اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

ماراتن سخت تولید با قوانین دست و پاگیر/ موانعی که با عمل رفع می‌شوند

مواردی چون رابطه‌ها، سلیقه‌ی عملی کردن دستگاه‌ها و کارشناسان مشکلات پیش روی تولید و تولیدکنندگان لرستانی را دو چندان کرده است، آنها معتقد هستند« مسوولان و کارشناسان گوش شنوا برای حرف‌هایشان دارند، اما به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند.»

ماراتن سخت تولید با قوانین دست و پاگیر/ موانعی که با عمل رفع می‌شوند

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، طبق آمار مسوولان ۳۰ درصد واحدهای تولیدی استان تعطیل و ۷۰ درصد دیگر با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد در استان فعال هستند، هر چند فعالان این عرصه معتقد هستند که آمار ارائه شده از سوی مسوولان صحت ندارد و هفتاد درصد واحد‌های تولیدی استان تعطیل هستند و مابقی هم با ظرفیت کامل فعال نیستند.

موارد متعددی دست به دست هم داده تا موتور صنعت و اقتصاد استان آن‌طور که باید و شاید نچرخد و تولیدکنندگان در برهه‌های مختلف با موانع و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند، واقعیت این است که تولید کنندگان دل خوشی از اوضاع ندارند و از هر فرصتی برای بیان مطالبات خود استفاده می‌کنند.

به گفته تولید کنندگان مسوولان و کارشناسان گوش شنوا برای حرف‌های آنها دارند اما در عمل کردن راه خود را می‌روند و همین امر نارضایتی و دلسرد شدن فعالان این عرصه را به دنبال داشته است. 

با وجود اینکه بانک‌ها، تامین اجتماعی، مالیات  و قوانین دست و پاگیر همواره از سوی تولید کنندگان و کارشناسان به عنوان موانع تولید مطرح هستند، اما مواردی چون باندبازی، رابطه‌ها، سلیقه‌ی عملی کردن دستگاه‌ها و کارشناسان مشکلات پیش روی تولید و تولیدکنندگان لرستانی را دو چندان کرده است، تولید کنندگان لرستانی می‌گویند که مسوولان و کارشناسان گوش شنوا برای حرف‌هایشان دارند، اما به گونه دیگر عمل می‌کنند.

خبرگزاری فارس بنابر رسالت خود بارها و در گزارش‌های مختلف پای درددل فعالان عرصه تولید نشسته تا شاید مانعی از پیش پای این قشر مهم و تاثیر گذار در جامعه برداشته شود، اما به نظر می‌رسد مسوولان دغدغه چندانی برای رفع مشکلات نداشته به طوری که ظرف سال‌های اخیر شاهد خاموش شدن چراغ تولید بسیاری از واحدهای تولیدی استان بوده‌ایم. 

به بهانه شعار سال یعنی تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی سراغ چند تن از تولید کنندگان استان رفته تا علاوه بر پرداختن به موانع تولید راهکارهای آنها را برای مرتفع شدن مشکلات بازگو کنیم.

 

عارضه‌یابی وضع اقتصادی کشور

یکی از تولید کنندگان استان می‌گوید: نام‌گذاری چند سال اخیر با عناوین اقتصادی مانند اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید و امسال هم که تحت عنوان تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها نشان از عارضه‌یابی و آسیب شناسی صحیح از وضع اقتصادی کشور است.

به گفته محمد خاکی این نام‌گذاری‌ها بدین معنی است که بخش‌هایی از بدنه اجرایی و سازمان‌های دولتی، دستگاه‌های اجرایی همچنین نهادهای عمومی و هلدینگ‌های برگ همسویه مناسبی با راهبردهای تعیین شده نداشته و در این راستا گام برنداشته‌اند و یا اصولا فضای کسب و کار مناسب رشد و توسعه اقتصادی نیست.

وی می‌گوید: نام‌گذاری امسال در تداوم سال‌های گذشته بوده، با این تفاوت که نام گذاری سال جدید جزیی‌تر شده است و یک فرایند کامل را شامل می‌شود، تا با توجه به رفع موارد احصا شده نهایتا بتوان تولید را افزایش و ارزش افزوده ایجاد کرد.

این تولید کننده معتقد است: اگر نام‌گذاری سال‌ها را یک برنامه راهبردی فرض کنیم سال ۱۴۰۰ قدری به جزییات نیز پرداخته و عملیاتی‌تر شده است و این موضوع در سنوات گذشته بارها توسط بخش خصوصی به مسوولان گوشزد شده است، تا برای بهبود فضای کسب و کار کشور همه دستگاه‌های اجرایی مربوط و مرتبط با حوزه اقتصادی می‌بایست موانع را شناسایی و نسبت به رفع انها اقدام شود.

بررسی موانع تولید در لرستان

خاکی در ادامه صحبت‌های خود نوسانات اقتصادی و ارزی، نرخ تورم و سود بانکی، کالای قاچاق، عدم ثبات قوانین را از موانع تولید در کشور و به تبع آن در استان مطرح می‌کند و می‌گوید: نامساعد بودن فضای کسب و کار، تحریم‌ها، مالیات، امور گمرکی تامین اجتماعی و زیر ساخت‌ها را از دیگر موانع تولید در لرستان است.

به گفته وی در ارتباط با موضوع پشتیبانی لازم است فضای تولید تسهیل و مشوق‌های لازم تعیین و برقرار شود، همچنین منابع مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق سیستم بانکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تامین شود، دستگاه‌های اجرایی خدماتی نیز پشتیبانی و حمایت خود را در قالب شعار و نام‌گذاری سال اعلام کنند تا در پایان سال جاری بتوانیم شاهد تاثیر آن بر اقتصاد کشور باشیم.

این تولید کننده می‌گوید: مجوزهای کسب و کار برای شروع فعالیت، دسترسی آسان به منابع و مواد اولیه داخلی و خارجی، احیا ظرفیت‌های راکد و بلااستفاده، بخشودگی جرایم بیمه و مالیات همچنین بهره‌وری و رقابت پذیری از مشوق‌هایی است که می‌توان اشاره کرد.

 

نبود امنیت تولید کننده

علی پیری دیگر تولید کننده، قوانین دست و پا گیر و  مقررات ضد و نقیض در کشور و به تبع آن لرستان را مانعی برای رونق تولید عنوان می‌کند و می‌گوید: در این رابطه باید ضمن اصلاح قوانین با محوریت حمایت از تولید، زمان و هزینه صدور مجوزها را به حداقل رساند، البته این موضوع اراده جدی دولت و مجلس برای وضع قوانین مثبت و اجرای آنها را می‌طلبد.

به گفته وی نبود امنیت تولیدکننده از نظر اجتماعی و قضایی از دیگر موانع تولید در استان است در حالی که وجود امنیت اجتماعی و فضایی  باعث اعتماد و دلگرمی جهت رونق تولید می‌شود.

تامین نقدیگی از موانع تولید

این تولیدکننده می‌گوید: تأمین نقدینگی یکی از مشکلات مهم واحدهای تولیدی استان به‌ حساب می‌آید، به‌نحوی که امروز بخش زیادی از تولیدکنندگان نمی‌توانند این نیاز را از محل فروش محصول در بازار یا از طریق سیستم بانکی در زمان مقرر و با رقم مدنظر تأمین کنند، متأسفانه همین امر عاملی شده تا امکان فعالیت برای آنها سخت و حجم تولید هر روز کاهش پیدا کند و در نهایت تولیدکننده مجبور به تعطیلی واحد شود.

پیری بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی را از دیگر موانع تولید در استان مطرح می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر با تشدید مشکلات تولیدکننده امکان بازپرداخت بدهی‌های بانکی را نداشته و هر روز این بدهی‌ها به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، البته افزایش بدهی‌ها خود مانعی شده تا تسهیلات جدیدی در اختیار تولیدکننده قرارنگیرد.

 

قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی 

به گفته این تولید کننده چرخه معیوب اخذ مالیات بر ارزش افزوده نیز عاملی شده تا پرداخت مالیات برای تولیدکننده‌ای که هر روز با کاهش تولید و رکود فروش در بازار روبه‌رو است به‌صرفه نباشد.

وی افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی  را از موانع جدی رونق تولید در استان عنوان می‌کند و می‌گوید: عدم امکان مبادلات ارزی و مالی تولیدکنندگان با  کشورهای خارجی  یکی دیگر از مشکلات تولید است که این موضوع بر کاهش صادرات و تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان اثر مخرب و منفی گذاشته است.

رابطه مانع تولید در لرستان

عباس لاله دیگر تولید کننده لرستانی می‌گوید: متاسفانه در استان رابطه‌ها، طایفه بازی و رانت از موانع جدی تولید است، وجود این رابطه‌ها سبب شده کسی که تولیدکننده نیست وامی کلان دریافت و آن را در بخش دیگر هزینه کند و تولید کننده واقعی با بانک‌ها برای دریافت تسهیلات و تامین منابع مالی خود با مشکل مواجه باشد.

وی بیان می‌کند: در همین شهرک صنعتی ۲ خرم‌آباد  از ۱۵۰ واحد ۲۰ واحد یعنی معادل ۱۰ درصد فعال نیست اینها همه درد است، زیرا تولید و صنعت جایگاهی ندارد.

این تولیدکننده می‌گوید: قرار نیست من تولید کننده وکیل  یا پزشک خوبی باشم، من باید تولید کننده و کارآفرین خوبی باشم، متاسفانه ادارات تولیدکننده را به چشم جنایتکار می‌بینند زیرا سرمایه‌دار و کارخانه‌دار هستم در حالی که سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار با هم متفاوت هستند.

 

رفاقتی عمل کردن بانک‌ها و تامین اجتماعی

لاله از بانک‌ها به عنوان مانع اصلی تولید در استان یاد می‌کند و می‌گوید: بانک‌ها به شدت میلی و رفاقتی عمل می‌کنند، مالیات هم به عنوان دیگر مانع سلیقه‌ی عمل می‌کنند، تامین اجتماعی نیز بعد از بانک‌ها بی‌رحم ترین‌ها نسبت به کارآفرین و تولیدکنندگان هستند.

وی  قوانین کار را از دیگر موانع تولید در استان مطرح می‌کند و می‌گوید: در استان کمیته حل اختلاف میلی کار می‌کند و رابطه حکمفرما است این امر به ضرر تولیدکننده و کارآفرین است، قوانین داریم اما قوانین قهری بر علیه کننده کار استفاده می‌شود و این خود فشار زیادی را بر تولید کننده تحمیل می‌کند.

مسوولان فقط شنونده خوبی هستند

به گفته لاله مدیران و مسوولان هم صد درصد مقصر هستند حرف را می‌شنوند و در اصل بر علیه تو عمل می کنند، یعنی گوش شنوا خوبی دارند اما در عمل مقابل تولید کننده می‌ایستند در مجموع بهایی به تولید کننده داده نمی‌شود.

باند و باند بازی پاشنه آشیل تولید در لرستان

یکی دیگر از تولید کنندگان که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌گوید: متاسفانه گفتن واقعیت دشمن تراشی را به دنبال دارد، اما واقعیت این است که پاشنه آشیل تولید در لرستان باند و باند بازی و طایفه بازی است، موضوع دیگر اینکه مسوولان و کارشناسان تخصصی در حوزه صنعت و تولید ندارند.

وی معتقد است: قوانین بانک، تامین اجتماعی و مالیات برای همه در کشور یکسان است، اما در برخی استان‌ها با تولیدکننده‌ها راه می‌آیند در حالی که در لرستان اینگونه نیست.

این تولید کننده معتقد است: شرکت شهرک‌های صنعتی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صمت عمده‌ترین موانع تولید در لرستان هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول