اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

فارس من| پیگیری سخت‌ و‌ زیان‌آور لحاظ شدن شغل رانندگی جاده در کمیسیون اجتماعی مجلس/ طرحِ موضوع به صحن نرسید

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: موضوع سخت‌ و‌ زیان‌آور لحاظ شدن شغل رانندگی جاده‌ای، تاکنون دو بار در کمیسیون اجتماعی مجلس رأی آورده است اما به صحن مجلس نرسید ولی باز موضوع را پیگیری می‌کنیم.

فارس من| پیگیری سخت‌ و‌ زیان‌آور لحاظ شدن شغل رانندگی جاده در کمیسیون اجتماعی مجلس/ طرحِ موضوع به صحن نرسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به تازگی بیش از 2700 نفر از رانندگان پایه یک ناوگان حمل و نقل برون‌شهری با ثبت تقاضایی در بخش «فارس من» خبرگزاری فارس خواستار پیگیری موضوع «‌محسوب‌شدن شغل رانندگی پایه یک جزو مشاغل سخت و زیان‌آور» شده‌اند.

در این سوژه کاربران فارس آورده‌اند‌: «از آنجا‌ که رانندگان وسایل نقلیه سنگین با مدرک پایه یکم رانندگی که از وسایط نقلیه بالای 8.5 تن استفاده می‌کنند‌، موظف به کارهایی هستند که در آنها عوامل فیزیکی‌، شیمیایی از قبیل حمل فرآورده‌های اسیدی و اشتعال‌زا، مکانیکی محیط کار و مواجهه با موانع غیر پیش‌بینی و استاندارد جاده‌ای بوده و همچنین خطرات ناشی از تصادفات جاده‌ای موجب جرح،که احتمال مقصر نبودن راننده نیز امکان دارد که به موجب آن اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی جسمی و روانی در وی ایجاد می‌‌شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن می‌شود؛ بنابراین به استناد به موجب ماده 1 آئین‌نامه اجرایی بند 5 جزء «ب» ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب 1371 ـ مصوب 1380ـ موضوع تصویب‌نامه شماره 15365/ت36005هـ مورخ 5/2/1386 تقاضای بررسی و تعیین شغل رانندگی برون شهری برای دارندگان مدرک پایه یکم که از وسایل نقلیه بالای 8.5 تن استفاده می‌کنند در زمره مشاغل سخت و زیان آور مورد استدعا است.

 

* کمیسیون اجتماعی مجلس پیگیر‌ سخت‌و‌ زیان‌آور لحاظ شدن شغل رانندگی

‌در این راستا موضوع را از مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیگیری کردیم.

غلامحسین دغاغله در این باره به خبرنگار خبرگزاری فارس، گفت: لحاظ شغل راننده پایه یک جاده‌ای در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور، ‌‌نیازمند قانون مجلس و پیگیری سازمان تأمین اجتماعی دارد. 

وی ادامه داد: این موضوع که رانندگی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود، از مطالبات قدیمی رانندگان است و چندین سال است که این موضوع را مطرح کرده‌ا‌ند و در این باره درخواست پیگیری دارند. 

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در حال حاضر رانندگان مشمول این قانون نیستند و جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شوند اما معتقد هستند شغل آنها باید در این بخش بگنجد. 

دغاغله با بیان اینکه لحاظ شدن این موضوع،‌ قانون مختص خود را می‌طلبد، اضافه کرد: شمول شغل رانندگی به عنوان شغل سخت و زیان‌آور دو بار پیش از این در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اما به نتیجه نرسید. 

وی افزود: رانندگان از سال‌های پیش از سازمان راهدار‌ی و حمل و نقل جاده‌ای این موضوع را پیگیری کرده‌اند که ما هم در جلسات مجلس شرکت کردیم، توضیحات لازم را ارائه دادیم، اما موضوع به نتیجه نرسید. 

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این سؤال که متولی اصلی در این حوزه چه بخشی است و رانندگان می‌توانند موضوع را از کدام سازمان یا ارگان پیگیری کنند؟ اظهار داشت:‌ در این بخش، متولی اصلی مجلس است که باید در این باره قانون تصویب کند، نماینده‌های مجلس باید طرح ارائه کنند، حتی این موضوع همانطور که گفتم دو بار در کمیسیون اجتماعی مجلس رأی آورد، اما به صحن علنی مجلس نرسید.

دغاغله بیان کرد: ما در این حوزه با راننده‌ها در ارتباط هستیم و تلاش می‌کنیم مطالبات آنها را به گوش مجلس برسانیم، اما به هر حال مجلس باید در این باره طرح ارائه دهد که تاکنون به نتیجه نرسیده است ولی موضوع در کمیسیون اجتماعی مطرح شده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول