اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هلال| گناهی که حتی مانع پذیرش توبه است/ ماجرای «سید سکوت» در قم

حجت‌الاسلام سعیدیان گفت: در روایت داریم، اگر فکر می‌کنید توبه کنید و خدا می‌بخشد اما در زندگی آبروی فردی را برده‌اید و موجب دل شکستگی او شدید، بدانید تا دم مرگ هم توبه کنید، خدا این توبه را نمی‌پذیرد.

هلال| گناهی که حتی مانع پذیرش توبه است/ ماجرای «سید سکوت» در قم

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان، در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام علی سعیدیان در سومین قسمت این برنامه با اشاره به اینکه موضوع سخنرانی‌هایش در خصوص عوامل حبس دعا و عدم استجابت دعاست اظهارداشت: استنداد این مباحث به این بخش از دعای کمیل است که می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ» یعنی خدایا! من می‌دانم گناهانی انجام داده‌ام که موجب شده، دعای من حبس شود و اجابت نشود.

وی با بیان اینکه مردم به دنبال این هستند که زودتر به حاجات خود برسند و عده‌ای نیز از این خواست مردم سوءاستفاده می‌کنند، تصریح کرد: این درحالی است که براساس روایات، عمده عوامل حبس دعا ناشی از صفات اخلاقی انسان است. یکی از مهمترین عواملی که موجب حبس دعا و عدم اجابتش می‌شود، این است که آبروی دیگران را ببریم.

سعیدیان افزود: در روایتی از پیامبر(ص) داریم: «مَنْ تابَ وَ لَم یرضِ الخُصماءَ فَلَیسَ بتائِبٍ» یعنی ای مردم، اگر فک می‌کنید توبه کنید و خدا می‌بخشد اما در دوران زندگی آبروی فردی را برده‌اید، فرضا بر سر او دادی زدید، پشت سرش حرفی زدید، می‌توانستید کمکی به او کند اما دریغ کردید و موجب دل شکستگی او شدید، بدانید تا دم مرگ هم توبه کنید، خدا این توبه را نمی‌پذیرد. وقتی توبه پذیرفته نمی‌شود، به تبع دعای فرد هم مستجاب نمی‌شود.

این سخنران مذهبی گفت: این روزها متاسفانه این آبروبری از دیگران زیاد شده است و افراد به راحتی زبان باز می‌کنند و آبروی افراد را می‌برند. در حالی که خداوند متعال به هیچ‌عنوان دعای چنین فردی را مستجاب نمی‌کند. مواقعی باید سکوت کرد و از خدا باید خواست که این سکوت کردن را به ما بیاموزد.

وی ادامه داد: فردی در حوالی شهر قم وجود داشت به نام سید سکوت. سوال شد که چرا او را سید سکوت می‌نامند آیا نام فامیلی اوست. گفتند: خیر او یاد گرفته است در جاهایی که باید و لزومی ندارد، سکوت کند. متاسفانه ما به راحتی در هر موقعیت و زمانی، زبان باز می‌کنیم که باید یاد بگیریم، سکوت کنیم.

سعیدیان با اشاره به اینکه هتک آبرو از دیگران یک عقوبت دیگر هم دارد، تصریح کرد: پیامبر(ص) می‌فرماید: «اگر کسی، آبرویی از بندگان خدا را ببرد، خدا متکفل شده است، تا حتی اگر در پستوی خانه‌اش هم پنهان شده باشد، یک ایرادی از او پیدا کند و آبرویش را ببرد» بنابراین تا فرصت است و زمان داریم هم کنترل زبان خود را در دست بگیریم و هم اگر آبرویی بردیم اعاده حیثیت و جبران کنیم. شاید لازم باشد در میان جمعی برویم و عذرخواهی کنیم که سخت است اما باید بدانیم اثر بسیار زیادی دارد.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول