اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزرای خارجه ترکیه و یونان بر لزوم کاهش تنش‌ها تأکید کردند

وزرای امور خارجه ترکیه و یونان ضمن تأکید بر لزوم تقویت روابط دو کشور، کاهش تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه را خواستار شدند.

وزرای خارجه ترکیه و یونان بر لزوم کاهش تنش‌ها تأکید کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه در دیدار با همتای یونانی خود، اجتناب از اظهارات تحریک‌آمیز را خواستار شد.

چاوش اوغلو در نشست خبری با «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان گفت، ترکیه بدون هیچ پیش شرطی خواستار تقویت روابط با یونان است و اختلافات میان کشورهای عضو ناتو باید از طریق گفت‌وگو حل شوند.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، کشورش این قدرت را دارد که از حقوق خود در شرق دریای مدیترانه محافظت کند و نقض حقوق قبرس و مردم آن را تحمل نمی‌کند.

او تأکید کرد، ترکیه هرگز از مسئله پناهجویان برای امتیاز گرفتن از اتحادیه اروپا و یونان استفاده نکرده است.

چاوش اوغلو افزود: «بر اهمیت تداوم روابط با یونان تأکید داریم زیرا این کشور همسایه ما بوده و منافع مشترک زیادی بین ما وجود دارد. راه‌حل مشکلات موجود، گفت‌وگوی مستقیم است و نباید مسائل را با طرف ثالث واگذار کرد».

دندیاس نیز در این نشست خبری گفت، قوانین بین‌المللی باید اساس گفت‌وگوهای یونان و ترکیه در این زمینه اختلافات در شرق دریای مدیترانه باشد.

وزیر امور خارجه یونان گفت، کشورش آمادگی دارد صفحه جدیدی را در روابط با ترکیه باز کند اما دو کشور باید از اشتباهات گذشته درس بگیرند.

او در ادامه گفت: «می‌خواهیم بدون عقب‌نشینی از مواضع خود، روابط مثبتی  با ترکیه داشته باشیم. اتحادیه اروپا نمی‌تواند در بحران ترکیه و یونان نقش طرف ثالث را داشته باشد زیرا ما عضوی از این اتحادیه هستیم».

دندیاس همچنین با اشاره به این‌که یونان توافقات بین‌المللی درخصوص مرزهای آبی را به رسمیت می‌شناسد، از چاوش اوغلو دعوت کرد جهت ادامه دادن به روند گفت‌وگوها، به آتن سفر کند.

یونان و ترکیه دو کشور همسایه در مورد مرزهای دریایی و منابع انرژی در دریای اژه و شرق مدیترانه با هم اختلاف دارند و این مسئله موجب  تحرکات شدید نیروی دریایی دو کشور در منطقه شده است.

سخنگوی وزارت دفاع ترکیه اخیراً در نشست خبری گفت که یونان شناورها و قایق‌های جنگی را به جزایر غیرنظامی در شرق دریای اژه و جزیره «میس» در چند کیلومتری ترکیه اعزام کرده است.

رئیس جمهور ترکیه نیز به تازگی با ابراز تاسف خود را از  برگزاری رزمایش مشترک ارتش یونان و عربستان  گفت: «متاسفم که عربستان سعودی در حال انجام تمرین نظامی مشترک با یونان است.»

یونان سال گذشته یک برنامه بزرگ نوین سازی نظامی را آغاز کرد که شامل به‌روزرسانی ناوگان قدیمی جنگنده ‌های «اف-۱۶»  و همچنین خرید هواپیماهای نسل جدید «رافال» ساخت فرانسه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول