اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

معلولیتی که محدودیت نیافرید/ موفقیت در بازیگری و کارگردانی بدون پا

بازیگر و کارگردان تئاتر است و با وجود افتخاراتی که در عرصه هنر نمایش داشته اما با مشکلات بسیاری از جمله مشکلات مالی شدید دست و پنجه نرم می کند.

معلولیتی که محدودیت نیافرید/ موفقیت در بازیگری و کارگردانی بدون پا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بیش از ۴۷ سال از عمرش می گذرد، از پدر و مادری روستایی در تنگستان استان بوشهر متولد شد اما سالهاست که در شیراز روزگار می گذراند.

پدرش راننده کامیونت بود و از این طریق معاش شش پسر و دو دخترش را تامین می کرد.

علاقه اش به هنر و به طور ویژه هنر نمایش از همان دوران کودکی و نوجوانی آغاز شده بود و برای اولین بار زمانی که دانش آموز کلاس پنجم دبستان بود، توانست به عضویت یک گروه تئاتر درآید و سال های دوره راهنمایی خود را نیز با همین گروه گذراند، دورانی که امر الله جمالی به نیکی از آن یاد می کند.

به گفته خودش با وجود تمایل قلبی اما به دلایلی که تمایل به باز کردن آن ها نداشت، نتوانست به تحصیل خود ادامه دهد و حتی موفق به اخذ مدرک دیپلم خود نیز نشد و در سال ۱۳۷۲ به اجبار به خدمت سربازی اعزام شد و با سختی های فراوان دوره دو ساله آموزشی و خدمت را در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس در رسته تفنگداری گذراند.

پس از فراغت از دوره اجباری و با توجه به گذران آن دوران در بندرعباس، توانست کاری برای خود دست و پا کرده و در شرکت فنی، مهندسی ساخت و تاسیسات دریایی، ساخت سکوهای نفتی مشغول به کار شود.

دوران و روزگار خوشی را می گذراند که به ناگاه در یک حادثه در شهریور ماه ۱۳۷۶ در بندرعباس و حین کار یکی از پاهای خود را از دست داد.

اتفاق بزرگ و سختی بود اما جوان آن زمان به هر دشواری که بود، با آن کنار آمد و به زندگی خود ادامه داد.

این اتفاق درحالی که از جنبه هایی برایش بسیار سخت و دشوار بود اما موجب شد توجه امرالله به درس و ادامه تحصیل جلب شود و سرانجام دیپلم گرافیک خود را در سال ۱۳۸۳ اخذ کرد.

شوق او برای رفتن به مقاطع بالاتر ادامه داشت و به دلیل علاقه وافر به هنر و به طور ویژه به هنر نمایشی و تئاتر سبب شد کارشناسی خود را در رشته بازیگری و هنرهای نمایشی از مرکز علمی کاربردی هنر تهران اخذ نماید.

این انسان با اراده درحالیکه شرایط جسمی یک انسان کامل را نداشته است تاکنون در بیش از ۴۰ نمایش به ایفای نقش و کارگردانی پرداخته است که می توان به زینب، آیه های نی، لوس و ننر، قطعه هنرمندان و چرا بارون نمیاد اشاره کرد.

وی علاوه بر بازیگری و کارگردانی به امر نمایشنامه و فیلمنامه نویسی نیز مشغول بوده که می توان به پیوند با میوه خارجی ممنوع، صفرترین نقطه مرزی، آیه ای نی، لوس و ننر، قهوه خانه حیوانات، پیوند با میوه خارجی ممنوع و احمد و پری دریایی اشاره کرد.

همچنین بازی در سریال سفر به منظومه شمسی و ایفای نقش در فیلم کوتاه "راهی به سوی بهشت" و "سفر عشق و خدا اینجاست" از دیگر آثار امرالله جمالی می باشد که به آن ها افتخار می کند.

وی همچنین طی این مدت فعالیت خود در زمینه های هنری تئاتر توانسته به افتخاراتی دست یابد که مهم ترین آن ها عبارت از دیپلم افتخار بازیگری برای نمایش "قصه ما دروغ بود" در جشنواره تئاتر معلولان بندرعباس، مقام سوم بازیگری از جشنواره تئاتر معلولان یاسوج، مقام سوم بازیگری از جشنواره تئاتر معلولان بوشهر، مقام ویژه طراحی صحنه از جشنواره تئاتر بندرعباس و مقام دوم نوازندگی گروهی از جشنواره تئاتر یاسوج.

این بازیگر و کارگردان تئاتر پیرامون بهترین کاری که تاکنون در عمرش انجام داده به خبرنگار فارس گفت: بهترین کار خیری که تاکنون انجام داده و افتخاری که چندین سال است نصیبم شده، مشاوره جهت مناسب سازی مسیر تردد معلولان و جانبازان شهرداران مناطق ۹ و ۱۱ شهرداری شیراز بوده است، اتفاقی که خوشبختانه همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بزرگترین دغدغه و آرزویش این است که افراد دارای معلولیت بتوانند با آرامش خاطر و بدون دغدغه و موانع اداری و سازمانی در فضای شهری به امورات خود به راحتی بپردازند، گفت: در مورد اشتغال افراد دارای معلولیت همینقدر بگویم که بنده به دنبال طرحی هستم که با حضور همنوعانم با اجراهای  نمایش های خیابانی و صحنه ای و.... راه درآمدی را مهیا سازم تا ضمن اینکه مقوله هنر درمانی را دنبال کرده باشم، فرهنگ حضور افراد دارای معلولیت را نیز در جامعه امروزی فراهم آورم.

جمالی با اشاره به اینکه گروه هنری خوبی را به نام پژواک ۷ وابسته به جامعه معلولان ایران شعبه فارس را شکل داده و خود سرپرست و کارگردان آن گروه است، اظهار داشت: تا پیش از ۱۵ فروردین ماه سال جاری با گروه پژواک ۷ مشغول تمرین نمایشنامه طنز و موزیکال پیوند با میوه خارجی ممنوع بودیم که به دلیل بالا گرفتن شیوع کرونا و مطابق دستورالعمل تمرینات حضوری را تعطیل کرده و به صورت آنلاین و تصویری مشغول تمرین هستیم.

وی ادامه داد: این نمایشنامه همچون نمایشنامه های قبلی با حضور هنرمندان معلول می باشد که پس از خلاص شدن از شر ویروس منحوس کرونا چندین شب اجرا در تهران و سایر شهرهای کشور خواهیم داشت.

این هنرمند با اشاره به حادثه ای که سبب معلولیتش شده، گفت: پس از قطع عضو شدن و از دست دادن پایم، تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتم اما به جز اندک مستمری که داده می شود، هیچگونه حمایت دیگری نشده ام.

وی با بیان اینکه البته از طریق همین مستمری امرار معاش می کند، اذعان داشت: مدت هاست نیاز به خرید یک پای مصنوعی دارم که هزینه آن حدود ۲۵ میلیون تومان است که قادر به خرید آن نیستم.

جمالی از علاقه خود به کار کردن و درآوردن خرج زندگی اش گفت و عنوان کرد: متاسفانه کار خاصی برای وی در جامعه وجود ندارد و کارهایی نیز که وی امکان انجام آن را دارد، بسیاری از اوقات به دلیل معلول بودنش، او را نمی پذیرند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول