اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

غول‌های صنعتی که هوای مردم ایلام را ندارند!/ از تخریب جنگل تا خاک زاگرس

صنایع تولیدی ایلام علاوه بر ایجاد اشتغال‌ و رونق اقتصادی در سایه‌ی بی‌توجهی‌ها به بحرانی جدی برای محیط زیست تبدیل شده‌اند و هوا را آلوده می‌کنند.

غول‌های صنعتی که هوای مردم ایلام را ندارند!/ از تخریب جنگل تا خاک زاگرس

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، یکی از موضوعات تکراری صنایع آلایندگی مواد ناشی از تولید محصولات این کارخانه‌هاست که هرساله در حال افزایش است؛ کارخانه‌هایی که تاسیس آنها هرچند باعث اشتغال زایی و کمک اقتصادی به استان محروم ایلام می‌شود، اما در همین حین تخریب محیط زیست و آسیب رسیدن به طبیعت و عوامل انسانی را نیز به دنبال دارد.

زمانی مسوولان در نشست‌ها و جلسات مختلف در حال بررسی عوامل این آلودگی‌ها و راهکارهایی برای مسئله محیطی هستند که دیگر جانی برای طبیعت، آرامشی برای پرندگان، حیوانات و گیاهان نمانده است و در همین سایه بی‌توجهی‌های مسوولین قطعاً در آینده باید با فاجعه انسانی نیز روبرو شد.

قطعاً استان ایلام محروم و کوچک در آینده دچار آلودگی‌های نه تنها زیست محیطی بلکه آلایندگی‌های هوا خواهد شد؛ استانی که نه صنعتی است و نه مدرن چرا باید با این همه آلایندگی‌ها روبرو باشد و در آینده از آن به عنوان استانی آلوده نام ببرند.

چندی پیش افشار خسروی‌زاد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام با ورود به ماجرای آلایندگی‌ها به عنوان مدعی‌العموم از مسوولان صنایع تولیدی خواست ظرف مدت معین نسبت به رفع آلایندگی‌ها اقدام کنند با این حال بی‌توجهی مدیران صنایع برای رفع این آلودگی‌های زیست محیطی کماکان مشهود است.


آلودگی‌های زیست محیطی شرکت پتروشیمی

عباس خانمحمدی رئیس شورای اسلامی شهر چوار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: پایشی که قبلاً توسط محیط زیست انجام شده نشان از بالا بودن گوگرد در خروجی فلر شرکت پتروشیمی داشته و از طرفی نیز پساب هم بسیار اسیدی بوده است.

وی افزود: رهاسازی پساب در ضلع غربی پتروشیمی ایلام موجب آلودگی خاک و رودخانه اطراف شده و حتی در مسیر این پساب کشاورزی‌ها انجام می‌گیرد که این آلایندگی مجتمع بر زیستمندان منطقه هم باید بررسی شود که زیان‌های بیشماری به بار آورده است.

رئیس شورای اسلامی شهر چوار گفت: در چند ماه گذشته جلساتی با مدیران پتروشیمی برای نصب و راه اندازی پایش آلودگی هوا در فرمانداری شهرستان چوار برگزار شد و با مساعدت اعضای شورای شهر و شهرداری مصوبه برای استقرار این ایستگاه صورت گرفت اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

پتروشیمی به تعهدات خود عمل نمی‌کند

خان‌محمدی ادامه داد: پتروشیمی تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده و حتی در خصوص مسوولیت‌های اجتماعی اقدامی صورت نداده است چه برسد به اینکه بخواهد رفع خسارت کند.

وی افزود: شهر چوار و تعداد زیادی از روستاها در اطراف شرکت پتروشیمی واقع شده‌اند که می‌تواند سلامت مردم و ساکنین این منطقه را تهدید کند.

رئیس شورای اسلامی شهر چوار گفت: از مهمترین مولفه‌هایی که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد سلامت مردم است که به نظر می‌رسد مشکل آلایندگی پتروشیمی با اصلاح فنی خط تولید و خوراک پتروشیمی و همچنین کاهش و جلوگیری از ورود آلاینده‌ها در محیط تا حدودی قابل حل است.

بی‌توجهی به عوامل تخریب محیط زیست

صیدی فعال محیط زیست گفت: کانون‌های مردم نهاد تاکنون اقدام به تذکر به صنایع تولیدی مخرب کرده‌اند که با انتشار عکس و فیلم به مجموعه سرمایه تولیدی اعلام کردیم که این مجموعه باعث تخریب محیط زیست شده و سازمان محیط زیست هم پیگیری این موضوع بوده اما هنوز اقدامات خاصی صورت نگرفته است.

وی افزود: قطعاً صنایع تولیدی در سطح ایلام باعث آلایندگی‌های شدید برای محیط زیست(گیاهان، جانوران و حتی انسان) خواهد شد و متاسفانه استانداردهای لازم نیز در این خصوص رعایت نشده است.

 این فعال محیط زیست ادامه داد: از مسوولین می‌خواهم که صنایع تولیدی، استاندارد لازم را رعایت کنند؛ اگر قرار است جاده‌ سازی در محیط انجام دهند یا کارخانه ایجاد شود ملاحظات زیست محیطی رعایت شود.

شرکت پالایش گاز متعهد به حفظ محیط زیست است!

کرمیان مدیر روابط عمومی پالایشگاه گاز ایلام گفت: ۱۰ میلیارد ریال به منظور انجام اقداماتی مانند احداث تصفیه خانه پساب، ارتقا سرانه فضای سبز تا ۹۸ درصد، بازچرخانی آب، چندین پروژه پژوهشی و... در سه حوزه آب، هوا و خاک تحت حفاظت زیست محیطی هزینه شده است.

وی افزود: شرکت پالایش گاز ایلام متعهد به حفظ محیط زیست است و خود عاملی برای آلایندگی نیست و در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ با در مدار قرار گرفتن واحد الفین پتروشیمی ایلام، محصولات پالایشگاه گاز به صورت منقطع به آن مجتمع ارسال شده و دود مشعل کاهش یافته که امید است با ارتقا پایداری تولید در واحدهای تازه راه اندازی شده پتروشیمی ایلام، پیوستگی لازم در دریافت خوراک ایجاد شده و مانع از ارسال به مشعل شود.

مدیر روابط عمومی پالایشگاه گاز ایلام ادامه داد: بر اساس طراحی، می‌بایست محصولات پالایشگاه به عنوان خوراک وارد پتروشیمی ایلام شود که بدیهی است در صورت وجود مشکلات فرآیندی در واحدهای پایین دستی (پتروشیمی ایلام) ارسال محصول پالایشگاه با مشکل مواجه شده و به دلیل ماهیت این محصولات از لحاظ نوع ترکیبات که مختص پتروشیمی ایلام و به صورت طولانی مدت غیر قابل ذخیره سازی و به مشعل هدایت می‌شود و این مشکل فقط تحت کنترل پتروشیمی ایلام است.

وی افزود: وجود مسائلی مانند ریزگردها، بیماری‌های مربوط به جنگل‌های زاگرس، افزایش دما و... تعیین سهم آلودگی‌ها را در خسارت‌های احتمالی منطقه غیر ممکن می‌سازد ولی به هر شکل تاکنون گزارشی در خصوص بروز خسارت به شکل آماری اعلام نشده است.

علت اصلی آلایندگی‌های استان ایلام

امیر قاسمی روابط عمومی محیط زیست استان ایلام گفت: در حال حاضر ورود توده‌های گرد و غبار ناشی از مناطق بیابانی کشورهای همسایه به ویژه عراق و سوریه به عنوان مهمترین علت اصلی آلایندگی‌ها در ایلام است.

وی ادامه داد: مهمترین مراکز تولیدی، صنعتی و خدماتی استان ایلام را کارخانه سیمان، پتروشیمی، پالایشگاه، میادین نفت و گاز، تصفیه خانه فاضلاب، کارخانه الکل سازی، کشتارگاه دام و طیور و مراکز دفن پسماندهای شهری است و پتانسیل عمده آلایندگی صنایع در استان ایلام را عمدتاً این قبیل واحدها تشکیل می‌دهند.

روابط عمومی محیط زیست استان ایلام گفت: در حال حاضر ۱۲۰ واحد تولیدی مهم در استان ایلام فعالیت دارند، در سال ۱۳۹۹ از مجموع کل صنایع تولیدی ایلام بر اساس مدارک و مستندات موجود حدود ۱۰ درصد واحدها به عنوان صنایع آلاینده شناسایی شده‌اند.

 لازم به ذکر است؛ مهمترین بلایای طبیعی را آتش سوزی، سیل و خشکسالی شامل می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی شهرستان دهلران به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی شناسایی شده که یکی از پتانسیل‌های ایجاد آلودگی هوا در استان ایلام است.

وی ادامه داد: تداوم روند خشکسالی‌های اخیر باعث کاهش شدید منابع آبی و خسارات شدید به زیستگاه‌ها و منابع زیستی و همچنین بروز آتش سوزی شده و علاوه بر آلودگی هوا موجب خسارات به برخی زیستگاه‌های استان شده است.

خسارات صنایع بزرگ به محیط زیست

 قاسمی افزود: علی‌رغم این که برخی صنایع تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان صنایع آلاینده شناسایی شده‌اند اما برآوردهای اولیه شواهدی را مبنی بر آثار مشهود صنایع در تخریب منابع زیستی نشان نداده و طی سنوات اخیر تحقیقات جامعی مبنی بر تعیین خسارت‌های دقیق ناشی از فعالیت این قبیل صنایع و منابع زیستی استان صورت نگرفته است.

وی گفت: تخریب خاک و پوشش گیاهی ناشی از استقرار اولیه صنایع مهم و خطوط انتقال نفت و گاز در واحدهای بزرگ و مشمول ارزیابی زیست محیطی در استان در سنوات اخیر صورت گرفته است که پس از برآورد دقیق مراتب طی صدور اخطاریه و ابلاغ جریمه به واحدهای مذکور صورت گرفته است.

اقدامات حقوقی سازمان محیط زیست

روابط عمومی محیط زیست استان ایلام گفت: در سنوات اخیر شرکت آب و فاضلاب و شرکت شهرک‌های صنعتی به دلیل ایجاد آلودگی ناشی از واحدهای تصفیه فاضلاب شهری و تصفیه خانه شهرک‌های صنعتی استان به مراجع قضایی استان معرفی شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر آلایندگی ناشی از حوزه آب شهرک‌های صنعتی ایلام در حال مرتفع شدن و فاز دوم تصفیه خانه شهر ایلام در مراحل احداث است.

قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت پتروشیمی، پالایشگاه گاز، کارخانه سیمان و نفت و گاز غرب کشور به دلیل ایجاد آلایندگی در فهرست صنایع آلاینده استان قرار داشته و به استناد تبصره(۱) ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده مشمول پرداخت عوارض آلایندگی هستند.

در حال حاضر شرکت پتروشیمی، پالایشگاه گاز، کارخانه سیمان و نفت و گاز غرب کشور به دلیل ایجاد آلایندگی در فهرست صنایع آلاینده استان قرار دارند.

 

 

راهکارهای سازمان محیط زیست برای رفع آلایندگی

 وی گفت: راهکارهای زیادی برای رفع آلایندگی‌های زیست محیطی در استان ایلام وجود دارد که می‌توان به مهمترین آنها احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای مهم استان ایلام، احداث کارخانه کمپوست شهرداری ایلام به منظور مدیریت پسماندها، تداوم مهار کانون‌های تولید گرد و غبار در استان، اجرای طرح بدون فلر در صنایع بزرگ نفت و گاز این استان با تسریع در راه‌اندازی طرح ngl۳۱۰۰ دهلران، اجرای طرح ZLD در پتروشیمی ایلام به منظور حذف پساب خروجی و استفاده مجدد از پساب در واحد پتروشیمی، اجرای طرح واحد پیشرفته حذف گوگرد در پالایشگاه گاز ایلام، احداث شهرک تخصصی صنفی جهت انتقال صنایع مزاحم شهری در راستای اجرای قانون هوای پاک
که می‌توان با این راهکارها از بروز آلایندگی در سطح استان جلوگیری کرد.

گفتنی است؛ علی رغم تماس‌های پی در پی با برخی از مسوولان صنایع تولیدی در خصوص آلایندگی‌های زیست محیطی هیچ کدام از مسوولین پاسخگو نبودند؛ این چنین مدیرانی به تعبیر خود برای مردم تلاش می‌کنند اما حفظ سلامت مردم برای آنها اهمیتی ندارد؛ آنهایی که منفعت خاص را بیشتر از منفعت عوامل در نظر گرفته‌اند.

باید مسوولین دستگاه‌های نظارتی به عنوان وظیفه ذاتی خود نسبت به عوامل انسانی که جان و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند و حتی حاضر به پاسخگویی هم نیستند برخورد قانونی صورت گیرد.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول