اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

فارس من| ماجرای نقشه جعلی لرستان چه زمانی پایان می‌یابد؟

ماجرای انتشار نقشه جعلی لرستان در فضای مجازی و توسط برخی سازمان‌های رسمی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی در فضای رسانه‌ای و مجازی لرستان ایجاد کرد؛ موضوعی که با واکنش و تکذیب از سوی وزارت کشور همراه بود. اما با وجود تکذیب تغییر نقشه، موضوعی که کماکان مطالبه مردم است این بوده که با متخلفان ساخت و انتشار این نقشه جعلی برخورد شود.

فارس من| ماجرای نقشه جعلی لرستان چه زمانی پایان می‌یابد؟

خبرگزاری فارس لرستان_ سعید سرشار؛ تغییر نقشه لرستان در کشور و الحاق بخشی از خاک لرستان به استان اصفهان موضوعی است که در یکی دو سال اخیر هر از گاهی در فضای مجازی و رسانه‌ای لرستان مطرح و هر بار با حساسیت شهروندان مواجه می‌شود.

این موضوع از آنجایی با حساسی ویژه همراه می‌شود که برخی فعالان فضای مجازی این تغییر نقشه را عمدی می‌دانند و می‌گویند این منطقه که در نقشه حذف شده است یک منطقه پر آب بوده و احتمالا مافیای آب می‌خواهند آن را از لرستان جدا کنند.

 در چند روز گذشته بار دیگر نقشه جعلی مورد نظر، توسط برخی سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفت و بار دیگر انتقادات و واکنش‌های زیادی به همراه داشت. نقشه‌ای که حتی سر از پیج  اینستاگرام وزیر ارتباطات نیز درآورد و آذری جهرمی در یکی از پست‌های خود نقشه جعلی را منتشر کرده بود. 

منتقدان معتقدند اینکه نقشه جعلی توسط یک سازمان رسمی استفاده شود خود عاملی برای ایجاد حساسیت است و از این حیث است که مردم و فعالان رسانه‌ای و مجازی گلایه‌مند شده و خواستار رسیدگی جدی به ماجرا می‌شوند.

بر همین اساس در اذهان عمومی قابل قبول نیست که یک اشتباه که موجب رنجش مردم یک استان می‌شود چندین بار و هر از گاهی تکرار شده و برخوردی با عوامل آن صورت نگیرد.چنانکه کمپینی چند هزار نفری برای رسیدگی به این موضوع در فارس من نیز تشکیل شده است.

موضوعی که هر بار فقط تکذیب می شود

با این وجود این موضوع تا کنون چندین بار از سوی مسوولان لرستان تکذیب شده است، چنانکه پیش از این استاندار لرستان و معاون سیاسی استانداری در مصاحبه‌های جداگانه ماجرای تغییر در نقشه لرستان را تکذیب کرده بودند و در یکی دو روز گذشته نیز ار دیگر این موضوع از سوی وزارت کشور به صورت رسمی تکذیب شد.

به منظور بررسی این موضوع که آیا واقعا در این مدت تغییری در نقشه لرستان و الحاق بخشی از لرستان به اصفهان صورت گرفته است یا خیر؟ به سراغ مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری لرستان رفتیم.

علیرضا بیرانوند در این خصوص گفت: همانگونه که قبلا نیز گفته بودیم، هر گونه تغییر در نقشه لرستان تکذیب می‌شود و کوچکترین تغییری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی افزود: تغییر نقشه جغرافیایی و الحاق یا حذف یک منطقه نیازمند طی شدن روال خاص خود است و بعد از چند مرحله نهایتا این هیأت وزیران است که در این خصوص تصمیم می‌گیرد و اگر تغییری انجام گیرد به صورت رسمی اعلام می‌شود.

در همین راستا مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری وزارت کشور نیز روز گذشته هر گونه تغییر را تکذیب کرد و گفت: با کسانی که نقشه جعلی را منتشر کنند برخورد می‌شود.

چرا نقشه جعلی توسط سازمان‌ها استفاده می‌شود؟

حال موضوعی که جای سوال بوده این است که چرا با وجود تکذیب وزارت کشور، برخی سازمان‌ها و ادارات در سایت‌های رسمی خود از نقشه جعلی استفاده می‌کنند و حساسیت به وجود می‌آورند. چنانکه در صفحه اینستاگرام آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز شاهد انتشار این نقشه جعلی بودیم؛ موضوعی که با واکنش مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس همراه بود.

ویسکرمی در این راستا در چند تذکر جداگانه ابتدا از وزرای کشور و اطلاعات و سپس از رئیس جمهور خواست با منتشر کنندگان نقشه جعلی برخورد کنند و سپس در یک تذکر جداگانه از وزیر ارتباطات نیز خواست که نقشه جعلی را از اینستاگرم خود حذف کند.

محمد خدابخشی و حسین گودرزی دیگر نمایندگان لرسان در مجلس نیز در روزهای اخیر به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار رسیدگی به ماجرا و برخورد با متخلفان در این زمینه شده‌اند.

کوتاهی مسوولان و تفرقه‌افکنی با استفاده از نقشه جعلی

متاسفانه کم توجهی در برخورد با استفاده از نقشه جعلی و عدم جمع‌آوری آن از سایت‌های رسمی و عدم پیگیری  مناسب از سوی مسوولان و دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های متولی، زمینه را برای جولان برخی گروه‌ها و رسانه‌های ضد انقلاب نیز فراهم آورده و مشاهده می‌شود عده‌ای این موضوع را دستاویزی برای ایجاد اختلاف بین مردم چند استان کرده‌اند.

در این راستا موضوعی که باید در دستور کار مسوولان استان لرستان و وزارت کشور قرار گیرد این است که طی نامه‌نگاری رسمی به همه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات اعلام کنند که در الصاق نقشه کشور به سایت خود حتما از نقشه رسمی استفاده کرده و نقشه جعلی را بکار نبرند.

قطعا تا زمانی که برخورد لازم با عوامل ساخت و انتشار نقشه جعلی صورت نگیرد بار دیگر این داستان از اول تکرار می‌شود و در این بین این افکار عمومی و مردم هستند که از این قضیه آزرده خاطر خواهند شد.

 

 

در همین رابطه سردبیر سوژه فارس من به خبرنگار ما گفت: گاها این نقشه‌های جعلی از لرستان دیده می‌شود که بخشی از خاک لرستان را حذف می‌کنند و این اقدام باعث تحریک مردم منطقه می‌شود.

وی افزود: بخشی از لرستان‌که حذف شده را در خاک استان دیگر قرار می‌دهند، آن قسمت نیز دارای رودخانه‌ها و یک سد است. این در حالی است که وزارت کشور حذف بخشی از این نقشه را تکذیب کرد.

تحریک قومیت‌ها

این شهروند لرستانی اضافه کرد: ما از وزارت کشور می‌خواهیم که مانع تکرار چنین اقداماتی شوند. چرا که این ماجرا تبعاتی دارد و به قصد تحریک قوم لر صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: متاسفانه برخی سازمان‌ها و ادارات نیز از این نقشه جعلی استفاده می‌کنند که به آن‌ها تذکراتی داده شد تا عامدا یا سهوا از نقشه فوق الذکر استفاده نکنند.

این مخاطب فارس من، با اشاره به بخش‌های حذف شده نقشه لرستان، خاطرنشان کرد: بخشی از شهرستان الیگودرز حذف شده است، در این نقشه ارتباط بین چهارمحال بختیاری و لرستان قطع می‌شود و اصفهان بین این دو قرار می‌گیرد که نقشه جعلی است. در واقع باید پیگیری شود که این چرا این نقشه در سازمان‌ها و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول