اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

انتقاد آمریکا از طرح روسیه برای محدود کردن دسترسی به دریای سیاه

آمریکا از تصمیم روسیه برای محدود کردن دسترسی به بخش‌هایی از دریای سیاه انتقاد کرد و آن را اقدامی «تنش‌‌زا» توصیف کرد.

انتقاد آمریکا از طرح روسیه برای محدود کردن دسترسی به دریای سیاه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آمریکا اعلام کرد تصمیم روسیه برای بستن بخش‌هایی از دریای سیاه به روی کشتی‌های خارجی را تلاش در جهت بی‌ثبات کردن اوکراین می‌داند.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از قصد روسیه برای جلوگیری از تردد کشتی‌های خارجی در بخش‌هایی از دریای سیاه ابراز نگرانی کرد. او گفت: «این یک اقدام تنش‌زای دیگر از مجموعه تلاش‌های فعلی مسکو برای تضعیف اوکراین و بی‌ثبات کردن آن است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «ما از اوکراین بابت پیشه کردن خویشتن‌داری در برابر اقدامات تحریک‌آمیز روسیه تشکر  کرده و از روسیه می‌خواهیم سیاست تعرض به کشتی‌ها در منطقه رامتوقف کرده و تصمیمش برای تقویت تشکیلات نظامی خود در امتداد مرز اوکراین و کریمه اشغالی را به عقب برگرداند.»

وزارت دفاع روسیه هفته پیش با انتشار نشریه‌ای اعلام کرد از تاریخ ۲۴ تا ۳۱ آوریل به کشتی‌های جنگی خارجی و سایر انواع کشتی‌های خارجی اجازه عبور از آب‌های سرزمینی روسیه در سه منطقه از دریای سیاه داده نخواهد شد.

در این نشریه خاطرنشان شده بود روسیه از تردد کشتی‌ها در تنگه کرچ جلوگیری نخواهد کرد و مناطق ممنوعه همگی در داخل آب‌های سرزمینی روسیه هستند.

«نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه در همان روز خاطرنشان کرد که روسیه متوجه تشدید تحرکات نظامی ناتو و به خصوص آمریکا در مجاورت مرزهای روسیه در دریای سیاه شده است.

او گفت: «سئوال اینجا است که آمریکا در دریای سیاه چه کار دارد؟ اگر بسیاری از آمریکایی‌ها اصلاً نمی‌دانند این دریا کجا واقع شده، آمریکا در حال پیگیری چه منافع ملی در اینجا است؟»

این مقام امنیتی روسیه تأکید کرد که روسیه مجبور است به منظور حصول اطمینان از امنیت در مرزهای خود تدابیری اتخاذ کند اما همزمان از انجام گفت‌وگو در این زمینه نیز استقبال می‌کند.

در روزهای گذشته آمریکا و متحدانش اقداماتی تحریک‌آمیز را به بهانه «حمایت از اوکراین» در دستور کار قرار داده‌اند. در همین زمینه منابع خبری گزارش دادند یک فروند هواپیمای «سی -۱۳۰» نیروی هوایی آمریکا اخیرا در یک پایگاه هوایی در «کی‌یف» فرود آمد. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است.

با این حال پنجشنبه شب پنتاگون از تصمیم خود برای اعزام دو ناوشکن آمریکایی به دریای سیاه در بحبوحه افزایش تنش میان اوکراین و روسیه، عقب‌نشینی کرد. اما به گفته «کریستینا کوین» سرپرست سفارت واشنگتن در کی‌یف، آمریکا امکان افزایش حضور نظامی خود در اوکراین را در صورت نیاز مورد بررسی قرار خواهد داد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول