اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

دادستان کل کشور:سوءاستفاده کنندگان از قدرت و تضییع کنندگان حقوق عامه حتی بعد از مسئولیت محاکمه می شوند

دادستان کل کشور، گفت: اگر فردی در گذشته مسؤولیت و قدرتی داشته است و از قدرت خود سوءاستفاده کرده و موجبات تضییع حقوق عامه را فراهم آورده است باید به آن رسیدگی شود؛ باید این قبیل افراد و هرکسی که به حقوق عامه ضربه زده است به پای میز اجرای عدالت کشانده شود.

دادستان کل کشور:سوءاستفاده کنندگان از قدرت و تضییع کنندگان حقوق عامه حتی بعد از مسئولیت محاکمه می شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در مراسم افتتاح دادسرای عمومی و انقلاب لواسانات اظهار کرد: امیدوارم خروجی این افتتاح موجب رضایت خاطر مردم شده و اجرای عدالت به شکل جدی ادامه یابد.

وی گفت: قطعاً وجود یک مجموعه قضایی کارآمد می‌تواند هم در اجرای عدالت و هم در رفاه مردم کارگشا باشد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه باید آثار و تبعات افتتاح این دادسرا را به طور ملموس در بین مردم شاهد باشیم، ادامه داد: در رأس دادسرا دادستانی قرار می‌گیرد که مدعی‌العموم است و وظایف و تکالیف متعددی دارد که علاوه بر رسیدگی به شکایات مردمی باید خودش به عنوان مدعی حقوق مردم به میدان آمده و با تعدیات و تظلمات به حقوق عامه برخورد کند.

حجت الاسلام منتظری اضافه کرد: دادستان را به عنوان قاضی ایستاده می‌شناسند و این تعبیر به این معنا است که شخص دادستان باید همیشه در صحنه بوده و در بین مردم باشد.

وی افزود: مدعی‌العموم وظیفه دارد که دائم مجموعه و حوزه قضایی تحت نظرش را رصد کند تا ببیند اگر در جایی ظلمی انجام گرفته و حقوق عامه مورد تضییع است بلافاصله وارد شود و اجازه ندهد امر خلاف عدالتی محقق شود.

دادستان کل کشور به وظیفه همه دستگاه‌ها در صیانت از حقوق عامه اشاره کرد و افزود: اگرچه بر اساس قانون اساسی احیای حقوق عامه بر عهده دستگاه قضایی است؛ اما همه باید بدانیم که صیانت از حقوق عامه و حراست و دفاع از آن بر عهده همه قوا و دستگاه‌ها است و هرکدام به نحوی وظیفه دارند در صیانت از حقوق عامه تلاش کنند به طوری که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به شکل مستقیم در حفظ و حراست از حقوق عامه دارای تکلیف هستند.

حجت الاسلام منتظری عنوان کرد: مسائلی همچون منابع طبیعی، جنگل‌ها، اراضی ملی و موارد دیگر بخشی از حقوق عامه است و از نسل‌های گذشته وجود داشته و باید در اختیار آیندگان قرار گیرد و نباید عده‌ای با سوءاستفاده از قدرت به حقوق عامه مردم تعدی کنند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال ساخت و ساز برج و هتل در بستر رودخانه و در حریم اراضی ملی، تعدی و تجاوز به حقوق عامه است و نباید به این تعدیات اجازه فعالیت داد البته کسی مخالف توسعه و رشد و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری نیست، اما هرگونه ساخت و ساز و فعالیتی باید در چارچوب قانون و ضوابط باشد.

دادستان کل کشور خطاب به دادستان جدید لواسانات و همکاران قضایی دادگستری، گفت: باید با هرکسی که می‌خواهد از قدرت و ثروت خود سوءاستفاده کند برخورد کنید چه آن قدرت سیاسی باشد و چه قدرت مالی و امثال آن، هم مقامات قضایی و هم مقامات اجرایی باید با یکدیگر همکاری کنند و مانع هرگونه تعدی و تجاوز شوند.

حجت الاسلام منتظری خاطرنشان کرد: آقای دادستان هم وظیفه دارد در راستای وظایف قانونی خود در کنار مقامات اجرایی با هم‌اندیشی و هم‌افزایی پدیده‌های غیرقابل قبول و مضر به حقوق مردم و شناسایی و با آن‌ها برخورد کند.

وی در ادامه بر اهمیت پیشگیری از تخلفات و جرایم تأکید و بیان کرد: نسبت به آن ساخت و ساز‌ها و تعدیاتی که تاکنون انجام نگرفته باید اقدامات پیشگیرانه انجام پذیرد؛ چراکه ممکن است با یکسری اقدامات پیشگیرانه بسیاری از تخلفات و جرایم رخ ندهد لذا یکی از برنامه‌های دادستان باید این باشد که با برنامه‌ریزی و هم‌فکری با دیگر بخش‌ها اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهد.

دادستان کل کشور ابراز کرد: نسبت به آنچه از تخلفات و یا جرایم در حال وقوع بوده باید گفت که لازم است، هرچه زودتر جلوی این قبیل مسائل گرفته شود، نباید اجازه دهند که به عنوان مثال ساختمانی احداث شود و پس از تکمیل شدن آن مسؤولان به فکر چاره و برخورد با آن باشند.

حجت الاسلام منتظری مطرح کرد: سیاست قوه قضائیه برخورد با کسانی که ترک فعل دارند جدی بوده و این سیاست را در دستور کار خود قرار داده، چون بر اساس قانون ترک فعل جرم و اگر در گذشته هم ترک فعلی انجام گرفته است باید تعقیب و به آن رسیدگی شود.

وی تأکید کرد: اگر فردی در گذشته مسؤولیت و قدرتی داشته است و از قدرت خود سوءاستفاده کرده و موجبات تضییع حقوق عامه را فراهم آورده است باید به آن رسیدگی شود؛ باید این قبیل افراد و هرکسی که به حقوق عامه ضربه زده است به پای میز اجرای عدالت کشانده شود.

دادستان کل کشور اعلام کرد: این را همه باید بدانند که قوه قضاییه به صورت جدی به میدان آمده است تا حقوق عامه را احیاء کند و با تدبیر به دنبال برخورد با متجاوزان به بیت‌المال است.

حجت الاسلام منتظری اضافه کرد: تأکید بنده به همکاران قضایی لواسانات این است که با برنامه‌ریزی و تدبیر و گام به گام مسائل را بررسی و شروع به کار کنند و بدانید که شما حمایت دستگاه قضایی را در این مواقع خواهید داشت؛ هیچ‌گاه نترسید و اگر دیدید مقامی یا فردی با رانت، سفارش و یا موارد دیگر در حال سوءاستفاده از منصب و قدرت و پول خود است حتما آن را پیگیری کرده و با آن برخورد کنید.

وی اظهار کرد: اجرای قانون، عدالت و مبارزه با فساد در هر سطحی و برای هر مقامی که باشد جزو اولویت‌های دستگاه قضایی است و قوه قضاییه وظیفه دارد به عنوان دستگاه عدلیه با هرچیزی که مانع و مخالف اجرای عدالت است برخورد کند، چون ما معتقدیم که مردم باید شیرینی عدالت را بچشند و از اجرای آن احساس رضایت کنند.

دادستان کل کشور عنوان کرد: شما همکاران در اجرای عدالت قاطعانه پیش بروید و به حاشیه‌ها هم توجهی نکنید، کارتان مستند به قانون و ادله و اسناد باشد و بدانید که در اجرای عدالت خداوند یاری‌گر شما و دستگاه قضایی پشتیبان شما است و ان شاءلله آن روزی خواهد رسید که این منطقه خالی از هرگونه تخلفات و تعدیات باشد.

حجت الاسلام منتظری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ارتباط گسترده با مردم اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند که قوه قضاییه پشتیبان آن‌ها است و اجازه نخواهد داد ظلمی در حق کسی انجام گیرد؛ باید با مردم ارتباط و تعاملتان افزایش یابد و به طوری که مردم اگر تخلف و یا تضییع حقوق بیت‌المال را در جایی مشاهده کردند بتوانند به راحتی به شما مطالب را گزارش دهند، چون اطلاعات مردمی و گزارشات آن‌ها برای شما بسیار مفید بوده و لازم است برای این کار یک خط دسترسی آسان ایجاد شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود به سلامت دستگاه قضایی اشاره و عنوان کرد: سلامت قوه قضاییه به مراتب مهم‌تر از سلامت دیگر دستگاه‌ها بوده، چون وظیفه اول قوه قضاییه مبارزه با فساد است و اگر خود دستگاه قضایی سالم نباشد نمی‌تواند به درستی با فساد برخورد کند و لازمه این سلامت هم توجه به نفس خود بوده و در این ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مغتنمی است که انسان به خود بپردازد و نفس خود را در مقابل وسوسه‌های شیطانی تقویت کند.

در پایان مراسم افتتاح دادسرای عمومی و انقلاب لواسانات با حضور حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور و محمد جواد حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد، حوزه قضایی لواسانات به دادگستری ارتقاء یافت و با اهدای حکمی عباس نوروزی به عنوان اولین دادستان عمومی و انقلاب بخش لواسانات معارفه شد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول