنند و گفت‌وگو را با جملات آموزنده خود در مسیر درست هدایت می‌کند و به نقطه مورد نظر می‌رساند؛ او همیشه با جریان سازی ذهن من را خلاق میسازد،از آقای برمایی به دلیل هوش، همراهی و تمام صبری که دارند تشکر می‌کنم تجربه حضور ایشان در «دعوت» به من هم کمک‌های بسیاری کرده است.

کم‌کم برنامه به لحظات پایانی خود نزدیک می‌شود محمد برمایی صحبت‌های پایانی خود را مطرح می‌کند. صدای سالار عقیلی که تیتراژ پایانی «دعوت» است در فضای استودیو می‌پیچد؛ مناجات عرفانی که همه را تاثیر قرار می‌دهد.

برنامه به پایان می‌رسد گروه به یکدیگر خسته نباشید می‌گویند؛ عکس‌های پایانی گرفته می‌شوند. عوامل برنامه دعوت بعد از خاموش شدن نور صحنه راهی سالن پذیرایی برای صرف افطار می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول