اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

گازکشی به گنجنامه در حریم قانونی یا ...؟!

عملیات گازکشی به منطقه نمونه گردشگری گنجنامه این روزها باعث انتقادات بسیاری از فعالان زیست‌محیطی و رسانه‌ها شده که البته اظهار نظر مسوولان در این زمینه نیز جالب توجه است!.

گازکشی به گنجنامه در حریم قانونی یا ...؟!

خبرگزاری فارس - همدان: این روزها پروژه گازکشی به منطقه نمونه گردشگری گنجنامه از سوی شرکت گاز استان همدان در حال انجام است که این امر موجب انتقاداتی از سوی برخی فعالان زیست محیطی و رسانه‌ها شده است.

منتقدان معتقدند برخلاف گفته مسوولان ذیربط حریم لوله‌کشی از جاده گنجنامه که باید ۹ متر باشد رعایت نشده و گازکشی با این وضعیت مغایر با اصول پدافند غیرعامل است و می‌تواند در آینده شرایط بروز بحران و احیانا فاجعه انفجار را رقم بزند.

جعفری: برای گازکشی به گنجنامه مجوزی از محیط زیست صادر نشده است

به گفته محسن جعفری بسطامی‌نژاد، مدیرکل محیط زیست استان همدان برای این کار مطالعات محیط زیستی انجام نشده و مجوزی از سوی محیط زیست صادر نشده است.

بر همین اساس مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان اظهار کرد: گازرسانی به حریم الوند مشکلی ندارد و این گازکشی تا منطقه نمونه گردشگری است که دولت موظف به انجام آن است.

علی مالمیر با بیان اینکه اجرای پروژه از نظر میراث فرهنگی منعی ندارد خاطرنشان کرد: گازکشی تامین زیرساخت منطقه نمونه گردشگری است که تامین آن جزو وظایف دولت است.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه تخریبی نداشته و لوله‌ها از بین باغات و کوه نیست افزود: با توجه به اینکه گازکشی از کنار جاده است نیاز به مطالعات زیست محیطی ندارد.

فیاض: پروژه گازکشی به گنجنامه نیازی به مطالعات زیست‌محیطی ندارد

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان نیز گفت: پروژه گازکشی به گنجنامه نیازی به مطالعات زیست‌محیطی ندارد زیرا تخریبی صورت نخواهد گرفت و لوله‌ها از کنار جاده عبور می‌کند.

عبدالله فیاض با بیان اینکه در گازکشی این مسیر از لوله‌های اتیلن استفاده می‌شود بیان کرد: اگر گازکشی خارج از حریم بود، نیاز به مجوز زیست محیطی داشت اما این پروژه وارد حریم نشده و از کنار جاده عبور می‌کند.

سلماسی: راهداری مجوز این گازکشی را صادر کرده/ زمان مجوز منقضی شده است

عضو شورای شهر همدان نیز در این خصوص عنوان کرده است باغ‌داران منطقه گنجنامه تصور می‌کنند با انجام لوله‌کشی گاز در این منطقه به باغ‌های آن‌ها نیز گاز تعلق می‌گیرد، در حالی‌که طبق قانون گاز فقط به تأسیسات گردشگری تعلق می‌گیرد.

رضوان سلماسی گفته؛ منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب اعلام کرده‌اند با گازکشی در این منطقه مشکلی ندارند و این اتفاق به میراث فرهنگی و محیط زیست نیز مربوط نمی‌شود، بلکه راهداری مجوز این گازکشی را صادر کرده که مجوز آن نیز به لحاظ زمانی منقضی شده است.

وی ادامه داده؛ در آن مجوز آمده از لوله به قطر سه اینچ استفاده شود و از آکس جاده ۹ متر و از لبه خیابان یک متر فاصله گرفته شود. با این اتفاق در برخی جاها که این فاصله رعایت نمی‌شود، شانه خاکی جاده از بین خواهد رفت و در صورت ترانشه‌زدن، محیط زیست منطقه و حیات گونه‌های جانوری و جوی آب موجود از بین خواهد رفت.

این عضو شورای شهر تأکید کرده، سال گذشته شهرداری بودجه زیادی صرف پیاده‌روسازی در این منطقه کرد و با تخریب آن، دوباره باید از بودجه مردم صرف پیاده‌روسازی کند!

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول