اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

اجرای عملیات بیولوژیک در بیش از 4 هزار هکتار از مراتع کردستان

معاون امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در سال گذشته عملیات بیولوژیک مراتع شامل بذرکاری، کپه‌کاری، حفاظت و قرق و تبدیل دیمزار در سطح چهار هزار و ۳۱۱ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۱۰۴ درصد اجرا شد.

اجرای عملیات بیولوژیک در بیش از 4 هزار هکتار از مراتع کردستان

پیام شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: عملیات بیولوژیک بخش مرتع از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در ۱۰ شهرستان و ۳۰ سامان عرفی (روستا) استان کردستان اجرا شد.

وی افزود: عملیات بیولوژیک آبخیزداری در این استان شامل کپه‌کاری، بذرکاری و بذرپاشی، قرق مراتع و تبدیل دیم‌زارهای کم‌بازده به علوفه‌زار است.

معاون اداره امور مراتع و بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از گونه‌های گیاهی کما، جاشیر، فستوکا، آگروپایرون و برخی گونه‌های دارویی از جمله ختمی و کاسنی برای انجام این عملیات در مراتع استان استفاده شد.

شریفی با بیان اینکه با اتمام عملیات های کپه کاری و بذرکاری مناطق مورد نظر حداقل به مدت ۲ سال قرق خواهد شد، افزود: این کار با هدف قابلیت استقرار گونه‌های گیاهی در محیط  انجام می‌شود.

وی گفت: اعتبار مصوب مورد نیاز برای این عملیات بیش از ۱۹ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

انتهای پیام/2330/70

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول