اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بقعه «شاه زندو» قطب مهم گردشگری در دل بیرم فارس

سیدعلی اکبر عفیف‌الدین ملقب به شاه زندو، از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است که به استناد مورخان، اسلام‌پذیری در جنوب ایران مرهون تلاشها و مبارزات ,وی بوده و آرامگاه این امامزاده بزرگ در مرکز شهر بیرم فارس واقع شده است.

بقعه «شاه زندو»  قطب مهم گردشگری در دل بیرم فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بر اساس منابع موجود، ابراهیم بن مرتضی بن حسین الاصغر ابن معون بن مهدی بن حسن بن جعفرابن موسی کاظم (علیه السلام)  ملقب به شاه زندو، در سال ۳۴۴ هـ.ق متولد و در سال ۴۳۲هـ.ق در بیرم وفات می‌یابد. 

بقعه تاریخی و زیبای امامزاده شاه زندو(سید عفیف الدین) در ابتدای ورودی شهر بیرم لارستان واقع شده است.

سیدعفیف‌الدین، سال۳۵۰ هـ.ق از مکه معظمه به لارستان می‌آید و با توجه به متن تذکره‌های وی ۲۴۰۰۰ نفر به دین مبین اسلام رهنمون می‌شود، شرح مبارزات و تلاش‌های سپاهیان اسلام در این ناحیه در تذکره شاه زند یا غزوه نامه شاه زندو آمده است. 

سید عفیف الدین پس از چندین جنگ و فتح سرزمین‌های فارس آنها را وقف می‌نماید. وجه تسمیه نام ایشان(زندو) به معنی آتش تیز به این دلیل است که ایشان مانند آتش تند و تیز در پیکار، به گبران و مخالفان حمله می‌کرده است. 

معماری این بقعه در نوع خود بسیار زیبا و خاص است، ورودی امامزاده از ضلع شمالی است و حیاط مصفای امامزاده دارای یک حوض در وسط و رواق‌هایی در اطراف است.

 قبر و ضریح امامزاده بازسازی و سقف اتاق ضریح آینه‌کاری شده است و دو طرف اتاق ضریح در شرق و غرب به صورت قرینه بنای مسجد است که با ستون‌های حجیم مکعب و تویزه و عرقچین مزین شده آبی رنگ است.

 نمای خارجی گنبد به صورت کله قندی و آبی رنگ است، نمای بیرونی بنا، آجرکاری شده و بنای داخلی به سبک رومی و سیمانی است و درب ورودی امامزاده ۴۰۰ سال قدمت دارد که منبت‌کاری شده و دارای نقوش هندسی است و فضای سبز جلوی امامزاده نیز فضایی جذاب جهت استفاده زائران است.

بر اساس اطلاعات موجود، در بقعه قرآنی منسوب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) وجود داشته که این قرآن در ۵۷۰ صفحه بر روی پوست آهو نوشته شده و خط آن کوفی است، در هر برگ آن بین ۷ تا ۸ سطر آیات نوشته شده، متاسفانه این قرآن در سال ۱۳۷۸به سرقت رفته و تنها تصاویری از آن موجود می‌باشد. 

ضریح این امامزاده در اصفهان و به دست هنرمندان این دیار ساخته شده، یک شعر ۱۶ بیتی نیز روی کتیبه بالای ضریح نوشته است.

درب ورودی بقعه شاه زندو متعلق به سال ۹۹۷ هجری قمری است که از چوب گردو و در هند ساخته شده و برای نصب به بیرم آورده شده است.

مرمت و بازسازی شبستان و بنای این بقعه متبرکه در سال ۹۵ توسط میراث فرهنگی لارستان انجام شده و این مکان به عنوان یک قطب گردشگری در لارستان مطرح است.

این امامزاده در ۲۵ آبان سال ۸۴ به شماره ۱۳۷۵۲ به ثبت آثار ملی رسیده است.

انتهای پیام/ن/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول