اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سیدتاج‌الدین محمد(ع)، ثقل آرامش شهر قیر

بقعه امامزاده سیدتاج‌الدین‌محمد(ع) یکی از ۴۸ امامزاده شهرستان قیروکارزین است، شهرستانی در جنوب استان فارس که از دیرباز مهد علم و تمدن بوده است و به همین مناسبت امامزادگان بسیاری به این منطقه مهاجرت کردند و همواره مورد احترام مردم ولایتمدار و متدین منطقه هستند.

سیدتاج‌الدین محمد(ع)، ثقل آرامش شهر قیر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مهاجرت فرزندانی از خاندان عصمت و طهارت(ع) به ایران مصادف با آغاز نهضت‌های عدالت‌خواهانه تشیع در نیمه دوم قرن اول هجری و با روی کار آمدن حکومت خاندان اموی می‌باشد.

 با گسترش مخالفت و مبارزات این نهضت‌ها، خلفای ستمگر اموی و عباسی دست به سرکوب این نهضت از طریق تعقیب، دستگیری و شکنجه گسترده فرزندان ائمه‌(ع)، سادات و علویان در مناطق حجاز و عراق که در آن زمان کانون اصلی مبارزات به شمار می‌آمد، کردند و نتیجه این فشارها و شکنجه‌های حکام ستمگر، مهاجرت پنهانی فرزندان و نوادگان ائمه(ع) و سادات به دیگر سرزمین‌های اسلامی و امن از جمله ایران بود.

بسیاری از این امامزادگان جلیل القدر در نبردهای نابرابر حکام جور، در استان فارس به شهادت رسیده‌اند که حدود ۴۸ تن از این امامزادگان در شهرستان قیر و کارزین وجود دارد که مورد احترام و تکریم مردم هستند و مردم به آنها اعتقاد ویژه‌ای دارند.

 سیدتاج‌الدین‌محمد، شاهزاده ابوالقاسم، شهید حسن، سیدنورالدین‌محمد، امامزاده محمد، سیدمحمد(سیدمهد)، بی‌بی زهرا، بی‌بی بانو (قیر)، پیرنو، میرشهدا، بی بی بانو (فتح‌آباد)، پسر حاجی، شاه ابوالقاسم، آقای سادات، آقا شهید، سبز پوشان، نه تن، شیخ ابو علی، قدمگاه، حضرت خضر نبی (ع) شاه عبدالحسین، امیر عبدالرحمان، سعادت عبدالله، بی بی شاه ، آقا سید، آقای زاهد، شاه علمدار، شاه محیط، شاه نورالدین، برخی از شخصیت‌های منسوب به خاندان عصمت(ع)مدفون در این شهرستان هستند.

سیدتاج‌الدین محمد(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) است که آستان مقدس ایشان در فاصله ۲ کیلومتری از شهر قیر واقع شده است.

این بقعه متبرکه در محدوده شهر قدیم قیر و در فضایی به مساحت پنج هزار مترمربع قرار دارد که زیربنای آن بالغ بر۴۰۰ متر است.

بقعه در میانه درختان سرسبز و در فضایی دلنشین قرار دارد و نمای ساختمان که ترکیب زیبایی از معماری اسلامی در قرن‌های متمادی است بسیار جلوه‌گر و زیبا است.

درون محوطه ساده و وسیع است و ضریح مطهر محمد بن علی(ع) که به سبک ضریح شاهچراغ(ع) ساخته شده است مرکز آرامش این فضای معنوی و سراسر نور است.

با همت اداره اوقاف و حمایت مردم بنای بقعه و ضریح بازسازی شده و ساختمان فعلی مهمترین مرکز فعالیت‌های فرهنگی عمومی و مذهبی شهر است.

سالانه بیش از پنج هزار زائر به ویژه در ایام اربعین به زیارت این امامزاده که نسب ایشان با ۱۶ واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد؛ مشرف می‌شوند که این نشان از ریشه دار بودن‌ حب اهل بیت(ع) در میان مردم ولایتمدار قیروکارزین است.

در دهه اخیر بسیاری از موقوفات اهالی نیز به نام این امامزاده جلیل القدر به ثبت رسیده است که این امر نیز بیانگر عشق و ارادت اهالی آید شهرستان به خاندان عصمت و طهارت می‌باشد.

یکی بقعه یکی از مهمترین آثار اسلامی موجود در شهرستان قیروکارزین است که در کنار آثاری چون قبرستان خطیب و دیگر اماکن تاریخی و مذهبی موجود در این شهرستان، از قطب‌های مهم گردشگری استان فارس به شمار می‌رود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول