اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

هنری که برای نیازمندان نان شب شد/ کارآفرینی درخشان

زهرا درخشان، بانوی ۲۱ ساله اهل کوهدشت هنر را زیسته و حال در اوان جوانی به سر می‌برد با آنچه آموخته یاری‌گر نیازمندان شده و عشق را به نان شب‌شان مبدل ساخته است.

هنری که برای نیازمندان نان شب شد/ کارآفرینی درخشان

خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، همواره انسان‌هایی بوده‌اند که خاک را با نظر کیمیا کرده‌اند و خلیفه‌اللهی خود بر زمین را به آثاری ماندگار مبدل ساخته‌اند. آنان که به دور از روزمرگی‌ها و تکرار شب و روز، نگاهی ماورایی به جهان داشته‌اند و سیاهی‌های روزگار جایی در هنر رنگارنگ‌شان ندارد.

خلقت‌شان گاهی بر دار گره می‌خورد، زمانی تابلو و یک روز قطعه‌ای زیبا از چکامه می‌شود اما ماندگار به ظهور می‌رسد و چون از دل برمی‌آید لاجرم بر دل نیز خواهد نشست.

این هنرها، تحسین را به چشم هر زیبابینی می‌آورند اما آن هنگام که دستگیر نیازمندان هم می‌شوند حلاوت آفریده‌شان را صدچندان می‌کنند. و خوشا هنری که فقط زیبا نیست و نان را بر خوان دردمندان نیز می‌آورد.

زهرا درخشان از آن دسته هنرمندانی است که لالایی کودکی‌هایش صدای رج‌کوبی‌ دار گلیم و قالی بوده و تار و پود وجودش با ترنج فرش بالیدن گرفته است.

این بانوی ۲۱ ساله اهل کوهدشت که هنر را زیسته و حال در اوان جوانی به سر می‌برد با آنچه آموخته یاری‌گر نیازمندان شده و عشق را به نان شب‌شان مبدل ساخته است.

 

او که هم‌اکنون دانشجوی ترم دوم رشته گرافیک است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به سبقه هنری خود اشاره و عنوان می‌کند: مادرم بافنده است و کارگاه فرش و گلیم دارد برای همین از کودکی با این هنرها آشنا شدم.

وی با بیان اینکه کار بافت را از ۸ سالگی به صورت حرفه‌ای آغاز کرده‌ام، اضافه می‌کند: کلاس پنجم ابتدایی در جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزان از بین چهار استان اول شدم و این عنوان در مقطع راهنمایی هم برایم تکرار شد. 

درخشان با بیان اینکه در سال ۹۴ این مسابقات به صورت کشوری برگزار شد و در جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور در بخش هنرهای دستی و تجسمی به عنوان پدیده و کارآفرین مورد تقدیر قرار گرفتم، ادامه می‌دهد: همچنین در کتابی تحت عنوان "پرنیان" نام اثر من در فهرست آثار برگزیده آورده شده است. 

این کارآفرین اهل کوهدشت خاطرنشان می‌کند: همچنین طی سال ۹۶ در همین جشنواره دوباره برگزیده شدم و رتبه آوردم. 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته کارگاه فرش و گلیم خودم را تاسیس کرده‌ام، می‌افزاید: هم‌اکنون نزدیک به یک‌صد نفر اشتغال‌زایی داشته‌ام که عمدتا زنان سرپرست خانوار هستند و در رشته‌های سفال، ویترای، گلیم، فرش و سایر بافته‌ها فعالیت می‌کنیم.

 

درخشان به فروش محصولات کارگاه خود نیز اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه دائمی صنایع دستی واقع در باغ گلستان شهر خرم‌آباد غرفه داریم و البته به صورت مجازی نیز دستبافته‌هایمان به فروش می‌روند. 

این بانوی هنرمند با بیان اینکه در حال ثبت شرکت تعاونی هستم و قصد دارم عنوان کارآفرین جوان را به خود اختصاص دهم، ادامه داد: محصولات و صنایع دستی ما به کشورهای آلمان و چین هم صادر شده و از این کشورها نیز سفارش می‌گیریم. 

وی در پایان از مسوولان خواستار حمایت برای بیمه کردن نیروهای فعال در کارگاه شد و افزود: همچنین اگر تسهیلات کم‌بهره در اختیارمان قرار دهند می‌توانم فضای بزرگتر و اشتغال‌زایی بیشتری داشته باشم.

در پایان باید گفت که حمایت از کارآفرینان آن هم تولیدکنندگان صنایع دستی نه تنها باعث رونق اقتصادی شده و چرخه گردشگری را کامل می‌کند بلکه هنر آنان، فرهنگ و تمدن منطقه را نیز به همراه داشته و توجه به آنها منجر به بهتر شناخته شدن این مرز و بوم می‌شود.

امید می‌رود که میدان بیشتری به جوانانی همچون بانو درخشان داده شود تا شاهد شکوفایی بیش از پیش نوآوری‌ها و از بین رفتن رکود و بیکاری باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول