اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سوریه: گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سراقب جعلی است

وزارت خارجه سوریه ضمن رد و محکوم کردن گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حادثه ادعایی در سراقب گفت که این سازمان با گزارش‌های جعلی خود به ابزاری برای اجرای برنامه‌های خصمانه آمریکا علیه دمشق تبدیل شده است.

سوریه: گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سراقب جعلی است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سوریه با رد و محکومیت آنچه که در گزارش گمراه کننده سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مورد حادثه سراقب ادعا شده است، تأکید کرد که این یک جعل واقعیت است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(ساناوزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای گفت :در دوازدهم ماه جاری، سازمان منع تسلیحات شیمیایی گزارش گمراه کننده‌ای را از سوی تیم به  اصطلاح  تحقیق و شناسایی صادر کرد، تیمی که سوریه و تعداد زیادی از کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی قبلاً اعلام کرده بودند که یک تیم غیرقانونی و غیر متعارف است که توسط ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی آن در نتیجه دستکاری در متون و مفاد ایجاد شده توسط کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تشکیل شده است.

در این بیانیه آمده است: گزارش مذکور شامل نتیجه‌گیری‌های نادرست و جعلی بود که رسوایی دیگری برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی و تیم‌های تحقیقاتی آن است و به دیگر گزارش‌های جعلی از جمله گزارش سال ۲۰۱۸ درباره حادثه دوما و حوادث اللطامنه در سال ۲۰۱۷ افزوده می‌شود و هدف از این گزارش‌ها جعل واقعیت‌ها است و حالا هم دولت سوریه را  به استفاده از مواد سمی در یک حادثه ادعایی در تاریخ فوریه ۲۰۱۸ در شهر سراقب متهم کردند.

وزارت خارجه سوریه گفت این تیم غیرقانونی در تحقیق‌های خود به آنچه تروریست‌ها و گروه تروریستی کلاه سفیدها و نهادهای جاسوسی برخی کشورهای متخاصم با سوریه ارائه داده بودند، اتکا کرده است و اصلا تیم مذکور از محل حاثه ادعایی بازدید نداشته شده است و کارشناسان‌شان هم نمونه‌هایی از آنجا دریافت نکردند که همه این مسائل نقض اصول و تدابیر اساسی برای تحقیقات منطقی و غیرجانبدارانه تاکید شده در توافق منع سلاح شیمیایی است.

وزارت امور خارجه سوریه ادامه داد: جمهوری عربی سوریه آنچه را که در گزارش گروه غیرقانونی موسوم به تیم تحقیق و شناسایی ذکر شده است، محکوم و تأیید می‌کند که درباره نتیجه‌گیری این تیم تعجب نکرده است و  در عین حال سوریه استفاده از گازهای سمی را در شهر سراقب یا در هر شهر یا روستای دیگر سوریه را رد و تاکید می‌کند که ارتش عربی سوریه از چنین سلاح‌هایی در سخت‌ترین نبردها علیه گروه‌های تروریستی مسلح هم استفاده نکرده است.

این وزارتخانه افزود که کشورهای غربی قبل از برگزاری بیست و پنجمین نشست کنفرانس کشورهای طرف کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی که از ۲۰ تا ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، به منظور صدور این گزارش در این زمان دقیق تلاش کردند  تا حمایت بیشترین تعداد ممکن از کشورها از پیش‌نویس قطعنامه‌ای را جلب کنند که فرانسه آن را برای حمله به سوریه به کنفرانس فوق الذکر ارائه داد.

این وزارتخانه با ابراز تاسف از تبدیل سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی به ابزاری برای اجرای برنامه‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا و متحدانش و عرصه‌ای برای تسویه حساب‌های سیاسی با سوریه گفت که سوریه از جامعه بین المللی می‌خواهد این ادعاهای جعلی جدید را افشا کند.

وزارت امور خارجه و مهاجران گفت: سوریه مجدداً تاکید می‌کند که استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هر طرف در هر زمان و مکان را به طور جدی رد می‌کند و در گذشته از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده است و اکنون هم نمی‌تواند از آن استفاده کند، زیرا در وهله اول این سلاح‌ها را در اختیار ندارد و همچنین استفاده از چنین سلاح‌هایی را با تعهدات اخلاقی و قانونی خود ناسازگار می‌داند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی سه روز پیش با انتشار گزارشی ادعا کرد که نیروهای هوایی وابسته به دولت سوریه در حمله هوایی ۴ فوریه ۲۰۱۸ به سراقب سوریه دست‌کم از یک بمب شیمیایی استفاده کردند که در نتیجه آن ۱۲ نفر مجروح شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول