اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار ویدئویی «میرضیایف» و «عمران خان»؛ صلح افغانستان محور مذاکرات

رئیس جمهور ازبکستان و نخست وزیر پاکستان در دیدار ویدئویی حل و فصل صلح آمیز اوضاع افغانستان را بررسی و از تلاش‌ها مبنی بر بازسازی سریع اقتصادی این کشور حمایت کردند.

دیدار ویدئویی «میرضیایف» و «عمران خان»؛ صلح افغانستان محور مذاکرات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «عمران خان نیازی» نخست وزیر پاکستان در دیدار ویدئویی بر گسترش همکاریهای دوجانبه و منطقه ای تاکید کردند.

رؤسای جمهور دو کشور در چارچوب این دیدار مسایل روز در همکاری همه جانبه مانند توسعه دیالوگ سیاسی موثر، گسترش همکاری‌های عملی در زمینه‌های بازرگانی، سرمایه گذاری، حمل و نقلی و ترانزیتی، تبادلات بین مناطق، پیشبرد برنامه‌های همکاری‌های فرهنگی را مورد بررسی قرار دادند.

در ابتدای دیدار فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به یکدیگر تبریک گفتند و برای مردم صلح، رفاه و شکوفایی آرزو کردند.

در این دیدار تاکید شد که روابط منظم در سطوح عالی و بالا در سال‌های اخیر به توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه کمک کرد. با وجود پاندمی تبادلات میان دو کشور ادامه و حجم مبادلات بازرگانی و تعداد طرح‌های مشترک اقتصادی نیز افزایش یافت.

در این دیدار اذعان شد که با تشریک مساعی طرح راهبردی ساخت خط ریلی ترانس افغان اجرا می‌شود.

در این دیدار وظایف اصلی بررسی و اقدامات دست اول مبنی بر تعمیق شراکت و همکاری‌های متقابل بین ازبکستان و پاکستان تعیین و برنامه مراسم‌های قریب الوقوع هماهنگ شد.

طرفین به تداوم دیالوگ موثر سیاسی، روابط بین پارلمانی و روابط نزدیک در چارچوب ساختارهای بین المللی و منطقه‌ای توجه ویژه داشتند.

میرضیایف و عمران خان در مورد تصویب اقدامات تکمیلی در پیشبرد طرح‌های اولویت دار در زمینه‌های حمل و نقلی و ترانزیتی، ایجاد شرایط مناسب برای افزایش مبادلات بازرگانی و تشدید همکاری در تولید، امضای قرارداد در مورد تسهیل تجارت و «نقشه راه» همکاری در زمینه‌های اصلی اقتصاد و برگزاری نشست‌های مشترک بازرگانی به توافق رسیدند.

در این دیدار، همچنین موضوع از سرگیری پروازها بین دو کشور بررسی شد.

رؤسای دو کشور حل و فصل صلح آمیز سریع اوضاع افغانستان را نیز بررسی و از تلاش‌ها مبنی بر بازسازی سریع اقتصادی این کشور حمایت کردند.

طرفین همچنین در مورد مسایل بین المللی و منطقه‌ای نیز تبادل نظر کردند.

در پایان این دیدار بیانیه مشترک صادر و همچنین اسناد مهمی در زمینه‌های استاندارد سازی و مترولوژی، کشاورزی و دیگر ابعاد امضا شد.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، پاکستان استقلال این کشور ‌را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 می سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/.
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول