اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

هر شخصی می تواند در صنف خود آقازاده محسوب شود/ شورای شهر تهران از رانت خواری در شهرداری جلوگیری کرد

محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه هر شخصی می تواند در صنف خود آقازاده محسوب شود، گفت: شورای شهر تهران از رانت خواری در شهرداری جلوگیری کرد.

هر شخصی می تواند در صنف خود آقازاده محسوب شود/ شورای شهر تهران از رانت خواری در شهرداری جلوگیری کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران درباره موضوع انتخابات و آینده سیاسی اصلاح طلبان با برنامه سعادت آباد گفتگو کرد.

شورای شهر تهران از رانت خواری در شهرداری جلوگیری کرد 

وی در پاسخ به اینکه در این 4 سال چه نمره ای به شورای شهر تهران می دهید؟ گفت: از 20 نمره من به شورای شهر تهران نمره 15 را می دهم. برخی مواقع انتظارات مردم به طور کامل محقق نشده است. عملکرد شورا با شهرداری فرق دارد و اختیارات این دو با هم متفاوت است. انتظارات مردم را در کارهایی که انجام نشده باید تعریف کرد. در شورای شهر تهران؛ شهرفروشی و قانون فروشی نداشتیم. با رانت خواری در شهرداری مبارزه کردیم. هزینه های اداره شهر را کاهش دادیم و بودجه ها را افزایشی نبستیم و صیانت از فضای سبز را به طور جدی دنبال کردیم و توسعه حمل و نقل عمومی را به جد دنبال کردیم ولی متاسفانه در بخشی که باید از طرف دولت مورد حمایت سرمایه ای قرار می گرفتیم خیلی موفق نبودیم ولی 39 کیلومتر از خطوط مترو را کامل کردیم. درباره بافت های فرسوده مصوبات خوبی داشتیم و در تاب آوری شهر فعالیت جدی داشتیم اما در بحث آسیب های اجتماعی به واسطه قانون های متمرکز در دولت موفق نبودیم ولی در مجموع شورای شهر آرامی داشتیم. اجازه ندادیم پرسنل شهرداری زیاد شود ضمن اینکه 10 هزار نفر از نیروهای شهرداری را هم کاهش دادیم.

بیش از 50 درصد نامگذاری معابر تهران به شهدا و هنرمندان و انقلابیون اختصاص دارد

رئیس شورای شهر تهران در واکنش به اینکه می گویند اسم شورای شهر باید به شورای معابر نامگذاری شود گفت: این صحبتی است که خوب نیست برای ما حاشیه ساختند. تعدادی از نامگذاری های ما از نظر برخی خوب نبود مثلا گفتند چرا نام مهندس بازرگان و آقای شجریان استاد آواز ایران را بر روی معابر گذاشتید؟ دو سه مورد بود که پس از تذکر جدی لغو شد ولی در مورد آنهاییکه تذکر جدی نداشتیم کاری انجام نشد.اما بیش از 50 درصد نامگذاری ما به شهدا و هنرمندان و انقلابیون اختصاص دارد. نامگذاری معابر جزو وظایف شورای شهر است و جایی به غیر از شورا نمی تواند اینکار را انجام دهد ولی به واسطه اتفاقاتی که روی داد حساسیت در مورد آن زیاد شد.

موانع اصلاح طلبان از سال 68 آغاز شد

هاشمی رفسنجانی درباره آینده سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات 1400 اظهار داشت: جمهوری اسلامی نظامی مردم سالار است و خوب است که عقاید مختلف و انتخاب مردم اصلی برای همه ما باشد. نظام تک حزبی خوب نیست و از طرفی احزاب بی تفاوت هم برای نظام ما خوب نیست. با حذف نگاه های متفاوت به سمت نظام تک حزبی می رویم که این نظام در رژیم گذشته هم جواب نداده است. از دهه 60 شاهد رقابت دو جناح راست و چپ بودیم که طیف اعتدالی به آن اضافه شد. بعد از دولت سازندگی نام این جناح ها را اصلاح طلب و اصولگرا گذاشتند که با مفهوم واقعی خود فرق کرد به طوریکه چپ ها در مسائل اقتصادی راست شدند و به مسائل اقتصاد بازار گرویدند و راست ها هم تند شدند و گرایش های محدود و افراطی را برگزیدند. از سال 68 جریان اصلاح طلب با مشکلات و موانعی روبرو شد و از سال 92 حضور مستقلی نداشت. 

جریان اعتدالی؛ راهگشای مشکلات مردم

وی درباره حمایت آیت الله رفسنجانی از حجت الاسلام روحانی  گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در این سال کاندیدای ریاست جمهوری شدند که رد صلاحیت شدند. اما با انتخابات قهر نکردند.ایشان از آقای روحانی حمایت کردند و اصلاح طلبان هم علیرغم علاقه جدی از ایشان حمایت کردند.در طول این 8 سال اصلاح طلبان با چالش هایی مواجه شدند. هم دولت آقای روحانی و اصلاح طلبان شورای شهر از عملگرایی کنار رفتند و بخشی از بدنه اجتماعی خود را از دست دادند. اصلاح طلبان باید برای پرشور شدن انتخابات بتوانند حرکتی مثل سال 76 را برنامه ریزی کرده و بتوانند آرایش جدید سیاسی را ایجاد کنند.  آنها باید بتوانند از بدنه اجتماعی استفاده کنند تا نیروهای معتدل اصولگرا و اصلاح طلب با نامی جدید به میدان بیایند جریان اعتدالی جدیدی ایجاد کنند تا در جهت کاهش مشکلات مردم و افزایش رفاه نسبی حرکت کنند . لغات اصولگرا و اصلاح طلب در حال حاضر دچار مشکل است و مردم نگاه جدیدی را می طلبند. اصلاحات بتواند گفتمان جدیدی برای مردم بیاورد.   

اصلاح طلبان در سال 92 گزینه ای به جز حمایت از روحانی نداشتند

وی در واکنش به اینکه بسیاری از اصلاح طلبان و مردم از حمایت خود پشیمان هستند گفت: اصطلاح پشیمانی واژه صحیحی نیست و تا به حال هم نشنیده ام. آنها ابراز ندامت نمی کنند ممکن است سلبریتی ها اظهار پشیمانی کنند اما یک سیاستمدار اصلاح طلب چنین موضع واضحی ندارد. در آن زمان اصلاح طلبان هیچ گزینه دیگری به جز حمایت از دولت فعلی نداشتند. اگر با رد صلاحیت آیت الله هاشمی انتخابات تحریم می شد برای کشور بدتر بود. در حال حاضر انتقاد از دولت و شخص آقای روحانی به وفور دیده می شود. انتقاد طبیعی است اما به معنی پشیمانی نیست و معنای آن این است که انتظارات مردم از دولت محقق نشده است. البته بخشی از مشکلات عمده ما به بدعهدی های آمریکا و اذناب این کشور و بیماری کرونا باز می گردد که ما را با کاهش شدید رشد اقتصادی و افزایش تورم به دلیل افزایش نرخ ارز مواجه کرده است.

اصلاح طلبان نسبت به تایید صلاحیت کاندیدای خود شک دارند

رئیس شورای شهر تهران  در پاسخ به اینکه آیا اطلاعی از اردوگاه رقیب سنتی دارد یا نه ؟ گفت: خبرها از رسانه و برخی جلسات به گوش می رسد و آنها هم مثل اصلاح طلبان به دنبال اجماع هستند و قطعیتی در انتخاب ندارند.اصولگرایان نسبت به تایید صلاحیت مطمئن هستند اما اصلاح طلبان نسبت به تایید کاندیدای خود شک دارند. همین امر موجب کثرت کاندیدا در بین اصول گرایان شده ولی عبور کاندیدای اصلاح طلبان از فیلتر تایید موجب مشکل و کاهش شور انتخاباتی شده است. 

مشارکت کمتر از 35 میلیون نفر به مصلحت انقلاب نیست

وی افزود: در مقایسه با گذشته شروع فعالیت انتخاباتی و آرایش سیاسی شکل نگرفته اگرچه این امر می تواند خود یکی از سیاست های حاکمیتی باشد. در مواقعی دولت مستقر با شروع زودهنگام تبلیغات انتخاباتی دچار مشکل می شود به همین دلیل به ویژه به خاطر مشکلات زیاد اقتصادی که دولت با آنها مواجه است حتی خود صدا و سیما هم انتخابات را پرشور نکرده و نهادهای نظارتی هم به واسطه برخی قوانین وتعریف رجل سیاسی باعث شده اند فضای انتخاباتی لازم شکل نگیرد و احساس می کنیم مشارکت کم است در صورتیکه باید حداقل  60 درصدی مشارکت وجود داشته باشد. به ویژه اینکه انتخابات دوره اخیر ریاست جمهوری در آمریکا هم بسیار پرشور برگزار شد و به مصلحت انقلاب نیست که مشارکت کنندگان در انتخابات کمتر از 35 میلیون نفر باشند. در حدود 25 روز به ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری باقیمانده است  و صدا و سیما هم می تواند در این بین نقش موثری داشته باشد.

دولت به واسطه نقش آیت الله هاشمی، همیشه دست ما بوده است!

هاشمی در واکنش به اینکه مردم معتقدند بیشترین زمان ریاست جمهوری پس از انقلاب به اصلاح طلبان اختصاص داشته اما آنها همیشه در جایگاه اعتراضی بوده اند و به اختیارات کم ریاست جمهوری اعتراض دارند اما کماکان علاقمند به ریاست جمهوری هستند گفت: خود مردم پنداری یکی از مشکلات جدی همه ما شده است. اولین رئیس جمهور مقام معظم رهبری بودند و نخست وزیر آقای موسوی بود. دولت بعدی به ریاست آیت الله هاشمی بود که فراجناحی بود. دولت آقای خاتمی اصلاح طلب بود و دولت آقای احمدی نژاد اصولگرا بودن و دولت آقای روحانی هم کاملا اصلاح طلب نیست و فرض بر میانه روی ایشان است. در کابینه ایشان از هر دو طیف وجو دارد. اگر بخواهید بگویید به نوعی دولت همیشه دست ما بوده بله درست است. نقش آیت الله هاشمی در دولت ها زیاد بود اگرچه در دوره آقای احمدی نژاد نقشی وجود نداشته است.

برای جذب مردم باید عملگرا و واقع گرا باشیم

هاشمی تصریح کرد: اما من می پرسم آیا مردم از اصولگرایان راضی هستند؟ شاید از آنها ناراضی تر هم باشند. مردم، بسیاری از مشکلات کشور را محصول تفکر اصولگرایی افراطی می دانند و این تفکر در جامعه باب است. وقتی مسئولان معتدل هستند می توانند رضایت مردم را جلب کنند اما وقتی افراط بر جامعه حاکم می شود کشور را دچار مشکل می کند . به هر جهت انتخابات مهم است. در انتخابات مجلس، 20 درصد مردم تهران با احتساب رأی های باطله در انتخابات شرکت کردند و می توان گفت: مردم از هر دو جناح ناامید هستند. جناح ما هم کاندیداهای معروفی نداشتند در نتیجه نباید به سمت تخریب هم برویم چون نتیجه آن عدم مشارکت مردم در انتخابات است.اعتقاد من این است که باید عملگرا و واقع گرا باشیم در غیر اینصورت قادر به جذب مردم نخواهیم بود.لازم است هر دو جناح عملگرا و واقع گرا باشیم که این تفکر در برنامه های آیت الله هاشمی دیده می شد.

وی درباره تعارضی که در رفتار اصلاح طلبان در کاندیداتوری ریاست جمهوری و اعتراضات آنها از اختیارات رئیس جمهور وجود دارد گفت: این تفکر ویژه اصلاح طلبان نیست. تمامی روسای جمهور به جز آیت الله هاشمی این مورد را مطرح کرده اند.در دوره اول که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند این مقام بیشتر تشریفاتی بود. در دوره بعدی هم آیت الله هاشمی این نظر را نداشتند و با سیاست جدی در بازسازی اقتصادی ایستادند. این اظهار نظر به آقای خاتمی و آقای احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوریشان باز می گردد. آقای روحانی هم در دولت اول به واسطه امضای برجام و تثبیت نرخ ارز این حرف را نزدند و در دور دوم به دلیل فشارهای زیاد اعتراض کردند. کسی که می خواهد رئیس جمهور شود باید بپذیرد اختیارات ریئس جمهور در همین حد است.

وی قدرت تفکیک قوا را از شائبه های پایین بودن اختیارات رئیس جمهور دانست و گفت: اگر دو قوه دیگر با وی هماهنگ نشوند اختیارات رئیس جمهور کاهش می یابد. ضمن اینکه ما دو سه تا قوه دیگر هم داریم که اسم ندارد در نتیجه هنر رئیس جمهور این است که بتواند دو قوه دیگر و قوای نامرئی را با خود هماهنگ کند.  

هر شخصی می تواند در صنف خود آقازاده محسوب شود

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا اگر آقازاده ها در شرایطی برابر با دیگر فرزندان مردم قرار گیرند رشدی خواهند داشت؟گفت: باید به کل آقازاده ها و کل مردم عادی نگاه کرد. تعداد آقازاده ها زیاد نیست. بعضی از آنها در فعالیت های سیاسی و اقتصادی خود را نشان داده اند. کشور ما حدود 200 هزار مدیر دارد و هر شخصی می تواند در صنف خود آقازاده محسوب شود. 

وی در ادامه با اشاره به شخصیت خودش و آقازادگی عرف در جامعه گفت:  من به همراه پدرم انقلاب را به طور کامل حس کردم. به ویژه از سال های 54 تا 57 مرد یک خانواده 5 فرزندی بودم و بعد هم تحصیل کردم و به عنوان کارشناس ساده در صنایع موشکی کار کردم. من از بنیانگذاران سوخت جامد موشکی بوده ام. بعد از آن هم نامی از من نبود و از زمانیکه رئیس دفتر رئیس جمهور شدم اسم سیاسی پیدا کردم و پس از آن هم به کار تخصصی خودم در مترو برگشتم و توسط پدرم در این مسند نبوده ام. علت اصلی آن به این دلیل نبوده که من فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده ام.هر فردی باید در زندگی فرصت ها را کسب کند و به موفقیت برسد.ضمن آقازادگی در مورد مقامات نیست. این یک انحراف است که ایجاد شده و برای هدف دیگری است که با آن بعدا دچار مشکل خواهیم شد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول