اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فارس من| ماجرای مصرف آزاد اینترنت موبایل/ پیامک پایان بسته دیر یا به موقع ارسال می‌شود؟

برخی از کاربران فارس من از اطلاع‌رسانی دیرهنگام اپراتور موبایل درباره پایان بسته اینترنت، قطع نشدن اینترنت بعد از اتمام بسته‌ و محاسبه مصرف اینترنت به نرخ آزاد گلایه کرده‌اند. خبرنگار فارس صحت و سقم این موضوع را بررسی کرده است.

فارس من| ماجرای مصرف آزاد اینترنت موبایل/ پیامک پایان بسته دیر یا به موقع ارسال می‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، برخی از کاربران سامانه «فارس من» در این سامانه، از یکی از رویه های اطلاع رسانی اعلام پایان بسته اینترنتی در اپراتور همراه اول گلایه کرده اند.

ماجرا از این قرار است که به طور معمول، در بسته اینترنتی، اپراتور باید در چند نوبت، نزدیک شدن به پایان بسته را به مشترک اطلاع رسانی کند که این کار معمولا از طریق پیامک انجام می شود.

همچنین طبق رویه مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از پایان بسته اینترنتی که مشترک دیگر بسته ای ندارد، استفاده از اینترنت به صورت آزاد یا همان با نرخ آزاد محاسبه می شود.

طبق آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات هم، سقف تعرفه اینترنت موبایل برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۰.۶ ریال است. به عبارت دیگر هر گیگابایت اینترنت آزاد در سیم‌کارت دائمی حدود ۴۲ هزار تومان محاسبه می‌شود که رقم بالایی است. 


اساسا تعرفه مصرف آزاد و بدون بسته اینترنت موبایل بالا است

سردبیر سوژه چه می گوید؟

سردبیر این سوژه، از اطلاع رسانی دیرهنگام اپراتور درباره پایان بسته های اینترنت، قطع نشدن اینترنت بعد از اتمام بسته‌ و محاسبه مصرف اینترنت به نرخ آزاد گلایه دارد.

او با ثبت این سوژه خواسته، علاوه بر طرح مشکل خود، پاسخ شرکت به این مشکل را جویا شود و پیگیری خبرنگار فارس برای رفع آن را هم  خواستار شده است.

سردبیر این سوژه توضیح داد: زمان یا حجم بسته ام به پایان رسیده است. ولی پیامک اتمام بسته هنوز ارسال نشده یا دیر ارسال شده است و بدون اینکه متوجه باشم مبالغ زیادی از حسابم کسر می شود.

وی ادامه داد: یعنی همراه اول قبل اینکه اتمام بسته را هشدار دهد از حساب من با تعرفه آزاد مبالغی را کم می‌کند.

وی می گوید: این رویه مصداق کم فروشی است.

ساناز محمدی، دیگر مشترک اپراتور همراه اول است که تجربه مشابهی دارد. او که مشترک سیم کارت اعتباری این اپراتور است، به خبرنگار فارس،‌ گفت: برای من چند بار پیش آمده که فکر کرده ام بسته دارم اما نداشتم و 

پاسخ اپراتور به ارسال نشدن یا دیر ارسال شدن پیامک اتمام بسته اینترنت

خبرنگار فارس این موضوع را با اپراتور مربوط مطرح کرد. اپراتور در بررسی موضوع، فرض کاربر را نادرست خواند و وجود این مشکل در رویه اطلاع رسانی بسته ها را رد کرد. اپراتور همچنین در راهنمایی به مشترکانی که خواستار توقف استفاده از اینترنت با تعرفه آزاد هستند، کد دستوری مربوط را یادآوری کرد.

در پاسخ همراه اول به این موضوع، آمده است: «همراه اول اتمام بسته‌های اینترنت را در چند مرحله از طریق پیامک اطلاع رسانی می کند و موضوع مطرح شده توسط کاربر نادرست است.

پیشنهاد می شود که مشترکان برای عدم استفاده از اینترنت با تعرفه آزاد، مشترکان کد دستوری  «ستاره ۱۰۰ ستاره ۱۱۳ مربع» را شماره گیری کنند.»


همه مشترکان موبایل می توانند حالت مربوط به مصرف اینترنت با نرخ آزاد را در اپراتور خود غیرفعال کنند

ماجرای اختلاف بر سر پایان بسته اینترنت چیست؟

اما ماجرای این گلایه که امروز بار دیگر از زبان یکی از کاربران فارس مطرح شده، چیست؟

این موضوعی است که حدود ۶ سال پیش و در زمان مسئولیت وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح و رسانه ای شده بود. 

مشکل در این بود که در آن سال ها، به یکباره ای توسعه زیادی در اینترنت موبایل ایجاد شد و با آمدن اینترنت پرسرعت ۳G و ۴G، کاربران موبایل که تا پیش از آن، موبایل با فناوری ۲G را وسیله ای بیشتر برای مکالمه و پیامک می دانستند، علاقمند به استفاده از اینترنت پرسرعت و راحت موبایل شدند و بدیهی بود که بسته های اینترنت هم پرمصرف شدند. 

در این تغییرات هم مانند هر آغاز و تغییر جدیدی، پیچیدگی و مشکلات در اول راه زیاد بود.

یکی از پیچیدگی ها این بود که اگر مشترکان اپراتورهای موبایل به پیامی که از سمت اپراتور برایشان ارسال می شود و اتمام حجم بسته اینترنت را اعلام می کند، توجه نکنند و برای خرید یا تمدید بسته اینترنت جدید اقدام نکنند، تعرفه اینترنت مصرفی به صورت آزاد محاسبه می‌شود که این موضوع هزینه زیادی برای مشترکان به همراه دارد. اساسا بسیاری از مشترکان موبایل از این قواعد آشنایی نداشتند.

یکی از مشکلات هم این بود که در سمت اپراتور هم، نواقصی در زمینه اعلام پایان بسته وجود داشت؛ از جمله اینکه برای مثال، یک اپراتور اساسا راهکار پیامکی برای اعلام پایان بسته نداشت و فقط با کد دستوری و نرم افزار میزان باقی مانده بسته را اعلام می کرد که در نتیجه ادامه استفاده از مصرف آزاد بود و باعث ضرر مشترکان می شد.

اپراتور دیگری در اطلاع رسانی پایان بسته مشکل نداشت و برای جلوگیری از ضرر مشترکان در مصرف ناخواسته اینترنت آزاد، بسته رزرو را پیش بینی کرده بود. اما این اپراتور هم در رویه دیگری اشکال داشت؛ اینکه در بسته های کوتاه مدت روزانه و هفتگی، وقتی اعتبار حجمی زودتر از اعتبار زمانی بسته تمام می شد، برای اینکه استفاده روی مصرف آزاد نرود، به طور خودکار، حتی بدون اطلاع و رضایت مشترک، بسته را تمدید می کرد که این کار هم باعث نارضایتی مشترکان می شد.

این رویه های آزمون و خطا ادامه داشت تا آنجا که حتی برای حل این مشکل پیشنهاد شد که برای جلوگیری از ضرر مشترکان از استفاده ناخواسته از اینترنت، اساسا سرویس اینترنت روی سیم کارت در ایران به صورت پیش فرض غیرفعال باشد و هر مشترکی که علاقمند به استفاده از اینترنت موبایل بود، برای فعال سازی آن درخواست بدهد. 

البته که این پیشنهاد توسط صاحب نظران رد شد و وزارت ارتباطات هم اطلاع رسانی دقیق و از طریق پیامک درباره پایان بسته های اینترنتی را یک تکلیف کرد.  


برای پیشگیری از مصرف ناخواسته اینترنت همراه با نرخ آزاد، حتی پیشنهاد شد که سیمکارت با اینترنت غیرفعال ارایه شود

راه کار آخر وزارت ارتباطات برای پایان ابهام و گلایه از پیامک پایان بسته 

وقتی این گلایه ها و ابهامات درباره پیامک پایان بسته، از سوی مشترکان موبایل تکرار شد، در نهایت وزارت ارتباطات راه کاری برای پایان دادن به این بحث ها ارائه داد که دیگر مصرف اینترنت در موبایل، ناخواسته به صورت آزاد محاسبه نشود.

راه کار آخر رگولاتوری این بود که اپراتورها را ملزم به راه اندازی کدهای دستوری مربوط به پایان بسته اینترنتی کرد تا شاید بالاخره شفاف‌سازی، مدیریت هزینه‌ها و جلوگیری از مصرف اینترنت با تعرفه آزاد برای کاربران محقق شود. 

به این معنی که مشترکان همراه اول با شماره‌گیری کد دستوری #۱۱۳*۱۰۰* و مشترکان ایرانسل با شماره‌گیری کد دستوری #۳*۲*۳*۵۵۵* می توانند مصرف اینترنت با تعرفه آزاد را پس از اتمام بسته اینترنت متوقف کنند.

در این موضوع یا موضوعات مشابه دیگر، مشترکان هر اپراتور می توانند همواره در برخورد با سوالات این چنینی در تماس با مرکز تماس اپراتور خود، راهنمایی بگیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول