اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

دعوت به افطاری در کوی امام رضا(ع)/ غذای متبرک در محلات حاشیه شهر مشهد توزیع‌می شود

یک سال دیگر با آغاز ماه مهمانی خدا، عطر خوان کرامت ثامن‌الحجج(ع) در محله‎های همسایه بارگاه امام هشتم پیچید. هرروز، خادمان با رخت خدمت راهی محله‌ای از کوی امام رضا(ع) می‌شوند تا جمعی از روزه‌داران را به یک وعده افطاری ویژه مهمان کنند.

دعوت به افطاری در کوی امام رضا(ع)/ غذای متبرک در محلات حاشیه شهر مشهد توزیع‌می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان‌نیوز، برای دومین سال، خدمه و خادمان مدیریت امور مجاورین معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی طرح طبخ و توزیع غذای متبرک حضرت‌رضا(ع) را با مشارکت نیکوکاران و تشکل‎‌های مردمی برای ساکنان محله‎‌های حاشیه شهر مشهد اجرا می‌کنند.

پذیرایی درخور

هر شب، محموله‌های غذای متبرک حضرت رضا(ع) راهی گوشه گوشه شهر می‌شود تا روزه‌داران بیشتری از این طعام متبرک بهره‌مند شوند. خانواده‌هایی که شاید سفره‌های افطارشان از ساده‌ترین اطعمه خالی باشد.

انتهای منطقه حاشیه‌نشین بلوار توس، یکی از همین محله‌های هم‌جوار شهر مشهد است که همواره پایگاه اجرای طرح‌های حمایتی آستان قدس رضوی است.

ساکنان منطقه از اول صبح که خبردار شدند قرار است غذای متبرک حضرت توزیع شود، بعد از گرفتن ژتون از کانون خدمت رضوی محله، بی‌معطلی همراه دوستان و همسایگان به سمت مدرسه بعثت، محل توزیع غذا به راه افتادند.

خودرو یخچال‌دار حمل غذا از راه می‌رسد. علی‌اکبر تیموری، محمدعلی کمالی و خلیل طهماسبی، سه خادم الرضا(ع) با همان رخت آشنای خدمت در حریم ملکوتی امام هشتم، به‌سرعت دست‌به‌کار می‌شوند تا حد ممکن، افراد زمان کمتری منتظر بمانند و با بسته غذای خود راهی خانه‌هایشان شوند.

ازاین‌ بین، طهماسبی با ۳۵ سال سابقه خدمت در کفشداری، خیلی خوب حس و حال این توفیق تازه خدمت‌رسانی را توصیف می‌کند: دلم می‌خواهد همسایه خوبی برای آقا و مولایم امام رضا(ع) باشم و از همسایه‌های حضرت پذیرایی درخوری به عمل بیاوریم.

او با تأکید اضافه می‌کند: خدمت به دستگاه ولایت، فقط محدود به حریم رضوی نیست. هر کس، هر کاری به نیت آقا برای خلق خدا انجام دهد، موجب جلب رضایت است و خدمت به‌حساب می‌آید. برای ما هم توفیق مضاعفی شد که با زبان روزه، به شکل دیگری در خدمت مجاورین کم برخوردار شهر مشهد باشیم.

بهره‌مندی به‌قدر یک‌لقمه

بخش قابل‌توجهی از جمعیت پیر و سالخورده‎‌اند ولی برخی‌ها می‎‌گویند بار اولی است که می‌خواهند از غذای متبرک حضرت(ع) بچشند. یکی از مادربزرگ‌های محل، گوشه‌ای منتظر نوبتش نشسته. از او می‌پرسیم برایش سخت نیست که توی این شرایط سخت و با زبان روزه منتظر است. با کلماتی ساده از روی عشق و ارادت می‌گوید: «همه‌ی روز را هم برای حتی یک‌لقمه بایستم ارزش دارد چون دارم برکت و روزی امام هشتم را به خانه می‌برم.»

وقتی برای همدلی

هرازگاهی حجت‌‎الاسلام حسن حاجی‌آبادی به ‌صف آقایان سری می‌زند و مجدانه برای رعایت فاصله‌ بین فردی تذکر می‌دهد. از وی به‌عنوان مسئول کانون مسجد خدمت رضوی صاحب‌الزمان(عج) در رابطه با مخاطبان طرح و نحوه توزیع برگه‌های دریافت غذا جویا می‌شویم. توضیح می‌دهد: «صبح امروز تعداد ۴۸۰ برگه دریافت غذای حضرت بین خانوارهای کم‌بضاعت تحت پوشش کانون محله و نیز نمازگزاران فعال مسجد توزیع شد. هرچند از سال گذشته با دشوارتر شدن شرایط اقتصادی، جامعه آماری تحت پوشش خدمات حمایتی آستان قدس رضوی در این منطقه بیشتر شده ولی بحمدالله نیکوکاران هم بیشتر پای‌کار آمده‌اند و ما را در خدمت به نیازمندان یاری می‌کنند.»

برکت اولین افطاری

از بین جمعیت چشم‌انتظار، حضور پرتعداد کودکان و نوجوانان هم جالب‌توجه است. یکی از دخترکان با چادر گل‌دار سفیدی بی‌قرار گرفتن بسته غذاست. می‎‌پرسم می‌داند غذا از کجا آمده که جواب قانع‌کننده‌ای می‌دهد: «بله. می‎‌دونم. مال آقا امام رضا(ع). من امسال ۹ سالم شده و بار اولم هست که روزه می‌گیرم. می‎‌خواهم اولین روزه‌هایم را با غذای آقا افطار کنم.»  

جریان خدمت

طیبه سادات عارف، یکی از بانوان جوان خادمیار محله است. قریب شش سالی می‌شود که با کار فرهنگی، کمک به بسته‌بندی و توزیع اقلام معیشتی و مرمت منازل افراد بی‌بضاعت پای خدمت به هم‌محله‌ای‌های خودش ایستاده. امروز هم با چادر و ماسک و زبان روزه  در گرمای عصرگاهی، هر کاری از دستش برمی‌آید از پاسخگویی به پرسش‌های بی‌شمار اهالی تا هدایت افراد برای رعایت اصول موارد بهداشتی و غیره و ذالک دریغ نمی‌کند. خدمت از نگاه او این‌گونه است: درست است که خادمی نفع مالی برایمان ندارد ولی برکت خدمت به‌وفور در زندگی ما جاری است. و البته امیدواریم به دستگیری‌شان در عالم دیگر.    

فرستاده‌های مخصوص

میان جمعیت، پیرمردی با عبا و عصا و عرق چین سفیدی بر سرش ایستاده. معلوم است از ریش‌سفیدهای محله است. حاج یعقوب بینایی چندانی هم ندارد ولی از آن پیرمردهای صاحب دل و روشن‌ضمیر به نظر می‌رسد. تعریف می‌کند که چند باری توفیق داشت

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول