اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

از کاهش ۶ درصدی نیروهای شهرداری تا جانمایی مدیران در پست‌های جدید

ادغام دو معاونت در شهرداری تهران آغاز شد. هر چند برخی این اقدام را شتابزده و باعث آسیب به نیروی انسانی می دانند ولی شورای شهری ها می گویند جای نگرانی نیست و خروج نیروها از شهرداری رضایتمندانه خواهد بود.

از کاهش ۶ درصدی نیروهای شهرداری تا جانمایی مدیران در پست‌های جدید

خبرگزاری فارس، گروه شهری: از سال 96 با روی کار آمدن شورای پنجم، برخی از اعضا و مدیران جدید اعلام کردند که ساختار شهرداری به نوعی فشل است و باید اصلاح و برخی از معاونت ها بر همین اساس با یکدیگر ادغام شوند. بر همین اساس لایحه اصلاح ساختار کلید خورد ولی از همان زمان این موضوع با اما و اگرهای فراوان روبه رو شد.

مخالفان و موافقان هر کدام نظرات مختلفی داشتند، برخی می گفتند این موضوع سبب چابک سازی شهرداری و برخی معتقد بودند این موضوع سبب تعدیل نیروی فراوان در شهرداری پایتخت می شود. اماهر چند پیروز حناچی، شهردار تهران و معاون آن، حامد مظاهریان دقیقه 90 بررسی این لایحه اعلام کردند از این موضوع به دلیل شرایط اقتصادی، تحریم و کرونا منصرف شده اند و آب پاکی را روی دست شورای شهری ها ریختند ولی ماجرا به همین مساله ختم نشد.

اوج اختلاف شورای شهری ها بر سر اصلاح ساختار

اختلافات در مورد این مساله آنقدر زیاد بود که علی اعطا، سخنگوی شورای شورای شهر تهران گفت: کمتر پیش آمده است که در صحن شورای شهر موضوعی در این حد موجب اختلاف و شکاف شود؛ خود شهرداری که بناست این لایحه را اجرا کند وضعیتش مشخص نیست، اکنون  هم که از خواب بیدار شده یا شبانه تصمیم گرفته، در هر حال، ابراز آمادگی برای اجرای لایحه را ندارد.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران، ممکن است برخی عدم آمادگی شهرداری را نداشتن جسارت و برخی نداشتن توانایی تعبیر کنند اما در هر حال شهرداری اعلام کرده است که آمادگی اجرای لایحه را ندارد.

ساختار شهرداری وحشت آفرین است

اما مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از موافقان سرسخت این لایحه بود و در این باره گفت: در شورای اصلاح طلبان بحث اصلاح ساختار را دنبال کردیم، از زمان بلدیه فقط به ساختار شهرداری اضافه شده بگونه‌ای که الان وقتی به ساختار شهرداری نگاه می‌کنیم وحشت می‌کنیم.

فراهانی افزود: اصلاح ساختار جز وعده‌های مکتوب ما است و باید این وعده مهم اجرا شود و این کار از واجبات است سوال اصلی این است.

درخت 100 ساله شهرداری تهران باید حرص شود

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم که تلویحا با اصلاح ساختار موافق بود با بیان اینکه در حال حاضر شرایط برای اصلاح ساختار فراهم نیست، گفت: شهرداری تهران مانند یک درخت صدساله است که وظایف آن بزرگ شده و شاخ و برگ زیادی دارد و هیچ وقت در راستای هرس آن کاری انجام نشده است.

وی گفت: اگر درخت را هرس نکنیم، دیگر محصول مطلوبی نمی‌دهد و هزار ایراد پیدا می‌کند. از نظر سیستماتیک، شهرداری تهران با این حجم پرسنل و بدهی و هزینه، مردم را راضی نمی‌کند و نیاز به هرس دارد. اما وقتی هرس ناقص انجام شود مشکل را حل نمی‌کند. پس باید با تخصص و جدیت این کار در فصل دقیق خود انجام شود.

اصلاح ساختار در شهرداری چراغ خاموش کلید خورد

سرانجام پاییز سال گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۱ رای مخالف لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران را رد کردند. ولی 5 اسفند سال 99 اعضای شورای شهر تهران با ۱۶ رای موافق با ادغام دو معاونت برنامه ریزی و توسعه و منابع انسانی موافقت کردند.

بستن دهان منتقدان با حکم آقای معاون

البته برخی در شهرداری تهران، شائبه و حاشیه های حکم سرپرستی حامد مظاهریان برای این دو معاونت را دلیل ادغام دو معاونت و راهکار بستن دهان منتقدان اعلام کردند.

ادغام دو معاونت اسفند سال پیش تصویب و اجرای آن فروردین 1400 آغاز شد البته از همان زمان و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال نگرانی ها از تعدیل نیرو در شهرداری تهران ایجاد شد.

آسیب به سرمایه انسانی شهرداری با ادغام دو معاونت 

مدیرن سابق شهرداری هم نه تنها مخالف این ادغام هستند بلکه آن را سبب آسیب شدید به شهرداری تهران می دانند درباره این موضوع به سراغ ناصر امانی، معاون سابق شهرداری تهران رفتیم. وی درباره این موضوع گفت:  ادغام دو معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری تهران در شرایط کنونی بسیار شتابزده و نادرست بود این دو معاونت پس از ۱۰ سال بررسی تشکیل شده بود که اکنون با یکدیگر ادغام شده و ما با ادغام این معاونت به شدت مخالفیم.

وی افزود: ادغام دو معاونت برنامه ریزی و نیروی انسانی به سرمایه انسانی شهرداری آسیب وارد می‌کند و در بسیاری از سازمان‌ها که حجم کمتری از نیروهای انسانی دارند معاونت منابع انسانی تشکیل شده و اکنون با ادغام این معاونت در معاونت برنامه ریزی مشکلات زیادی به بار خواهد آمد.

امانی تاکید کرد: ساختار شهرداری را نباید به صورت مجزا و معاونتی بررسی کرد بلکه اصلاح ساختار برای کل شهرداری لازم است اگر معاونت های تخصصی و اجرایی با یکدیگر ادغام می‌شد بهتر بود تا معاونت منابع انسانی که نیاز به ضرورت تشکیل آن بوده و اهمیت بالایی دارد بنابراین با ادغام دو معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی قطعاً توفیقی حاصل نخواهد شد.

 مازاد نیرو در شهرداری/خروجی‌ها رضایتمندانه افزایش می‌آید

اما حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران نظر متفاوتی داردو وی درباره این موضوع به فارس گفت: شهرداری تهران با مازاد نیرو مواجه است ولی در حال حاضر موضوع خانواده کارکنان و معیشت آنها با توجه به شرایط اقتصادی بسیار مهم بوده لذا مسئله اصلاح ساختار در قالب موضوع بلند مدت سیاست گذاری شده و خروج نیروها به صورت داوطلبانه خواهد بود مانند شرایط بازنشستگی پیش از موعد یا بازخریدی و در فرآیند تدریجی ورودی‌ها به شهرداری کاهش و خروجی‌ها از شهرداری رضایتمندانه افزایش می‌آید.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای شهر، شهرداری موظف است سالیانه تلاش کند حداکثر ۶ درصد نیروهای انسانی را کاهش و ۵۰ درصد این ۶ درصد یعنی ۳ درصد را از طریق درج آگهی عمومی و آزمون عمومی از میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها استخدام کند و این مسئله سبب می‌شود که در میان مدت کاهش نیروهای شهرداری را شاهد باشیم از طرفی این موضوع اقدامی فوری نیست که امنیت شغلی کارکنان را به هم بزند، همچنین تاکید بر جذب نیرو از طریق آزمون سراسری و توسط نهادهای تخصصی خواهد بود.

مدیران در پست های همتراز جانمایی می‌شوند

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: حتی مدیرانی که بعضاً و مشاغل آنها از طریق ادغام دو معاونت ادغام می‌شود در نظام طبقه بندی مشاغل شهرداری تهران تا پایان خدمت در سایر پست های همتراز جانمایی می‌شوند.

وی افزود:موضوع ادغام برخی از معاونت ها در شهرداری تهران با آغاز فعالیت اعضای شورای پنجم از طریق طرح مسئله ای تحت عنوان اصلاح ساختار مدنظر گرفت ولی به دلیل مقاومت‌ها در شورا و بیرون شورا مطابق برنامه سوم شهرداری پیش نرفت. از طرفی شرایط سخت معیشتی جامعه و امنیت شغلی کارکنان شهرداری را مدنظر قرار دادیم لذا هیچ کجای این لایحه اصلاحی و گزارشی که در کمیسیون برنامه بودجه به صحن داریم صحبت کاهش نیرو، تعدیل و اخراج کارکنان مطرح نیست.

اصلاح ساختار را با کاهش نیروی انسانی متفاوت می دانیم

وی گفت: با راهبرد شورای پنجم، صیانت از امنیت شغلی کارکنان را خواهیم داشت لذا جای نگرانی وجود ندارد و به طور مثال کارشناسان حوزه معاونت برنامه ریزی یا منابع انسانی الان ماموریت هایشان پابرجاست با ما بحث اصلاح ساختار را با کاهش نیروی انسانی متفاوت می دانیم.

تعهد آقای معاون به کارکنان شهرداری

حامد مظاهریان، معاون دو معاونت ادغام شده هم دراین باره گفت: درباره نگرانی از تعدیل نیروهایی که به صورت پیمانکاری و قراردادی با شهرداری در حال کار هستند در پی ادغام دو معاونت گفت: زمانی که من وارد شهرداری شدم ۶۵ هزارنفر نیرو داشت و اکنون ۵۹ هزار نفر نیرو دارد و هیچ تعدیلی صورت نگرفت بلکه ورودی را کنترل کردیم و خروج را آزاد و به صورت انگیزشی انجام دادیم. این تعهد را می‌دهم که این اقدام بر مبنای تعدیل نیست.

توپ مشکلات در زمین مدیران جدید؟

نیروی های انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه هر سازمان شناخته می شوندو باید مدیران هرچه بیشتر در جهت رضایتمندی و حفظ منزلت آنها اقدام کنند. از طرفی شرایط اقتصادی حاکم بر کشور هم اهمیت این موضوع را مضاعف کرده است.

کمتر از چند ماه دیگر به پایان فعالیت شورای پنجم و بسیاری از مدیران شهرداری تهران نمانده است. نیروهای شهرداری اما نگران تر از همیشه در مورد وضعیت قراردادهایشان هستند و برخی اعلام کرده که خبری از قرارداد در سال جدید با آنها نیست. حالا باید دیدکه مدیران کنونی به وعده خود عمل خواهندکرد یا با موجی از نارضایتی کارکنان شهرداری، توپ مشکلات را به زمین مدیران جدید می اندازند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول