اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فارس من| مطالبه اساتید دانشگاه از دولت/ آیا وزارت ارتباطات اینترنت رایگان اساتید را تمدید می‌کند؟

چندین هفته از آغاز ترم دوم سال تحصیلی جاری می‌گذرد و اساتید دانشگاه، این ترم اینترنت رایگان برای آموزش مجازی ندارند. اینترنت، مطالبه اساتید از دولت است که خبرنگار فارس آن را از وزرارت ارتباطات پیگیری کرده است.

فارس من| مطالبه اساتید دانشگاه از دولت/ آیا وزارت ارتباطات اینترنت رایگان اساتید را تمدید می‌کند؟

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، برخی از کاربران سامانه «فارس من» به نمایندگی از استادان دانشگاه ها، با ثبت سوژه در این سامانه مردمی، اختصاص اینترنت رایگان به اساتید دانشگاه را خواستار شده اند.

آنها مطالبه خود را در سوژه «بسته اینترنت رایگان به اساتید دانشگاه‌ها تعلق گیرد» ثبت کرده اند که جزء مطالبات پرطرفدار شده و بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نفر خواستار پیگیری آن شده اند.

*ماجرای اینترنت رایگان اساتید دانشگاه ها چیست؟

ماجرای بسته های رایگان اساتید برای آموزش مجازی، از شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شد.

در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور که آموزش های دانشگاه ها مجازی شد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اینترنت سامانه های آموزش مجازی دانشگاه ها را رایگان کرد.

روال کار به این صورت بود که دانشگاه ها باید آدرس IP سامانه های آموزش مجازی خود را برای رایگان شدن ترافیک به وزارت ارتباطات اعلام می کردند.

بسته های اینترنت رایگان آموزش مجازی دانشجویان و اساتید، جایگزین رایگان شدن سامانه های آموزش مجازی دانشگاه ها شد

اما این کار در عمل، به خوبی انجام نشد و دانشجوها و اساتید زیادی از دقیق اجرا نشدن این رویه و در نتیجه رایگان حساب نشدن ترافیک در برخی شرکت های ارائه دهنده اینترنت گلایه می کردند.

سرانجام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصمیم گرفت که برای هر یک از دانشجویان و اساتید دانشگاه، بسته های اینترنت رایگان اختصاصی در نظر بگیرد و سامانه قبلی تعطیل شد.


اساتید این ترم، اینترنت رایگان برای آموزش مجازی ندارند

مطالبه جدید اینترنتی اساتید دانشگاه چیست؟

پس همان طور که در بارها در خبرها هم آمده، از چندین ماه پیش بسته های اینترنت رایگان برای آموزش الکترونیکی در نظر گرفته شده است. 

همچنین از آنجا که اکنون بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور و مجازی شدن آموزش ها می گذرد و اغلب خانواده ها به نوعی با آموزش مجازی درگیر هستند؛ اغلب مردم اطلاع دارند که بسته های اینترنت رایگان به دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید دانشگاه اختصاص پیدا کرده است؛ پس مطالبه جدید اساتید دانشگاه چیست؟

زهرا ارشادی منش، استاد دانشگاه درباره این سوژه، توضیح می دهد: بسته اینترنتی که وزارت ارتباطات برای اساتید در نظر گرفته بود مهرماه ۹۹ فعال شد و تا اسفندماه ۹۹ از آن استفاده کردیم.

وی گفت: ترم دوم تحصیلی دانشگاه‌ها، آغاز شده و از فروردین ماه ۱۴۰۰ بسته اینترنت جدیدی اختصاص نیافته است که در نتیجه اکنون بار دیگر مشکل اینترنت برای آموزش مجازی ایجاد شده است.

وی گفت: از وزارت ارتباطات درخواست داریم که مانند ترم قبل که با اساتید همکاری کرد، این ترم هم بسته جدیدی را در نظر بگیرد.

البته در این خواسته پیشنهادات دیگری هم وجود دارد. علی فرهنگی، استاد دانشگاه در این باره، به خبرنگار فارس، توضیح داد: بسته ای که وزارت ارتباطات در ترم گذشته برای اساتید در نظر گرفته بود، ۱۲۰ گیگ بود.

وزارت ارتباطات می تواند مهلت زمانی بسته قبلی را تمدید کند تا باقی حجم بسته قابل استفاده شود

وی ادامه داد: با توجه به میزان ساعات تدریس، میزان استفاده اساتید از بسته هم متفاوت بوده است و حتی برخی از همکاران ما از نصف حجم بسته هم استفاده نکردند و اعتبار زمانی بسته به اتمام رسید. بنابراین وزارت ارتباطات می تواند محدودیت زمانی همان بسته را هم بردارد و مهلت زمانی بسته را تمدید کند تا باقی حجم بسته قابل استفاده شود.


۱۲۰ گیگابایت اینترنت هدیه وزارت ارتباطات به اساتید، برای برخی کمتر و برای برخی بیشتر از نیاز بوده است

پاسخ وزارت ارتباطات به درخواست اختصاص دوباره اینترنت رایگان به اساتید

خبرنگار فارس این مطالبه کاربران فارس را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری کرد. 

ستار هاشمی، معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با خبرنگار فارس، در پاسخ به این مطالبه، توضیح داد: باتوجه به اهمیت تداوم امر آموزش و برقراری عدالت آموزشی، در مهرماه سال قبل، ارائه بسته‌های با حجم ۱۲۰گیگابایت به اساتید مراکز دانشگاهی و حوزوی در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و بازه زمانی استفاده از بسته‌های مذکور به مدت ۶ ماه پیش‌بینی شد.

وی اظهارداشت: در فرآیند تعریف بسته‌ها، ارزش‌گذاری قیمتی آن‌ها بر اساس دو معیار حجم و مدت زمان اعتبار بسته، انجام شده و منابع متناسب هم بر همین منوال پیش‌بینی و تأمین شده است.

وزارت ارتباطات در تلاش برای تامین منابع مالی جدید برای اختصاص بسته های اینترنت جدید به اساتید است

هاشمی گفت: باتوجه به این‌که راهبرد ارائه بسته‌های یادشده به‌عنوان کمک به آموزش الکترونیکی بوده و از طرفی بر اساس برآورد متوسط مصرف هریک از اساتید هم حجم پیشنهادی برای یک دوره ۶ ماهه پیشنهاد شده است، در حال حاضر امکان تمدید زمان مصرف آن‌ها وجود ندارد.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در تلاش برای تامین منابع مالی جدید هستیم که در صورت محقق شدن، می‌توان برای تخصیص بسته های جدید برنامه ریزی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول