اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

فارس من| آسفالت نامناسب، معضلی که تمامی ندارد/ شهرداری: پول نداریم/ کاری از ما ساخته نیست

وضعیت نامناسب آسفالت خیابان‌های خرم‌آباد نارضایتی و گلایه مردم را به دنبال داشته است، این انتقاد علاوه بر دارندگان خودرو شامل حال عابران پیاده هم شده است، وضع نامطلوب آسفالت به ویژه در مناطق حاشیه‌نشین، بافت‌های فرسوده و مناطق تازه تاسیس نمود بیشتری دارد.

فارس من| آسفالت نامناسب، معضلی که تمامی ندارد/ شهرداری: پول نداریم/ کاری از ما ساخته نیست

فارس من، خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، بیشتر خیابان و معابر خرم‌آباد دچار فرو رفتگی یا شکستگی آسفالت با چاله‌های کوچک و بزرگ با تکه‌های آسفالت کنده شده از سطح زمین هستند، همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا گشت و گذار در خیابان‌های شهرگاه به راحتی منشا سوانح رانندگی شود.

خیلی از خیابان‌ها و معابر شهر بارها برای اجرای طرح‌های گازرسانی، فاضلاب، آب، مخابرات و برق، حفاری شده که نوار حفاری یا بدون ترمیم رها شده و در مواردی بدون زیرسازی به شکل غیر اصولی ترمیم شده است.

در حالی که وضعیت معابر شهری یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و همچنین یکی از شاخص‌های رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود، اما طی سال‌های اخیر مشکلات متعددی دست‌ به‌ دست هم داده‌اند تا آسفالت خیابان‌ها و معابر به یک معضل ناتمام و همیشگی تبدیل شده و روزبه ‌روز به وخامت این مسئله افزوده شود.

وضعیت نامطلوب و کیفیت نامناسب خیابان‌ها علاوه بر نارضایتی و گلایه‌مندی شهروندان انتقاد دادستان را هم  به دنبال داشت، به گونه‌ی که حدود یک ماه پیش طی نامه‌ی خواستار رفع این معضل شد، سال‌هاست اعضا شوراهای شهر و حتی برخی نمایندگان مجلس در جلسات رسمی و غیر رسمی خود به این معضل اشاره می‌کنند اما راهکاری برای رفع آن ارائه نکرده‌اند یا دست کم اگر راهکاری بوده عملیاتی نشده است.

 

در حالی که شهرداری متولی اصلی آسفالت است، اما مسوولان شهرداری نیز همواره از نبود و کمبود بودجه سخن به میان می‌آورند، به نظر می‌رسد با توجه به اینکه رسیدگی به آسفالت معابر و کوچه‌ها یکی از مطالبات جدی مردم مطرح است باید راهکاری اساسی برای آن اندیشیده شود نه تنها به شعار و وعده اکتفا شود.

خبرگزاری فارس در راستای رسالت خود تاکنون بارها و بارها پیگیر معضل آسفالت به عنوان مطالبه جدی شهروندان شده است، اما به نظر می‌رسد رفع این مشکل عزم و اراده‌ی آهنین می‌خواهد.

اخیرا این موضوع در فارس من نیز به ثبت رسیده است که بر همین اساس بار دیگر پیگیر این موضوع شده‌ایم.

وجود چاله و دست‌انداز بلای جان خودروها

یک راننده تاکسی با بیان اینکه مسوولان مدیریت شهری و شهرداری باید بیشتر به وضعیت آسفالت خیابان‌های این شهر رسیدگی جدی و ویژه داشته باشند، اظهار می‌کند: ما از شهرداری انتظار داریم تا برای ترمیم و روکش آسفالت خیابان‌های شهرفکری اساسی کنند، باور کنید وضع نامناسب آسفالت خیابان‌های شهر سبب شده سالی یک یا دو بار برای تعمیر جلو بندی به تعمیرگاه مراجعه کنیم.

 

محمد احمدی می‌افزاید: مگر مسوولان در این شهر رفت و آمد نمی‌کنند و وضع نامناسب آسفالت معابر و کوچه‌های شهر را نمی‌ببنند چرا کار و اقدام موثری دراین زمینه انجام نمی‌دهند.

وی می‌گوید: بی‌توجهی نسبت به وضعیت عمران شهری برای افراد عادی هم آشکار است، کوچه‌ها و خیابان‌های شهر مملو از چاله و دست‌اندازهایی است که هیچ اقدامی برای بهسازی آنها انجام نمی‌گیرد.

آسفالت نامناسب و بروز حادثه

یکی  دیگر از شهروندان با بیان اینکه خرم‌آباد به شهری پر از چاله تبدیل شده است، عنوان می‌کند: نه عابران می‌توانند به راحتی از خیابان‌های شهر گذر کنند و نه خودروها می‌توانند با شرایطی خوب از خیابان‌ها عبور کنند، در برخی خیابان‌ها آسفالت به حدی نامناسب است که رانندگان مجبور هستند برای نجات از چاله‌ها مسیری دیگر را انتخاب کنند.

فاطمه موسوی که ساکن گلدشت شرقی است، می‌گوید: وضع نامناسب آسفالت در خرم‌آباد تنها گریبانگیر رانندگان نیست، بلکه عابران پیاده زمان عبوراز معابر اصلی سطح شهر نیز باید مراقب باشند با افتادن در چاله‌ها دچارحادثه‌ی نشوند.

او ادامه می‌دهد: مدت‌های بسیار طولانی است که آسفالت برخی  از کوچه‌های محله ما در پشته حسین آباد نامناسب است و با وجود پیگیری متعدد شهرداری جواب‌گو نیست.

 

بودجه اندک است و کار زیاد

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد با بیان اینکه حدود ۴۳۰ میلیارد تومان در صورتی که تورم ثابت بماند نیاز داریم تا آسفالت معابر خرم‌آباد را به وضعیت مطلوب برسانیم، عنوان می‌کند: این در حالی است که ما سالانه حداکثر ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان می‌توانیم از بودجه موجود را برای آسفالت اختصاص دهیم که این مبلغ برای تعمیر و لکه‌گیری هم کافی نیست.

صادقی می‌گوید: همین امر سبب شده مردم نسبت به عملکرد شهرداری در خصوص آسفالت دچار بدبینی شوند، در حالی که واقعیت این است که شهرداری با کمبود اعتبار مواجه است، قیمت قیر هم که مرتب در حال نوسان است ، در حال حاضر قیر از تنی یک میلیون و پانصد هزارتومان به ۷ و نیم میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: خرم‌آباد هم که مرکز استان است و جزو شهرهایی بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت و قیر یارانه‌ا‌ی پرداخت نمی‌شود، این درحالی است که در شهرهای کوچک وضع آسفالت به مراتب بهتر است زیرا قیر یارانه‌ی به بنیاد مسکن و راه و شهر سازی تعلق می‌گیرد.

کاری از ما ساخته نیست

معاون شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: با بودجه شهرداری که ۳۰۰ میلیارد تومان است و نصف آن صرف حقوق و مزایا می‌شود و نصف آن عمرانی است سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان سهم آسفالت است که رقم قابل توجهی نیست.

 صادقی عنوان می‌کند: سال ۹۸ و سال گذشته، ۴۲ میلیارد تومان آسفالت ریخته‌ا‌یم که اصلا معلوم نیست زیرا یک دهم درخواست مردم هم انجام نشده است.

وی ادامه می‌دهد: ببینید در برخی مناطق مانند آبشارها که بعد از 25 سال آسفالت شده یا کوچه‌های آرتین، سرو، مهر تابان و پاسارگادهای ماسور مردم خوشحال هستند اما مابقی رضایتی ندارند واقعیت این است که بیشتر از این از دست ما ساخته نیست.

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد اما در مورد گلایه مردم مبنی بر کیفیت پایین آسفالت نیز توضیح می‌دهد: من این را قبول ندارم، زیرا برای آسفالت شیت آزمایشگاهی و تست تراکم می‌گیریم، ما دو نوع آسفالت داریم یکی آسفالتی که خود شهرداری انجام می‌دهد که کارخانه شیت و دانه‌بندی در خرم‌آباد داریم یک نوع دیگر را پیمانکاران می‌ریزند که اگر تست انجام نشده باشد از قرارداد پیمانکار کسر می‌شود یعنی اینطور نیست که به کیفیت آسفالت توجهی نشده باشد.

اولویت شهرداری برای آسفالت

صادقی به اولویت شهرداری برای آسفالت هم اشارع می‌کند و می‌گوید: شهرداری سه اولویت دارید ابتدا جاهایی که هیچ آسفالت نداشته‌اند، دوم کوچه‌هایی مانند پشته و ساحلی که سی سال پیش آسفالت شده‌اند که دیگر حالت خاکی پیدا کرده‌اند و سوم معابر اصلی مانند شریعتی که تا قبل از حفاری آب و فاضلاب  مشکلی نداشت اما با این کار آسفالت آن خراب شده است.

وی خاطر نشان می‌کند: توقع مردم از شهرداری این است که همه معابر و کوچه‌ها آسفالت شود در حالی که خودیاری پرداخت نمی‌کنند.

نمایندگان برای دریافت قیر رایگان ورود کنند

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به راهکار رفع معضل آسفالت با توجه به کمبود بودجه شهرداری اشاره می‌کند و می‌گوید: خیلی از نقاط شهری خرم‌آباد که مشکل آسفالت دارند مربوط به بافت فرسوده و حاشیه‌نشین است که نمایندگان مجلس می‌توانند با رایزنی از وزارت راه و شهرسازی سهمیه قیر رایگان دریافت کنند، را هکار دیگر اینکه یقه وزیر نفت را برای حداقل یک هزار تن قیر بگیرند.

 

صادقی بیان می‌کند: راهکار سوم پرداخت تسهیلات است حداقل برای خرید قیر به شهرداری تسهیلات بدهند زیرا با مبالغ اندک کاری از پیش نمی رود، سال گذشته 4 میلیارد تومان زمین را مجوز شورا فروختیم و توانستیم تنها 650 تن قیر خریداری کنیم.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه آسفالت یکی از معضلات شهر خرم‌آباد است، می‌گوید: اگر از این میزان حداقل نصف آن تامین شود می‌توان شاهد تغییر و تحول قابل توجهی در این حوزه بود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول