اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

زمان واردات اولین محموله واکسن بخش خصوصی/ تضمین وارد نشدن واکسن‌های وارداتی به بازار سیاه چیست؟

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: شرکت های تولید کننده واکسن کرونا تنها در صورت مجوز وزارت بهداشت با خریداران واکسن بخش خصوصی وارد مذاکره می شوند.

زمان واردات اولین محموله واکسن بخش خصوصی/ تضمین وارد نشدن واکسن‌های وارداتی به بازار سیاه چیست؟

ناصر ریاحی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد واردات واکسن توسط بخش خصوصی، گفت: واکسن‌های کرونای وارداتی توسط بخش خصوصی از واکسن های استرازانکای هند و اسپوتنیک روسیه تامین می شود و خرید این واکسن ها از طریق کوواکس انجام نمی شود؛ زیرا کوواکس واکسن کرونا را از کمپانی های معتبر تولید کننده واکسن  در سراسر دنیا خریداری می کند و فقط با دولت ها برای فروش آن مذاکره و معامله می کند. 

وی افزود: برای خرید واکسن کرونا توسط بخش خصوصی، وزارت بهداشت مجوزی خطاب به شرکت های تولید کننده و فروشنده  واکسن صادر می کند مبنی بر اینکه خریدار بخش خصوصی مجاز به خرید واکسن است اما واکسیناسیون و سایر امورات مربوط به واکسن توسط وزارت بهداشت انجام خواهد شد. 

* مجوز رسمی واردات واکسن برای بخش خصوصی صادر شده است

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که براساس برخی اطلاعات ظاهرا علیرغم مقدمات انجام شده برای خرید واکسن توسط بخش خصوصی هنوز مجوز رسمی خرید این واکسن ها صادر نشده است، گفت: خیر، شرکت های وارد کننده واکسن بخش خصوصی،  قبل از هر اقدامی باید یک نامه ای از وزارت بهداشت به کمپانی های بزرگ فروش واکسن و حتی خرده فروشی های واکسن ارائه دهند مبنی بر اینکه  مجوز خرید واکسن را از سوی وزارت بهداشت کشور خود را دارند. 

وی افزود: کمپانی های فروش واکسن تحت این شرایط یعنی با ارائه نامه یا مجوزی مبنی بر اینکه این شرکت مجاز به خرید است و تحت نظارت وزارت بهداشت توزیع واکسن های خریداری شده انجام می شود، با شرکت‌های خصوصی خریدار واکسن وارد مذاکره می شوند. 

ریاحی بیان داشت: بنابراین ارائه این نامه به هر شرکت واردکننده  به مفهوم موافقت برای واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی است. 

* قیمت احتمالی واکسن کرونا حدود 250 هزار تومان است

وی در مورد قیمت تمام شده واکسن وارداتی کرونا بیان داشت: قیمت تمام شده آن هنوز بصورت دقیق مشخص نشده است زیرا علاوه بر هزینه خرید واکسن هزینه های دیگری از قبیل هزینه حمل، هزینه گمرک و هزینه نگهداری نیز باید به آن اضافه شود اما براساس برآورد اولیه قیمت تمام شده واکسن کرونا حدود 200 الی 250 هزار تومان است. 

* زمان دقیق واردات اولین محموله  واکسن بخش خصوصی هنوز مشخص نیست

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در مورد زمان دقیق واردات اولین محموله واکسن کرونا توسط بخش خصوصی، اظهار داشت: اولین محموله واکسن کرونای وارداتی توسط بخش خصوصی دو هفته پس از دریافت کلیه مجوزها و تامین ارز و ارسال ارز برای خریدار،  به کشور وارد می شود و سپس سایر محموله های واکسن خریداری شده توسط بخش خصوصی به کشور وارد خواهد شد اما چون بخشی از این موارد خارج از اراده خریدار است بنابراین بصورت دقیق نمی توان زمان واردات اولین محموله را تعیین کرد. 

* توقف واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی در صورت ورود واکسن تولید داخل به بازار

وی اظهار داشت: شرکتهای بخش خصوصی فروشندگان زیادی را برای فروش واکسن در سطح دنیا پیدا کرده اند اما طبیعتا واردات آن با احتیاط انجام می شود زیرا با محض ورود تولیدات داخلی واکسن به بازار، بخش خصوصی واردات واکسن را متوقف می کند زیرا قطعا واکسن تولید داخل با قیمت مناسب تر عرضه خواهد شد و دسترسی آن نیز برای مردم آسان تر خواهد بود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات واکسن کرونا توسط شرکت های غیر دارویی نیز امکان پذیر است، گفت: خیر، طبیعتا این امکان برای شرکت های غیر دارویی وجود نخواهد داشت و شرکت های غیردارویی حتی مجاز به واردات قرص مسکن هم نیستند. 

* واردات واکسن کرونا توسط شرکت های با سابقه بخش خصوصی

وی افزود: واکسن کرونا را شرکت های  با سابقه دارویی وارد می کنند که علاوه بر مجوز واردات دارو مجوز واردات و فعالیت روی داروهای بیولوژیک را نیز دارند و مسئول فنی و کارشناس این داروها در شرکت وجود دارد و طبیعی است که واکسن های وارداتی تایید سازمان بهداشت جهانی را دارد. 

ریاحی بیان داشت: تمام واکسن های وارداتی کشور از جمله واکسن های هپاتیت، سه گانه، چهارگانه و پنج گانه، مننژیت و امثال آنها توسط بخش خصوصی وارد کشور می شود و اگر قرار است این واکسن ها به صورت سراسری تزریق شود، معاونت بهداشت وزارت بهداشت واکسن ها را از بخش خصوصی خریداری می کند و روند مصرف آن زیر نظر وزارت بهداشت خواهد بود. 

* واکسن کرونای وارداتی بخش خصوصی در گمرک تحویل وزارت بهداشت می شود

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که واکسن کرونای وارداتی توسط بخش خصوصی وارد بازار سیاه نشود، گفت: واردات این واکسن به این صورت نیست که بخش خصوصی این واکسن ها را برای خود وارد کند و یا به پرسنل خود تزریق کند، قطعا واکسن های وارداتی در گمرک تحویل وزارت بهداشت یا مرجعی می شود که وزارت بهداشت تعیین کرده است. 

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: نه شرکت ها امکان نگهداری این واکسن ها را دارند و نه پرسنلی برای تزریق دارند، ضمن اینکه تزریق واکسن کرونا باید به صورت سراسری انجام شود و و اطلاعات مربوط در سامانه وزارت بهداشت ثبت می شود تا هم مشخص شود که واکسن کرونا به چه افرادی تزریق شده و هم عوارض احتمالی تزریق این واکسن ها بررسی شود. 

وی با بیان اینکه چنین امکاناتی اصلا در اختیار بخش خصوصی نیست ، بیان داشت: با توجه به اهمیت بخش تولید و در راستای جلوگیری از توقف بخش های تولیدی و اهمیت فعال بودن بخش های تولیدی در راستای تامین معیشت مردم مقرر شده تا واکسن های وارداتی بخش خصوصی برای کارگران واحدهای تولیدی تزریق شود. 

وی در پاسخ به این سوال که مردم معتقدند که بخش خصوصی کاری را بدون منفعت مالی انجام نمی دهد و چه توضیحی در این رابطه دارد، بیان داشت: این کم لطفی است، زیرا در این شرایط ریسک های احتمالی بر سر را وارد کنندگان وجود دارد. 

* واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی در استای عمل به مسئولیت اجتماعی

ریاحی بیان داشت: شرکت های خصوصی تولیدی، خدماتی و وارداتی دارای مسئولیت اجتماعی هستند و در بسیاری از موارد و در گذشته این قبیل کارها را انجام داده اند بطوری که همین الان هم بسیار از شرکت های خصوصی داروهای ضروری و مورد نیاز مردم را وارد کرده اند و این داروها در جامعه توزیع شده و به مصرف رسیده اما هنوز ارز آن را از دولت نگرفته اند. 

وی افزود: این در حالی است که با تغییرات نرخ ارز که همیشه احتمال آن وجود دارد این شرکت های وارد کننده متضرر می شوند و این اتفاق نیز افتاده اما بنا به مسئولیت اجتماعی شرکت های دارویی از توزیع آن به جامعه دریغ نکرده اند. 

ریاحی بیان داشت: کسی که وارد حوزه سلامت می شود نمی تواند به پول فکر کند و نمی شود دارویی داشته باشد و بداند که افرادی به علت عدم مصرف آن دارو دچار آسیب یا مرگ می شود اما آن دارو را به علت منفعت مالی در اختیار جامعه قرار ندهد. 

وی با تاکید بر اینکه واردات واکسن در شرایط فعلی کار پرریسک و سختی است،  گفت: اما واردات واکسن کرونا در شرایط فعلی توسط بخش خصوصی در راستای منفعت جامعه انجام خواهد شد.  

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول