اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

چه کسی حمله توئیتری به وزیر بهداشت را مدیریت می‌کند؟

در حالی که وزیر بهداشت بر واردات با ضوابط و بدون حضور دلالان تاکید دارد، عده‌ای در فضای مجازی تلاش کردند با حمله به سعید نمکی،‌ وزارت بهداشت را مانعی برای تامین واکسن کرونا از مبادی رسمی و قانونی قلمداد کنند.

چه کسی حمله توئیتری به وزیر بهداشت را مدیریت می‌کند؟

گروه سلامت خبرگزاری فارس-  رئیس جمهور در آستانه سال جدید خبر از آزاد بودن مسافرتها داد و انگار که دیگر کرونا پایان یافته بود و در مقابل وزیر بهداشت با جدیت مخالف انجام هر گونه سفری بود؛ و کارشناسان و مسوولان وزارت بهداشت در رسانه ها مدام نسبت به افزایش شیوع کرونا با برقراری سفرهای نوروزی هشدار می دادند که این موضوع واکنش رییس جمهور را به دنبال داشت تا جایی که روحانی در سخنانی از تک صدایی بودن ستاد ملی مقابله با کرونا گفت و تاکید داشت هرچه سخنگوی ستاد ملی بیان می‌کند موضع این ستاد است.

وزیر بهداشت در واکنش به سخنان چند روز قبل رئیس جمهور اظهار داشت: در زمینه حرف غیرکارشناسی از محل مورد اعتماد کارشناسی مردم، اگر انتظار تک صدایی داریم، اشتباه است. من نمی‌توانم با سلامت مردم مصالحه کنم.

 اما طی روزهای گذشته رییس جمهور تلاش کرد که سفرهای نوروزی را عادی جلوه دهد و آن را عامل افزایش شیوع کرونا نداند. به طوری که حسن روحانی، رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تغییر شکل یافتن ویروس کرونا اساس مشکلی است که ما در پیک چهارم با آن روبرو هستیم، بنابراین هیچ کس دنبال علت‌های غلط نگردد، گفت: من به عنوان مسؤول ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس جمهور به صراحت به همه مردم ایران اعلام می‌کنم که عامل اصلی مشکل ما در این روزها ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به داخل کشور است.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته همیشه مراسم‌هایی همچون عروسی، ملی مثل عید، سفرها، ترددها و دورهمی‌ها در گسترش این ویروس تأثیرگذار است؛ چراکه هر کجا که پروتکل رعایت نشده است، دچار مشکل می‌شویم، بنابراین امیدواریم همه استانداران، ‌فرمانداران، بخشداران، دانشگاه‌های پزشکی، بسیج و نیروی انتظامی دست به دست هم بدهیم تا در اسرع وقت از این پیک عبور کنیم و امیدوارم با مراعات‌های دقیقی که مردم ما صورت می‌دهند و با استفاده از واکسن از این مسأله عبور کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه واکسن کلید حل مسأله کرونا است، اذعان کرد: ما باید انواع واکسن‌هایی که می‌توان به کشور وارد کرد را به کشور وارد کنیم و شرکت‌های خصوصی در این زمینه تلاش کنند؛‌ چراکه ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان امسال باشیم.

*وارد کنندگان واکسن به دفتر رئیس جمهور بیایند

به گفته روحانی ما باید در اردیبهشت و خرداد ماه که ماه‌های بسیار حیاتی است از واکسن‌های خارجی استفاده کنیم و همه شرکت‌ها مجاز هستند؛ بنابراین هر شرکت و مؤسسه‌ای برای واردات واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد مستقیم با دفتر رئیس جمهور مکاتبه کند و من مستقیم این مسأله را دنبال می‌کنم؛ چون به راحتی می‌توان در هفته‌های آینده میلیون‌‌ها دز واکسن وارد کشور شود و واکسن می‌تواند از مردم در مقابل مرگ به خوبی محافظت کند.

وی با بیان اینکه ممکن است واکسن‌ها از ابتلای افراد به ویروس جلوگیری کنند، گفت: اگر در ابتلا نیز تأثیرگذار نباشند مهم نیست، اما معمولا واکسن‌ها در یک سطح بسیار بالایی برای سلامت و حفظ مردم از مرگ و میر حفاظت می‌کند.

این سخنان روحانی در حالی مطرح شد که وزارت بهداشت طی ماههای گذشته بارها اعلام کرده بود که شرکت های خصوصی که توان واردات واکسن را دارند به میدان بیایند. همچنین این وزارتخانه از 3 مسیر کواکس، تولید داخل و حمایت از شرکت های خصوصی در حال تامین واکسن بوده است در همین راستا، سعید نمکی وزیر بهداشت  با اشاره به اینکه واکسن ساخت داخل در درخشان ترین شرایط قرار دارد، افزود: در آینده‌ای نزدیک فقط کشورهایی واکسن خواهند زد که دارای زیر ساخت باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برای واکسیناسیون همه امکانات بسیج می‌شوند، گفت : حدود ۵۰۰ هزار دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و تا پایان هفته آینده این رقم به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دز خواهد رسید.

*دریافت واکسن از روسیه ۹ ماه طول کشید

نمکی با اشاره به اینکه ما واکسنی را که برای ملت ضرر داشته باشد وارد نمی‌کنیم و ابزار آزمایش هیچ کشوری نمی‌شویم، گفت: از فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ مذاکرات و مکاتبات در ارتباط با واکسن کرونا با وزیر بهداشت روسیه آغاز شد و ۹ ماه طول کشید تا به قرارداد تبدیل شود.

وزیر بهداشت درباره کار واردات واکسن، گفت: ۴۲۰ هزار دز و اکسن  از روسیه، ۲۰۰ هزار دز از چین و حدود ۱۲۶ هزار دز از هند وارد کردیم و در هفته دوم فروردین نیز حدود ۷۰۰ هزار دز از کوواکس دریافت کردیم.

وی با اشاره به اینکه داروهای وارداتی را بخش خصوصی وارد می‌کند، افزود: در بحث واکسن این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

*از وارد کنندگان بخش خصوصی استقبال می‌کنیم/به دلالان اجازه نمی‌دهیم

نمکی گفت: ما از داوطلبان حرفه‌ای و خوش سابقه بخش خصوصی برای ورود واکسن به کشور استقبال می‌کنیم اما به دلالان این اجازه را نمی‌دهیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ماست فروش و سیمان فروش هم قصد وارد کردن واکسن را دارند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز بیان داشت:در همه موج های قبلی که ما توانستیم آنها را مهار و وضعیت را مدیریت کنیم، همبستگی، در کنار یکدیگر بودن، هماهنگی و انسجام وحدت نقش حیاتی داشت.

وی ادامه داد: در حقیقت عامل اصلی توفیق کشور، اینها بود. عصبیت‌ها و هیجانات و بیان نکاتی که بسیاری از آن نیز با واقعیت‌ها مطابقت ندارد، جز اینکه روان جامعه را دچار آسیب می‌کند و اختلال به وجود می‌آورد، هیچ کارکرد دیگری ندارد. همه ما باید در این نوع بحران‌ها آرامش خود را حفظ کنیم و از تناقض‌گویی، اتهام ‌افکنی و سیاسی‌کاری و فرافکنی دوری کنیم.

ظاهرا اظهار نظرهای روحانی و واعظی سرآغاری برای زیر سوال بردن اقدامات وزارت بهداشت طی ماههای گذشته بود تا تقصیر شیوع مجدد کرونا در کشور و سهل‌انگاری ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین اظهارات عجیب رییس‌جمهور در خصوص پایان یافتن پیک چهارم کرونا به گردن وزارت بهداشت و سعید نمکی بیفتد. به طوری که طی روزهای گذشته برخی از روزنامه ها تلاش کردند تا این عملیات روانی را با کلید واژه "استعفای نمکی"  آغاز کنند.

در ادامه این مسیر از روز گذشته موج حمله به سعید نمکی در فضای مجازی شدت یافت و برخی دیگر از روزنامه های همسو با دولت تلاش کردند با حمایت از این موج ایجاد شده در فضای مجازی عملکرد ضعیف رییس جمهور و برخی از اعضای ستاد کرونا را توجیه کنند.

در ادامه برخی از توئیت‌ها را بیان کنیم.



این در حالی است که انگشت اتهام افزایش مرگ و میرهای کرونا از سوی عده ای به سمت وزیر بهداشت نشانه رفته که چندی پیش رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مقصر خواندن حسن روحانی در اوج‌گیری بحران کرونا، خواستار برخورد قضایی با رئیس جمهوری به‌عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا شده بود.

حسینعلی شهریاری در این خصوص گفته بود «رونوشتی از این نامه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارائه شده تا این کمیسیون نیز در چارچوب وظایف قانونی‌اش موضوع را پیگیری کند.»

در نامه شهریاری به قوه قضائیه آمده است که با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت و جامعه علمی، «سونامی نوروز، کاملا قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود».

وی تاکید کرده است که «سهل‌انگاری» و «چشم‌پوشی» کسانی‌که موظف به اجرای محدودیت‌های جدی در زمینه سفرهای نوروزی بودند، بروز «موج سهمگین دیگری از بیماری» کرونا در کشور را رقم زده است.

 

آنچه در این میان به خوبی مشهود است این موضوع است که عده‌ای خواسته و ناخواسته سعی در مشوش جلوه دادن اوضاع کرده و برخی از مسؤولان نیز با اظهارات دوگانه ، نوعی فرافکنی و مقصر جلوه دادن دیگری را سرلوحه خود قرار داده و در این میان، ضرورت هماهنگی و هم آوایی در بالاترین سطح مدیریت و مقابله با کرونا امری اجتناب ناپذیر و امری غیر قابل انکار است تا در چنین شرایط ویژه‌ای آرامش روحی  مردم دستخوش آماج روانی نشده و با آرامش این دوران ملتهب شیوع بیماری را بگذرانند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول