اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

خط و نشان دستگاه قضا برای متخلفان انتخابات / کارکنان دولت از اقدام‌های شائبه برانگیز خودداری کنند

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان‌شرقی، گفت: توصیه می‌شود، اعضای شورای فعلی که داوطلب شرکت در انتخابات هستند و سایر کاندیداها همچنین کارکنان شهرداری داوطلب انتخابات شوراها از هرگونه اقدام شائبه برانگیز خودداری کنند.

خط و نشان دستگاه قضا برای متخلفان انتخابات / کارکنان دولت از اقدام‌های شائبه برانگیز خودداری کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد موقری در نشست ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی که با حضور مدیران شهرداری تبریز برگزار شد، اظهار داشت: انتخابات راه و رسم و مبنای عملی شدن شعار نقش مردم در تعیین سرنوشت نظام سیاسی و حاکمیت بوده و بر همین اساس موضوع پاسداری و صیانت از آن ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه با وجود دشمنان نظام جمهوری اسلامی موضوع انتخابات همیشه مورد توجه نهادهای بین‌المللی است، افزود: دشمنان نظام هر زمان به دنبال نقطه ضعفی هستند تا از آن علیه نظام جمهوری اسلامی و ایجاد هجمه علیه انتخابات استفاده کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: با توجه به این مسائل یکی از وظایف اصلی نهادهای دولتی و عمومی جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است که قوه قضائیه نیز در کنار صیانت و حفظ سلامت انتخابات بر آن تاکید دارد.

وی بیان کرد: در راستای آزادی اجتماعی و اطمینان خاطر رای‌دهندگان لازم است تا برای پاکسازی محیط و فضای انتخاباتی اقداماتی انجام شده و از هرگونه عمل مخاطره‌آمیزی که آزادی و سلامت انتخابات را زیرسوال می‌برد جلوگیری شود، این موضوع یکی از اولویت‌های اساسی قوه قضائیه بوده و در راستای تحقق این مسئله ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی تشکیل و گام‌هایی برداشته شده است.

موقری با بیان اینکه بر اساس تجربه سال‌های گذشته نگرانی‌هایی در خصوص سوءاستفاده از امکانات دولتی و نهادهای عمومی به‌خصوص در بحث انتخابات شورای شهر وجود دارد، اضافه کرد: ضرورت دارد، مدیران حراست دستگاه‌های دولتی و عمومی با توجه به تجربیات دوره‌های گذشته اقدامات لازم را برای پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات انتخاباتی در مجموعه خود به عمل آورند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان شرقی، تاکید کرد: هدف قانونگذار از تشکیل شوراهای اسلامی، توسعه شهرها و روستاها بوده نه برخی اقدامات از جمله  دخالت در عزل و نصب‌ها که متاسفانه در دوره‌های گذشته شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه قانون در هر حالتی فصل‌الخطاب بوده و باید رعایت شود، ادامه داد: صیانت و حفاظت از آزادی و سلامت انتخابات و امانتداری و حفاظت از آرای مردمی جزو اولویت‌های دستگاه قضایی است.

موقری ادامه داد: با هرگونه سوءاستفاده از اموال عمومی و بیت‌المال و سوءاستفاده از مقام و موقعیت اجتماعی و جایگاه دولتی علیه یا له کاندیداها، تخریب وجهه نامزدها در فضاهای عمومی و اجتماعی، تخریب وجهه نظام و دستاوردهای نظام به منظور تبلیغات، سوءاستفاده از اقوام و فرق و مذاهب در راستای اهداف انتخاباتی و ایجاد بی‌نظمی و تخریب ستادها و صندوق‌های انتخاباتی قاطعانه برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون برای هرگونه استفاده از امکانات و اموال دولتی و حتی دخالت مراجع دولتی در انتخابات مجازات حبس تعیین شده است، تصریح کرد: برای آغاز فعالیت‌های تبلیغاتی زودهنگام در انتخابات ریاست جمهوری، انجام هرگونه فعالیت انتخاباتی کارمندان دولت در ساعات اداری و سوءاستفاده از امکانات و اموال دولتی وزاتخانه‌ها و موسسات وابسته به دولت و نهادهای عمومی از یک ماه تا 6 ماه حبس تعیین شده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری از منظر نهادهای نظارتی، مردم و کاندیداها در معرض اتهام و تهمت بوده و هرگونه اقدام از طرف اعضای شورای فعلی داوطلب انتخابات و کارمندان شهرداری که برای حضور در انتخابات داوطلب شده‌اند که شائبه انتخاباتی داشته باشد، عملکرد شهرداری را زیرسوال خواهد برد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود، اعضای شورای فعلی که داوطلب شرکت در انتخابات هستند و کارمندان شهرداری داوطلب انتخابات از هرگونه اقدام که شائبه تبلیغات انتخاباتی داشته و بیانگر سوءاستفاده از امکانات شهرداری در راستای تبلیغات باشد، پرهیز کنند.

موقری خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی تلاش دارد در حد تذکر با تخلفات برخورد کند اما در صورتی که تذکرات مورد توجه قرار نگیرد و شاهد سوءاستفاده از امکانات شهرداری و دولتی و استفاده ابزاری از وظایف شهرداری باشیم قطعا با تشکیل پرونده قضایی بر اساس قانون قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های سیستم جامع اطلاعات مردمی (www.sajam.scpd.ir) در راستای پیشگیری از وقوع جرائم و رسیدگی سریع و قاطع به تخلفات و جرائم بیان کرد: سامانه سجام در کنار ستاد پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی بوده و آماده دریافت هرگونه تخلفات و جرائم انتخاباتی است و مردم می‌توانند تخلفات انتخاباتی را از طریق این سامانه اعلام کنند.

انتهای پیام/60025/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول